МО пробва да избегне руснаците, но ремонтът на Су 25 е пред провал

Много неизвестни около поръчките, които могато да стигнат до близо 100 млн. лева

Су 25, сн. ВВС

Ремонтът на съветските щурмовици Су 25 е пред провал, потвърдиха за Меdiapool oт военното министерството.

В края на миналата година министерството сключи договор с 558-ми авиационен ремонтен завод в Беларус за поддръжката на 14-те машини, които все още са на въоръжение в българската армия. Впоследствие обаче се оказало, че Беларус е обект на европейски санкции.

Според източници на Меdiapool военното министерство установило това, едва когато опитало да преведе на беларуския завод първия транш от плащането по сделката и контролните механизми на обслужващата банка засекли проблемът. Затова и изпълнението на договора било блокирано.

Засега МО не може да намери изход от ситуацията. Според специализираното издание Аеропрес има две опции - или трябва да се търси правно тълкуване от съответните компетентни органи в ЕС, или пък да се иска прилагане на еднократно изключение от ембаргото.

От МО обаче потвърдиха неофициално, че засега договорът е на трупчета.

Стойността на договора с беларуския завод може да достигнат близо 100 млн. лева с ДДС

До поръчката бе допуснат само един кандидат, след като другата поканена компания - Обединена авиостроителна корпорация–Русия - не подаде оферта. От БСП се опитаха да раздухат скандал и обявиха, че "поръчката е само с един кон". В сюжета се намеси и наскоро национализираният завод "Авионамс", който обяви, че може да ремонтира машините. От МО обаче прецениха, че към момента той не може да се справи с такава задача.

Според източници на Меdiapool военният министър Красимир Каракачанов засега не е готов с друг вариант за реализиране на поръчката. От МО твърдят, че няма да се обърнат към руснаците, тъй като зависимостта на българската авиация от Москва още повече ще се засили. Освен това руснаците вероятно ще се възползват от ситуацията и ще искат повече пари.

Не е изключено обаче тази позиция на политическото ръководство да претърпи обрат, като се има предвид, че по-рано МО сключи договор с руснаците за поддръжката на изтребителите МиГ 29.

От МО не са готови да търсят и услугите на "Авионамс", който преди години е извършвал подобни ремонти. Сега обаче условията са се променили и заводът вече няма достатъчно подготвен персонал и оборудване. Освен това лицензът за подобни дейности, също трябва да мине през руснаците.

Единични бройки от щурмоваците все още летят, след като Военновъздушните сили сами се опитват да удължават ресурса им, но се очаква скоро и те да бъдат приземени.

Каракачанов по-рано сключи договор с руската корпорация РСК МиГ за ремонта на старите изтребителите МиГ 29, чиято цена през годините ще достигне 81 млн. лева.

Бъдещето на проекта за купуване на нов тип изтребители, който ще излезе най-малко около 2 млрд. лева, все още не е сигурно. Правителството преговаря със САЩ за изтребители F 16 Block 70, но засега не може да постигне приемливи условия.  

Споделяне

Още по темата

Още от България