МО мълчаливо напредва с милиардната сделка за корабите

Сн. БГНЕС

Военното министерство вече е отворило офертите за два нови патрулни кораба, потвърдиха от военното министерство. Засега обаче запазват мълчание и обясняват, че всичко около проекта за около 1 млрд. лева ще се изясни чак, когато е готово предложението към Министерския съвет. Това трябва да стане на 12 юни.

Според плана на министерството досега работна група вече трябваше да е преценила дали и трите подадени оферти отговарят на българските изискване, а вчера (сряда) са били отворени и ценовите предложения. МО не дава информация дали има отпаднали оферти.

Предложения изпратиха българската "МТГ – Делфин", германската "Fr. Lurssen Werft GmbH & Co.KG“ и италианската "FINCANTIERI“ (Италия).

Българските данъкоплатци са изключително чувствителни към скъпите военни проекти. Въпреки периодичните обещания на МО, че ще се подготвят и решават прозрачно и аргументирано, засега това не се е превърнало в практика. Около сделката за военните изтребители, например, продължават да излизат различни официални и неофициални информации, а въпросите остават повече отколкото отговорите.

Офертите за новите кораби ще се оценяват по четири критерия - способности, цена, индустриално сътрудничество, интегрирана логистична поддръжка.

Ако има политическа воля, до края на годината може да се стигне до сделка. Но около проекта все още има много съмнения предвид дългата му история.

Той е зависим от сделката за нови изтребители, която може да поскъпне значително. Военният министър Красимир Каракачанов вече предупреди, че ако това се случи, може да има последствия за останалите проекти.

В предишното издание на проекта само българската фирма "МТГ-Делфин" подаде оферта, но в края на 2017, в последния момент, се отказа от нея. От компанията не коментираха официално решението си, но от МО обясниха, че то се дължи на намалената стойност на проекта. Първоначално той бе за 820 млн. лева, но без ДДС. Сега данъкът вече е включен в общия бюджет.

Сега Военноморските сили поискаха предложения от осем фирми: МТГ "Делфин", NAVAL GROUP“ (Франция), "Fr.Lurssen Werft GmbH & Co.KG“ (Германия), "DAMEN“ (Холандия), "Fincantieri“ (Италия), "Navantia“ (Испания) и "ThyssenKrupp“ (Германия).
Предварително беше ясно, че не всички ще проявят интерес към поръчката. Дори и три оферти обаче осигуряват така необходимата конкуренция.

Правителството планира да изплаща разсрочено за около десет години трите големи проекти – за изтребители, бронирани машини и кораби, но не е ясно дали ще има желаещи да приемат подобна схема.

Освен това покупката на нови изтребители може да поскъпне и да се наложи те да бъдат платени за по-малко години, което да доведе и до промени в другите два проекта.

Най-голямото предизвикателство пред проекта обаче е дали определеният бюджет ще бъде достатъчен. Още миналата година бе ясно, че дори за близо 1 млрд. лева с ДДС трудно ще се намерят достатъчно кандидати, а от Военноморските сили предупреждаваха, че проектът с всеки изминал ден ще поскъпва.

Сега са добавени два нови варианта за придобиване - закупуване на нов отбранителен продукт /модифициран за нуждите на ВМС/ или производство по лиценз; комбинация от разработване на нов продукт и модификация на съществуващ. Предвижда се патрулните кораби да бъдат окомплектовани с основно въоръжение и корабни изделия и с допълнително въоръжение и корабни изделия.

Проектът предвижда първият кораб да бъде доставен до края на декември 2023 г., а вторият - до края на декември 2024 г.

В момента ВМС разполагат с шест бойни кораба, от които 3 са произведени в бившия СССР и 3 са белгийско производство, клас Е-71, придобити като втора ръка през 2005 г. и 2008 г.

Произведените в бившия СССР кораби отстъпват на съвременните тенденции в развитието на оръжието и техниката и изпитват сериозни проблеми с поддръжката и доставката на резервни части. Тези кораби не са и оперативно съвместими със силите на НАТО, което прави невъзможно тяхното участие в колективната отбрана на Алианса.

Според сметката на МО, ако те бъдат заменени с два нови патрулни кораба, ще се спестяват годишно 7.3 млн. лева.

Още по темата
Още от България