МО пак пазарува с посредник от руснаците: Поддръжката на МиГ-овете поскъпва

Кабинетът в оставка отпуска още близо 55 млн. лева за съветските изтребители

МиГ 29
Поддръжката на старите съветски изтребители МиГ 29 продължава да поскъпва. Военното министерство реши да закупи седем кутии на самолетните агрегати КСА-2 за общо 21.8 млн. лева при планирани първоначално 13 млн. лева. Кутиите ще бъдат произведени в Русия, но доставени от българската фирма "Авиостарт" ООД, която вече влезе в ролята на посредник и при купуването на двигатели за МиГ-овете. 
 
Сделката бе договорена на тъмно, след като Министерството на отбраната премина към пряко договаряне с две избрани фирми - тази възможност е законово регламентирана и се превръща в предпочитана от министерството, когато става въпрос за МиГ-овете. 
 
Така военното министерство отново е избрало компанията "Авиостарт" ООД, която е един от големите играчи в бизнеса и играе успешно с руснаците.
 
Това е поредната сделка около МиГ-овете, която излиза по-скъпо от сметките на военното министерство. Само преди няколко седмици МО купи от същата фирма четири нови и шест ремонтирани двигатели за общо 42.709 млн. лева, въпреки че първоначалният заложен таван на сделката бе 36 млн. лева.
 
МО опря до посредници в поддръжката на МиГ-овете, след като миналата година военният министър Николай Ненчев реши да се откаже от услугите на руснаците за сметка на Полша. В крайна сметка обаче не се стигна до подписването на споразумение за цялостната логистична поддръжка с поляците и военното министерство се принуди да се върне под крилото на Москва, за да не приземи старите съветски машини.
 
За да финансира сделките, МО получава от правителството в оставка целево финансиране. Във вторник кабинетът одобри допълнителни разходи за близо 55 млн. лева за поддържането на МиГ-овете. Това става, след като в началото на месеца пусна първия транш от финансирането в размер на над 15. млн. лева.
 
Сделката
 
След като реши да премине към пряко договаряне с фирмите, които искат да доставят кутии на самолетните агрегати, МО изпрати покани за участие в прякото договаряне до "Авиостарт” и до "Армар Корпорейшън Дженерал Техникал Ко-оперейшън" ООД, които бяха и единствените участници в прекратената през октомври процедура за възлагане на обществена поръчка за покупка на кутиите за агрегатите.
 
"Армар Корпорейшън Дженерал Техникал Ко-оперейшън" ООД обаче не е подала оферта и така ведомството е влязло в преговори с "Авиостарт”. Засега не е ясно защо първата фирма, която в медийни публикации се свързва с Веска Порожанова – съпруга на изпълнителния директор на фонд "Земеделие" Румен Порожанов, не е подала оферта.
 
От доклада по поръчката става ясно, че компанията е поела ангажимент да достави кутиите за агрегатите в рамките на девет месеца  и е предоставила документи от производителя "Красный Октябрь" с информация за оборудването. 
 
Неговата функция е да снема движение от двигателя за другите системи на машината.
 
В рамките на преговорите "Авиостарт” се е съгласила да направи отстъпка за всяка кутия от 5000 евро в сравнение първоначалната си оферта и така крайната цена е излязла общо 
11 165 000 евро (21 836 841.95 лв).
 
Как МО се върна под руско крило?
 
Преди близо година МО сключи сделка с Полша с идеята да се заобиколи стопроцентовата зависимост на българската бойна авиация от Русия, за което НАТО настоява от години. Споразумението с Полша предвиждаше удължаване на експлоатационния ресурс на шест двигатели за МиГ-29 на българските военновъздушни сили (ВВС) за над 6 млн. евро. След ремонта двигателите имат ресурс от 350 часа. Гаранцията е 24 месеца или 200 летателни часа.
 
Военното министерство обаче не успя да стигне и до договор за цялостната поддръжка на машините от поляците. 
 
В началото на т. г. министър Ненчев съобщи в присъствието на премиера Бойко Борисов, че МО ще закупи още 10 нови или ремонтирани двигатели за МиГ-овете. Още тогава беше ясно, че практически много малко държави в света могат да предложат нови двигатели, като единствената сигурна е страната производител Русия.
 
Николай Ненчев обаче многократно увери, че двигателите няма да се вземат от Русия.
 
Беше известно и това, че подобна сделка би била спорна в условията на продължаващи санкции на ЕС спрямо Русия, но военният министър обяви, че в това отношение няма да има проблеми.
 
В крайна сметка, както се и очакваше, не се намери фирма, която да разполага с двигателите, а от документацията по поръчката стана ясно, че единствената допусната фирма – "Авиостарт" - има уговорка с руската държавна корпорация РСК "МиГ" за производството и ремонта им.
 
Сега очаквано това се повтори и с доставката на кутиите на самолетните агрегати.
 
Така Министерството на отбраната се върна в изходно положение, но вече не преговаря пряко с руснаците, а чрез фирма посредник.
Още по темата
Още от България

Проявите на расизъм на националния стадион бяха: