МО ще разваля договора с “Елбит” за ремонта на Ми-17 и Ми-24

МО ще разваля договора с “Елбит” за ремонта на Ми-17 и Ми-24

Най-вероятно договорът с израелската фирма “Елбит Системс” за ремонт и модернизация на руските хеликоптери Ми-17 и Ми-24, които са на въоръжение в българската армия, ще бъде прекратен. Това заяви министърът на отбраната Веселин Близнаков (НДСВ) в понеделник след разширеното заседание на Военния съвет на армията.

Има голямо забавяне в сроковете и не можем да си позволим да протакаме повече, обясни Близнаков. Той допълни, че ако договорът бъде прекратен, вече има готови варианти, но те ще бъдат обявени през февруари.

Според клаузите “Елбит” трябва да ремонтира и модернизира 18 руски хеликоптери Ми-17 и Ми-24 до края на 2008 г.  срещу 57,8 млн. евро. Компанията трябва да изпълни и съпътстваща офсетна програма за 170 млн. евро.

Това не е първото предупреждение за разваляне на спорния договор, сключен преди година от министър Близнаков, след като нещата бяха доведени дотам от неговия съпартиец и предшественик в МО Николай Свинаров.  

Основната интрига, докато течеше процедурата по възлагане на поръчката, бе около настояването на Русия, която е производител на хеликоптерите, че частната израелска фирма “Елбит” няма разрешението ѝ за модернизацията.

От “Елбит” първо контрираха, че нямат нужда от руски лиценз, защото модернизираните от тях български хеликоптери няма да се продават на трета страна. След това те обясниха, че лицензионните отношения са въпрос между България и Русия. По някое време те дори представиха пред тръжната комисия и писмо от руския производител, в което се казва, че “Елбит” може да извършва модернизацията. Опозицията в българския парламент разкри, че това писмо по всяка вероятност е фалшиво, а тогавашният министърът на отбраната Свинаров обяви, че ще нареди разследване.

Последвалият ход на Свинаров със спиране на процедурата за модернизацията бе предназначен за деликатно потушаване на спора с Русия за оръжейните лицензи. Той бе наясно, че съдът ще отмени решението му и сделката ще бъде сключена, което и стана.

Израелците посочиха за подизпълнител на проекта българската фирма “ТЕРЕМ – Летец”, а ремонтът на двигателите щеше да се извърши в завод в Азербайджан, тъй като руската страна отказа да издаде сертификат на “Елбит”.

Заради забавянето на проекта от  август 2006 г. Близнаков започна публично да предупреждава “Елбит” да побързат. През ноември, а после в края на декември м.г., министърът пак се закани да развали договора, но не предприе нищо. Така се стигна до днес, когато пак бе повторено същото, но без подробности как ще действа българската страна при евентуално разваляне на споразумението.

“Елбит” ще търси вина на държавата

Според близки до “Елбит” юристи, ако се стигне до едностранно прекратяване от българска страна, израелската компания ще се позове на вината на  държавата, която е пречила договорът да се изпълни. Още в първата половина на м.г. от фирмата били подали искане до междуведомствената комисия за получаване на лиценз за износ на двигателите на хеликоптерите в Азербайджан. Такова разрешение получили едва в началото на ноември м.г., като било бавено 5 месеца. Те веднага представили актуализиран график за ремонта, но от Министерството на отбраната (МО) не получили нито одобрение, нито отхвърляне на графика.

Развалянето на договора ще доведе до плащане на неустойка на “Елбит”, която обикновено е в размер на 10% от стойността му, освен ако в договора не пише друго. Това означава, че без да е направила съществени вложения, “Елбит” може да получи около 5,5-6 млн. евро обезщетение. Ако България откаже да плати, може да се стигне до арбитраж и да се получи повторение на случая с провалената приватизационна сделка за авиокомпания “Балкан”. Купувачът на “Балкан” – “Зееви груп” – заведе дело срещу България в арбитражния съд в Париж и на този етап го печели.

Освен това, твърдят експерти, най-вероятно “Елбит” са получили авансово част от сумата при сключването на сделката. Не е сигурно дали клаузите в договора защитават достатъчно добре българската държава, така че тя да си получи обратно парите, тъй като в договора би трябвало да фигурира банкова гаранция.

Сигнали до прокуратурата

Досега в прокуратурата са постъпвали поне два сигнала за сделката с хеликоптерите. Първият е отпреди подписването на договора. Става дума за това, че още при сключването допълващото офсетно споразумение българската страна е превела 1 млн. евро на “Елбит”. Софийската военно-окръжна прокуратура прекрати проверката с мнението, че сигналът няма основание. Това е потвърдено и от Военно-апелативната прокуратура.

През април м.г. и депутатът от СДС Йордан Бакалов предаде на главния прокурор Борис Велчев документи за договора с “Елбит”. Тогава Бакалов каза, че сделката е плод на корупция за милиони, в която има намесени на ниво министри. Съмненията се пораждат както от трудно защитимата дъмпингова цена, предложена от “Елбит системс”, така и от опасенията, че впоследствие България все пак можа да бъде принудена да вземе лиценз за модернизацията от руския производител, което ще оскъпи сделката двойно, обясни опозиционният депутат.

Най-вероятно през февруари, ако се стигне до разваляне на сделката, министър Близнаков ще обяви, че ремонтът ще се извършва в “ТЕРЕМ – Летец”. Това всъщност е било правено там от 1978 г., когато са били закупени хеликоптерите.

В понеделник Николай Свинаров коментира пред Mediapool, че не е в течение на клаузите по договора, тъй като той е подписан от министър Близнаков.

Логично е, ако “Елбит” не изпълнява сключения договор, фирмата да си поеме отговорността, допълни Свинаров.

“Елбит” бе предпочетена за изпълнение на поръчката сред други известни концерни- "Sagem", "BAE Systems" и IAI (държавната израелска компания “Израели Еъркрафт”). 

Още по темата
Още от България

Проявите на расизъм на националния стадион бяха: