МО налива над 300 млн. лева в съветските Су 25 с процедурен трик

Су 25

Военното министерство е на път да налее около 310 млн. лева в ремонта на старите съветски щурмоваци Су 25 без огромния харч да е одобрен от парламента и при странна процедура.

Военното министерство е одобрило офертата на единствения допуснат участник беларуския "Авиоремонтен завод 558", Баранович. Предложената цена за ремонта на 14 самолета Су 25 е 132 485 980 евро без ДДС или общо над 310 млн. лева и значително се различава от заложената в тръжната процедура прогнозна цена – до 41 млн. евро без ДДС.

Според доклада на комисията обаче разминаването в цените не е проблем, тъй като възложителят не е обявил изрично, че посочената прогнозна цена е максимална.

"Максимално определена е единствено сумата, която може да разходва възложителят и то след решение на Министерския съвет на България. Нещо повече, обстоятелството не е посочено като основание за отстраняване в условията на поръчката", посочват от комисията по поръчката.

Освен това от министерството се похвалиха, че са успели да постигнат значително намаление от първоначалната предложена цена. Посочената цена обаче важи само за ремонт на цял самолет, а не на отделни части.

Военният министър Красимир Каракачанов не вижда проблем в процедурата и одобрява подписването на рамково споразумение с беларуския завод.

Така освен, че се допуска значително по-висока цена, се заобикаля и парламента.

Според Закона за отбраната поръчките на министерството над 100 млн. лева изискват санкция на парламента. Разходите над 50 млн. лева се одобряват от Министерския съвет.

От партийното обединение "Демократична България" още през август предупредиха, че поръчката се прави с т. нар. "рамков договор“, за да се осигури възможност да бъдат похарчени повече средства без санкция от парламента и правителството.

Военното министерство изпрати покана за участие до две дружества - 558-ми авиационен ремонтен завод - Беларус, и Обединена авиостроителна корпорация – Русия, тъй като според проучването на ведомството ремонтът може да се направи само в тях.

В крайна сметка само завода от Беларус подаде оферта. Военният министър Красимир Каракачанов обаче не вижда нищо съмнително в поръчката и дори обвини депутати от БСП, които му зададоха парламентарни въпроси около процедурата, че се опитват да лобират за руската компания.

Поръчката доведе до скандал, тъй като от КНСБ обявиха стачна готовност, ако не се даде възможност част от ремонта да бъде извършен в наскоро национализирания завод "Авионамс".

Според военния министър Красимир Каракачанов обаче наскоро национализирания завод няма капацитет да се справи с нея и не беше поканен.

Българската армия в момента разполага с общо 14 руски щурмоваци Су 25 и всичките те ще бъдат ремонтирани.

Каракачанов вече сключи договор с руската корпорация РСК МиГ за ремонта на старите изтребителите МиГ 29, чиято цена през годините ще достигне до 81 млн. лева.

В същото време проектът за купуване на нов тип изтребители на стойност 1.8 млрд. лева вече е на финалната права. Въпреки напредналата работа по конкурса все още има скептици дали България ще успее да придобие най-накрая съвместими с НАТО изтребители или парите отново ще изтекат към съветските машини. 

Още по темата
Още от България

Защо бившият шеф на КПКОНПИ става консул?