Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

МО пробва да избегне руснаците, но ремонтът на Су 25 е пред провал

Много неизвестни около поръчките, които могато да стигнат до близо 100 млн. лева

20 коментара
Су 25, сн. ВВС

Ремонтът на съветските щурмовици Су 25 е пред провал, потвърдиха за Меdiapool oт военното министерството.

В края на миналата година министерството сключи договор с 558-ми авиационен ремонтен завод в Беларус за поддръжката на 14-те машини, които все още са на въоръжение в българската армия. Впоследствие обаче се оказало, че Беларус е обект на европейски санкции.

Според източници на Меdiapool военното министерство установило това, едва когато опитало да преведе на беларуския завод първия транш от плащането по сделката и контролните механизми на обслужващата банка засекли проблемът. Затова и изпълнението на договора било блокирано.

Засега МО не може да намери изход от ситуацията. Според специализираното издание Аеропрес има две опции - или трябва да се търси правно тълкуване от съответните компетентни органи в ЕС, или пък да се иска прилагане на еднократно изключение от ембаргото.

От МО обаче потвърдиха неофициално, че засега договорът е на трупчета.

Стойността на договора с беларуския завод може да достигнат близо 100 млн. лева с ДДС

До поръчката бе допуснат само един кандидат, след като другата поканена компания - Обединена авиостроителна корпорация–Русия - не подаде оферта. От БСП се опитаха да раздухат скандал и обявиха, че "поръчката е само с един кон". В сюжета се намеси и наскоро национализираният завод "Авионамс", който обяви, че може да ремонтира машините. От МО обаче прецениха, че към момента той не може да се справи с такава задача.

Според източници на Меdiapool военният министър Красимир Каракачанов засега не е готов с друг вариант за реализиране на поръчката. От МО твърдят, че няма да се обърнат към руснаците, тъй като зависимостта на българската авиация от Москва още повече ще се засили. Освен това руснаците вероятно ще се възползват от ситуацията и ще искат повече пари.

Не е изключено обаче тази позиция на политическото ръководство да претърпи обрат, като се има предвид, че по-рано МО сключи договор с руснаците за поддръжката на изтребителите МиГ 29.

От МО не са готови да търсят и услугите на "Авионамс", който преди години е извършвал подобни ремонти. Сега обаче условията са се променили и заводът вече няма достатъчно подготвен персонал и оборудване. Освен това лицензът за подобни дейности, също трябва да мине през руснаците.

Единични бройки от щурмоваците все още летят, след като Военновъздушните сили сами се опитват да удължават ресурса им, но се очаква скоро и те да бъдат приземени.

Каракачанов по-рано сключи договор с руската корпорация РСК МиГ за ремонта на старите изтребителите МиГ 29, чиято цена през годините ще достигне 81 млн. лева.

Бъдещето на проекта за купуване на нов тип изтребители, който ще излезе най-малко около 2 млрд. лева, все още не е сигурно. Правителството преговаря със САЩ за изтребители F 16 Block 70, но засега не може да постигне приемливи условия.  

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

20 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Ivo Koev
    #20

    Ами няма такъв проблем, ако някой не го инспирира! Дори в МО да се правят на нечули и неразбрани, а няма как да е така, то да поискат дерогация от ограниченията, но с хора на място и да си направят превода след два-три дни, така че работния процес да не спира. А за Авионамс е ясно че отдавна няма капацитет, там проблемите са хронични и по произход опират до сега неофициалните бивши служби. Колкото до наличието на Су-25, те са необходими, докато не бъдат заменени с други щурмоваци, освен това изпълняват и други функнции. Интересен е и въпросът къде другаде да отправени предложения за ремонт.

  2. Панайот
    #19
    Отговор на коментар #17

    А за Македония нещо? Кога автентичното ВМРО са се занимавали с подобни нелепи теми като "циганите", и то с такова постоянство и интензитет?! Чел съм доста от спомените на Ванчо Михайлов и на много други дейци на ВМРО, но такова чудо не съм срещал. Верно ли в Пловдив всичкото ром гласувало за МВРО? По скоро трябва да се прекръстят на Вътрешно Малцинствена Ромска Организация...

  3. Kiril Kovatchev
    #18

    На агент Иван много му се иска да бутне едни сто милиoна лева на Путлера, но и по обходния път удари на камък. Нали никой не си мисли че нашите съюзнници в НАТО не виждат на кой господ служи агент Иван?

  4. Milenca
    #17

    Не закачайте Шкембе войвода! Той е ангажиран със стратегията за циганите, не със самолети!

  5. Bлaдo
    #16

    егати мандрилите... Не знаели, че бЕларус е под санкции... ;-))) А всички (освен правителството :-))) знаят ;-) Дори и тука (в тоя форум) ги "дъвкахме" тия санкции птеди време - когато се беше напънал кАракочаноф да изпонаподпише договори с екс-сеcepе-то за ... квото може - за миг-ове, за су-та, за ми-та... - за всичката negepacийска дръндулетщина... ......... Разгеле! - сега са разбрали... Ами тогава спасете ги тия 100 милиона, бе!...

  6. Панайот
    #15

    В Украйна не могат ли да ги ремонтират, или в Полша? Някой "журналист" няма ли да попита и, или да проведе бързо разследване, справка?

  7. Борис
    #14

    Буря в чаша вода - българският националният орган за експортен контрол би могъл да разреши временния износ, като изключение от санкциите на ЕС, при спазването на определни условия.

  8. Борис
    #13

    Русия също е обект на подобни европейски санкции и май по-тежки. Оръжейните санкциите срещу Беларус допускат изключения, по преценка на разрешаващия сделката национален орган.

  9. Асенов
    #12

    Агент Иван върти, сучи...все около Варшавския договор обикаля. Важното е, че си има фанелка с надпис "МИГ".

  10. lisavv
    #11

    Впоследствие обаче се оказало, че Беларус е обект на европейски санкции. - ама те не знаели, хахаха

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.