Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

МО обмисля как да заобиколи руснаците за модернизацията на хеликоптерите

0 коментара

Възможно е да няма нова процедура по поръчката за ремонта и модернизацията на хеликоптерите Ми-17 и Ми-24, заяви във вторник Христо Христов, съветник на министъра на отбраната и член на борда на директорите на ТЕРЕМ. Той уточни, че до този вариант ще се стигне, ако не бъде изяснен проблемът със серитификата за годност на модернизираните машини, който се държи от руската компания производител Мил.

На 9 март министърът на отбраната Николай Свинаров спря търга за модернизацията на хеликоптерите и уведоми за това спечелилата го израелска компания Елбит системс. В съобщението на министерството не бяха посочени мотивите за прекратяване на процедурата.

Позовавайки се на източник от Рособоронекспорт, руският в. Ведомости писа в понеделник, че Елбит не е получила съгласието на руския държавен посредник, притежател на лиценза за модернизиране на такива хеликоптери, а самата тя няма нужния лиценз и това е причината за прекратяване на преговорите.

Израелската компания обяви, че може да си потърси правата по съдебен ред, тъй като в течение на преговорите с българската страна не е нарушила нето едно от изискванията ѝ.

Елбит предложи цена от 57 млн. евро за модернизацията на 18 хеликоптера Ми-17 и Ми-24, които са но въоръжение в българската армия.

От публикацията на Ведомости стана ясно, че Русия очаква България да обяви нов търг за модернизацията на хеликоптерите Ми-17 и Ми-24 и евентуалното му спечелване да помогне на руснаците да възстановят изгубените си позиции в модернизирането на съветска техника. През последните години Русия изгуби над 100 милиона долара на пазара за модернизиране на съветски военни хеликоптери, посочва изданието.

Съветникът на министъра Христов беше категоричен, че самостоятелно руска фирма не може да извърши ремонта и модернизацията на хеликоптерите по натовски стандарти, тъй като има забрана за притежание на такива системи.

Търси се компромисно решение, но шансовете да се получи руски лиценз не са големи, обясни Христов. Според него причината е, че производителят няма готовност да удължи ресурса на хеликоптерите с 20 години. Стратегията му е да продава нови машини.

Възможно е да се избере и междинен вариант за ремонт на машините без сертификат, тъй като не се предвижда износът им в трета страна, каза още Христов. Той каза още, че в момента командването на Военно-въздушните сили прави оценка на ситуацията, преди да се уточнят следващите етапи по проекта.

В "Летец" модернизираха Ми-24 по натовски стандарти

Междувременно във вторник бе извършена демонстрация на щурмови хеликоптер Ми-24 с възстановена летателна годност и модернизиран по стандартите на НАТО и на ИКАО, извършени от военноремонтния завод "ТЕРЕМ -Летец" в столичния кв. "Враждебна".

Обновеният Ми-24 (Sova-attack) е резултат от сътрудничеството на френската компания АТЕ, Линолекс - ЮАР и ТЕРЕМ, обединени в консорциума АТЛ. Работата е извършена от българските специалисти в завод "Летец".

Представеният Ми-24 е с 20-мм турелно оръдие , вместо стандартната 12.7-мм четирицевна картечница. Оборудван е с ракетната система "Ингве". Монтирани са компютър за навигация, обновен е прицелът. Машината действа и "вижда" нощем и при лоши метеорологични условия. Чрез инфрачервена камера и системата FLIR за преден обзор могат да се различават обекти нощем и при лоша видимост, мъгла и облаци.

Въпреки че не бяха поканени да участват в конкурса за ремонт и модернизация на Ми-17 и Ми-24, от АТЛ разработиха представения прототип, като от консорциума посочиха, че той е реализиран изцяло с частен капитал и е преминал необходимите проверки.

Експертът от ТЕРЕМ Тошко Пунчев не посочи колко точно е струвало разработването на опитния образец, представен във вторник, но каза, че става въпрос за няколко милиона евро. По думите му за целия проект за модернизация на Ми-17 и Ми-24 от АТЛ биха предложили сравнима или по-ниска цена от офертата на Елбит, която спечели в края на миналата година в конкуренция с още три фирми.

Запитан дали разполагат с лиценз от страна на руското конструкторско бюро Мил за проекта, Пунчев каза, че никой не е искал такъв сертификат и работата е извършена достатъчно добре и без такъв документ. Според Пунчев сертификат от руска странна не е бил представен и от компаниите, участвали в конкурса. Той изрази съмнение, че някоя от тях ще получи такъв документ.

Експертът посочи, че ATE е изпълнявала вече подобни проекти и от компанията уверяват, че имат договорни отношения с представители на руската страна.

България трябва да има национални правила за сертифициране, което е въпрос на държавна политика, коментира в понеделник пред Mediapool военният експерт д-р Тодор Тагарев, бивш председател на Съвета на директорите на ТЕРЕМ.

"Ако една страна има съответната държавна политика и има възможност да я прилага, то друга страна не би трябвало да може да и се бърка в такъв случай", каза още Тагарев.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.