MO налива до 81 млн. лева в съветските МиГ-ове

Руснаците ще ги поддържат още 4 години, а покупката на нови се бави

МиГ 29, сн. ВВС
Военното министерство обяви поръчка за интегрирана логистична поддръжка на старите съветски изтребители МиГ 29 за четири години, като прогнозната ѝ стойност е до  81 294 416 лв. без ДДС.
 
МО ще изпрати покана само до руската корпорация ”РСК МиГ”, която е фирмата производител и държи лицензите за ремонтите на МиГ-овете. 
 
Ако рамковото споразумение бъде сключено и изпълнено, бойната авиация ще бъде относително подсигурена за следващите четири години. Това е и най-сериозната инвестиция в бойната авиация на фона на проекта за покупката на нови съвместими с НАТО изтребители, чието бъдеще е все по-неясно.
 
Поръчката е за поддръжката на 15 изтребителя МиГ-29 (12 едноместни и три чебно-бойни самолети - спарки).  Руската корпорация трябва да осигури годишен нальот от 1450 часа - 1000 за едноместните изтребители и 450 часа при спарките при фиксирана цена на летателен час. В летателна годност във всеки един момент трябва да са изправни 2/3 от наличните изтребители.
 
Общата стойност на сумата е формирана от първоначалната цена на всички договори по рамковото споразумение – 41 млн. лева  без ДДС. Към него обаче е предвидена възможност за конкретни допълнителни договори, но общата цена не трябва да надвишава 81.2 млн. лева без ДДС.
 
Военният министър Красимир Каракачанов по-рано тази година обяви намерението си да ремонтира всичките 15 МиГ-ове на въоръжение в българските Военновъздушни сили, които имат летателен ресурс до 2029.
 
Каракачанов допусна възможност дори те да се модернизират.
 
За целта експерти от ”РСК МиГ” пристигнаха в началото на декември, за да направят прегледи на МиГ-овете.
 
Военният министър в миналото правителство на ГЕРБ Николай Ненчев се опита да заобиколи Русия за поддръжката на МиГ-овете и поръча ремонта на шест двигатели за старите съветски машини, но както и се очакваше поляците нямат достатъчен капацитет да поемат цялостната поддръжка на самолетите.
 
Руската поддръжка на МиГ-овете също не е гарантирано безпроблемно.
 
МО все още не е приело всичките доставени по-рано тази година нови и ремонтирани двигатели за МиГ-овете. Те бяха закупени през българска фирма посредник, но има проблеми  с документацията им.
 
Новите изтребители под въпрос
 
На този фон покупката на нови изтребители става все по-съмнителна.
 
Процедурата започна почти от начало, след като парламентарната проверка установи нередности и през октомври я върна за преработване на МО.
 
В момента министерството все още не може да стигне до заключение от кои държави и компании може да поиска оферти за самолети. Каракачанов обясни, че според някои юристи в МО, може да се искат нови оферти само от страните и компаниите, които участваха досега в проекта. Това са Швеция и компанията "СААБ" за нови машини "Грипен", САЩ и Португалия за изтребители "втора ръка" Ф-16 и Италия за "втора ръка" "Юрофайтър".
 
В министерството обаче имало и други мнения, че кръгът може да се разшири и да бъдат поискани оферти и от други държави и сега екипът от Военновъздушните сили, който движи проекта, трябва да прецени какво да се прави.
 
Личното мнение на Каракачанов е, че е по-добре да се съберат повече оферти.
 
Около проекта обаче излезе още една "малка" подробност - предвидените пари се оказаха с 300 млн. лева по-малко или вече 1.2 млрд. лева. Каракачанов каза, че това се дължи на законова промяна от края на миналата година, според която върху военните проекти вече се начислява ДДС. Така предвидената сума намалява автоматично с 20%.
 
Като цяло, бъдещето на проекта става все по-нeясно и е много вероятно за пореден път да не се случи. Още повече като се има предвид, че приоритет на самия Каракачанов е да ремонтира и дори модернизира старите съветски изтребители МиГ -29.
Още по темата
Още от България