Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

МО очаква оферти за "заместващи" изтребители от САЩ, Израел, Франция и Швеция

14 коментара
Сн. ЕПА/БГНЕС

Военното министерство е поискало от САЩ, Израел, Франция и Швеция информация дали могат и при какви условия да предоставят на България изтребители, с които страната ни да може да се справи в транзитния период, когато бъдат приземени старите съветски МиГ 29 и бъдат доставени новите F – 16 Block 70.

"За периода от края на 2023 г. до 2025-2026 г., когато трябва да дойдат и да бъдат въведени в експлоатация първите изтребители F-16, се обмислят варианти. Единият от тях е да се продължи експлоатацията на "МиГ"-овете, а другият – да се търси друга платформа, която да запълни тази празнина. Изпратени са писма до доста страни, има отговори от Франция и Швеция. Френската делегация ще бъде днес в МО, а шведската ще бъде у нас на 20 септември. Чакат се още отговори от САЩ и Израел'', каза служебният военен министър Димитър Стоянов пред БНР.

"Засега идеята е "Мираж - 2000-5", който е един добър самолет, и беше свален от експлоатация във Франция само преди месец-месец и половина. Шведската очакваме да дойде на 20-ти септември и очакваме все още отговори от САЩ и от Израел. Алтернатива друг да дойде вместо нас да пази не искам даже и да помислям, че има", добави той.

Швеция може да отговори с изтребителите "Gripen", които бяха предпочетени от предишното служебно правителство на Румен Радев, водено от Огнян Герджиков. След това обаче последното правителство на ГЕРБ закупи F-16.

Сега смятаният за дясна ръка на Радев военен министър Димитър Стоянов отново стига до "Gripen".

Българската бойна авиация разчита само на МиГ-29, а войната в Украйна силно затрудни поддръжката на машините, тъй като Русия, Украйна и Беларус отпаднаха като опции. Оптимистичните очаквания са да може да се разчита на МиГ-29 до средата на следващата година, ако не бъде намерен вариант за поддръжката им.

"Ресурс в момента имаме до средата на 2023-та, но при силно ограничена летателна дейност. За мен е много обезпокоително. Целта е да се вземат двигатели, да се монтират на самолети МиГ-29, да осигурим в срок - до края на 2023-та носенето на бойното дежурство, изпълнението на задачата по "Еър полисинг". Имаме пари. Над 40 милиона са заделени", каза Стоянов.

От месеци се водят разговори с Полша да се осигурят двигатели, но засега няма конкретен резултат. Стоянов определи разговорите като "обнадеждаващи". Полските представители са поканени да дойдат в България.

"Два от двигателите се очертава да бъдат закупени директно, а останалите шест да бъдат ремонтирани в Полша", посочи той.

В същото време доставката на купените от България 8 машини F-16 за над 2 млрд. лева се забави заради пандемията. Очакват се през 2025 година, а след това ще трябват и няколко години, за да могат да се усвоят напълно от българските ВВС.

Затова бе лансирана възможността, докато бъдат доставени и усвоени новите F-16, да бъдат придобити изтребители на лизинг. Зад тази идея застана и президентът Румен Радев.

Другата възможност е България да се възползва от по-сериозна помощ от съюзниците в НАТО за охраната на въздушното ни пространство.

"Такава алтернатива не искам даже да помислям, че има - друг да дойде вместо нас да пази", каза Стоянов.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

14 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Bлaдo
    #14

    от твойта "памет", нАто(13), чудеса никой не очаква... :-))) ... Колкото до руската ти "грипЭн"-ска опорка...: тва е толкова демодЕ, че чак лъхаш на ... конгресни тезиси на кпСС... от 70-тЭ...

  2. Нато Натов
    #13
    Отговор на коментар #12

    Полковник, уточни какво точно и кой е дал безплатно на Словакия, че нещо не си спомням.

  3. полк. Дрангов
    #12

    Фатмашкото правителство дърпа към империята на злото! Ако ги бяхте дали на Украйна старите руски тенекии НАТО щеше да ви даде нови безплатно като на Словакия.

  4. мила
    #11

    На българина акълът винаги му идва отпосле!

  5. Нато Натов
    #10

    Е, оти ги ручахме жабетата? Ако вместо индулгенция за Бацко си бяхме купили Грипен, отдавна да сме забравили за този проблем, който се подгрява всяка година и така до безкрайност.

  6. BLM
    #9
    Отговор на коментар #5

    Абе, МИГ21, кой искаш да плаща горивото? Боко ли с откраднатите пари или направо с кюлчета злато?

  7. Александър Борисов
    #8

    За да бъдат подготвени нашите летци,трябват им самолети,близки до очакваните. F-16 имат толкова различна система за управление ,с коренно различна конфигурация на уредите,че на нашият "варшавски" летец му трябва време,и много тренировка,за да се отърси от вкорененият му навик. Освен това трябва да е с компютрите на "ти". Затова така лесно отпадат летци от подбора за F-16.

  8. bgp
    #7

    Каква е работата на служебно правителство , да договаря и самолети , без ясна стратегия за отбрана !................ Идглежда Гълъбарника е решил да ни нанесе трайни щети във всички сфери , газ не намери , сега пък със самолети ще ни урежда !.............. Президента-резидент си присвои много власт ...обединил е правочощията на ...... президент , премиер , парламент , габриела наплатанова му е оподчинила бнт и бнр , Чалгарите пък тяхната телемивия , ...................... от другата

  9. Bлaдo
    #6

    съветският термин "нальот" от сОвецкото ти вЭвЭсЭ, пеШлюха(5), си го турни ... там, дето зкпЭчЭ-то ти турга глЮпУстите за пействане :-))) .... Доживях неграмотен съветски комунален дивак да ми дава акъл за НАТОвските ми военно-въздушни сили ... ;-))

  10. F16
    #5

    Всяка такава възможност да се запълни луфта е добра за България, която има около 20-30 военни пилота (в съответсвие със стандартите на НАТО), но за да пазят въздушното пространство на НАТО, те трябва да имат нужния нальот и практикуват професията си. Дори и да има възмжността за еър-полисинг, горивото за изтребителите пак са от парите на нашия данъкоплатец.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.