Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

МО ще договаря пряко двигатели за МиГ-овете с фирма "посредник" на Русия

11 коментара
МО ще договаря пряко двигатели за МиГ-овете с фирма "посредник" на Русия

Министерството на отбраната спря поръчката за покупка на нови или ремонтирани двигатели за старите съветски изтребители МиГ 29 на обща стойност 36 млн. и премина към пряко договаряне с единствената допусната до конкурса фирма – българската "Авиостарт" ЕООД, въпреки че тръжната комисия е установила, че предложението ѝ не отговаря на изискванията.

Освен това предложената от фирмата ценова оферта – 43 млн. лева също е далеч над предвидения таван на сделката. Сега обаче с "Авиостарт"започват чрез пряко договаряне, което по правило е по-непрозрачно, но пък допустим по Закона за обществените поръчки (ЗОП) метод.

Допълнителни съмнения идват от доклада на комисията по процедурата, от който става ясно, че българската фирма де факто ще бъде посредник между МО и руската корпорация РСК МиГ, която ще произведе или ремонтира предложените двигатели.

На извънреден брифинг в сряда министърът на отбраната Николай Ненчев каза, че решението е взето "поради заявените намерения от страна на Военновъздушните сили за постигане на по-добри условия". Той неколкократно увери, че всичко е в рамките на закона. Според него чрез преките договори ще се постигнат по-добри финансови условия и бързи доставки.

"Спазени са всички изисквания на ЗОП", каза Ненчев и цитира член 164 ал.1 т. 4 от Закона за обществените поръчки, който позволява процедура на договаряне без публикуване на обявление.

Допусканото по Закона за обществените поръчки пряко договаряне при спешни поръчки е любимо на държавната администрация, но традиционно е най-съмнителният инструмент за гарантиране на конкуренцията и най-ефективното използване на средствата от данъкоплатците.

"Нашето желание винаги е било конкурсите и процедурите по осигуряване на доставките, гарантиращи отбранителните способности на въоръжените сили, да бъдат публични и прозрачни. Това се прави, за да могат да се изпълнят заявените необходимости двигателите да бъдат доставени своевременно на ВВС”, коментира Ненчев.

За да обясни спешността на поръчката, той съобщи, че до март следващата година военната авиация ще разполага с 9 изправни изтребителя, но през април те вече ще са 7.

Оръжейното ембарго – "несъотносимо" към казуса

В отговор на въпрос военният министър каза още, че поръчката не влиза в обхвата на европейските санкции срещу Русия.

"Винаги съм се стремял да се придържам строго към правилата и нормите на НАТО. И много ясно е записано, че страните-членки трябва да се стремят да избягват всякакви зависимост от страни извън Алианса. Тоест, това и правим. На този етап ние нямаме друга възможност. Трябва да подсигурим летателната годност на МиГ 29, така че тази забрана струва ми се не е съотносима към този казус", коментира Ненчев.

Казусът е актуален от момента, в който станаха ясни плановете на ведомството да купи нови или ремонтирани двигатели за МиГ-овете. Според експерти с нови двигатели разполага само страната производител – Русия, но МО твърдеше, че такива има и в други европейски страни.

В средата на януари Ненчев заяви в телевизионно интервю, че България ще купи нови руски двигатели за МиГ-29, но те няма да се вземат от Русия.

Конкурсът

Освен "Авиостарт" интерес към поръчката имаха още две фирми. "Трейд Къмпани" С.Р.Л. обаче не е предоставила лиценз за износ и внос на продукти, свързани с отбраната, както и банкова гаранция, а унгарската Haltech Kft не отговаря на много от условията.

Така да подаде оферта бе допусната само "Авиостарт", която през годините е печелила не една поръчка на МО за авиационно оборудване.

В хода на преговорите обаче комисията е установила, че предлаганите нови двигатели още не са произведени, а няма налични и ремонтирани.

"Фирмата е изготвила своята оферта, която е пряко обвързана с договорености между него и прозводителя/конструктора на самолети МиГ 29 – РСК, който е ангажирал за производството на новите двигатели и изпълнението на капитално възстановителен ремонт на използваните двигатели Чернишевския завод, то комисията не приема представеното техническо предложение като съответстващо на изискванията на документацията за провеждане на процедурата", посочват от комисията. 

Очаква се двигателите да са налични през 2017 година, а предлаганата от фирмата цена е 43 млн. лева.

Първоначално министър Николай Ненчев съобщи, че ведомството му планира да купи шест нови двигатели за старите съветски машини, с които военната авиация охранява въздушното ни пространство. Идеята е така да се закрепи ситуацията, докато не бъдат купени нови изтребители. Според първоначалния проект за шест нови двигатели бяха планирани малко над 50 млн. лева, но после сумата спадна, а условията бяха променени - вече се търсят 10 двигатели, но те могат да бъдат както нови, така и ремонтирани.

Правителството се готви да купи и нов тип изтребители, които да заменят старите МиГ-ове, на които ще се разчита за охраната на въздушното пространство, докато новите машини бъдат приети на въоръжение.

Системни проблеми

В последните месеци се забелязва системен проблем в подготовката и провеждането на обществените поръчки на МО, което доведе до спиране на няколко процедури.

Последната бе за доставка на горива на стойност 71 млн. лв., без ДДС. Провалената поръчка бе обявена в края на юли, но преди три седмици процедурата е прекратена заради грешки, противоречия и неясноти при обявлението ѝ, а след това е обявена повторно.

Министерство на отбраната обяви повторно и обществена поръчка за закупуването на 10 нови и 10 рециклирани автобуса за около 3 млн. лева. Според МО проблемът в поръчката бил, че изискваните сертификати за екологичност не могат да бъдат предоставени за ремонтирани или рециклирани превозни средства. Имало обаче и други "противоречия и неясноти", които не могат да бъдат отстранени.

Военното министерство прекрати по-рано този месец и поръчката за ремонт на три вертолета Ми-17 за около 10 млн. лева.

Като мотив е посочено, че в техническата спецификация към поръчката е отпаднало изискването ремонтът да се извършва от конструктора, производителя или оторизиран от тях изпълнител. Това от своя страна застрашавало извършването на поръчката качествено, тъй като давало възможност за участие в процедурата на изпълнители, които нямат съответните лицензи и оторизации.

В коментар на всичко това министър Ненчев каза в сряда, че има "някои известни грешки".

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

11 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Борис
    #11

    Преоблякъл се Илия, погледнал се пак в тия? Какво стана с договора с поляците? Това почва да прилича на безкраен сапунен сериал. Дали между двете афери - АЕЦ "Белене" и "МиГ" няма връзка? Милиардите, които Русия иска от нас за реактори (при това без законово основание - няма подписан и ратифициран договор, а само приложение към неподписан договор) са достатъчни за нови самолети (по стандартите на НАТО), но май ще се излеят в черната дупка "Белене".

  2. Асенов
    #10

    Радев, защо напусна, мечтата ти се сбъдна: над българия завинаги ще летят руски самолети?

  3. daskal
    #9

    Големи тъпаци сме! Вместо да утрепем всички например с най-хубавите домати и праскови на света - ние се занимаваме с ядрени централи и бойни самолети! Що? За да могат едни хора да си пълнят банковите сметки с милиони и милиарди. А ние да мааме разни хранителни имитации.

  4. С тая икономика, или ще го караме на стари руски-30 годишни МиГ 29, или ще ги подменим с още по-стари-40 годишни Ф16! Или ще потрошим едни 100 млрд € за превъоръжаване, както направи Гърция 10 години преди да фалира... Най-добре друг да ни пази небето, колкото и лобисти като Гигов, който гушна 25% от Кугърите да си точат зъбите за комисионни!

  5. maria
    #7
  6. Коментарът е изтрит в 20:24 на 30 май 2018 от автора.
    #6
  7. vladidim59
    #5

    Историята се повтаря, вече като фарс - другаря Ненчев го играе другаря Петър Танчев от БЗНС, патерицата на БКП преди 30 години????

  8. тото
    #4

    Стига демагогия ако се инсталират системи петриат може и без изстребители те всички модели са щурмови самолети , а нашето въздушно пространство се минава за 15 минути в боен полет.Това е като самолетоносачите и всички други кораби в Средиземно море, и КВО 2.5 ИМИГРАНТИ от ТУРЦИЯ и още толкова от Африка.Само ДЕМАГОЗИ ПАЗЯТ ОНИЯ ЩО ДУХА.

  9. Bлaдo
    #3
  10. Мони_deactivated_1480055728
    #2

    Странна фирма АВИОСТАРТ ЕООД регистрирана с.СТОИЛ ВОЙВОДА!?
    Едноличен собственик на капитала: МИТКО СТОЯНОВ ХРИСТОВ, БЪЛГАРИЯ, Размер на капитала: 100 лв.!?!
    А сега вижте предмет на дейност: ПРОИЗВОДСТВО, СЪХРАНЕНИЕ, ПРЕРАБОТКА И ТЪРГОВИЯ СЪС СЕЛСКОСТОПАНСКА ПРОДУКЦИЯ-РАСТИТЕЛНА И ЖИВОТИНСКА, ПОКУПКА НА СТОКИ ИЛИ ДРУГИ ВЕЩИ С ЦЕЛ ДА ГИ ПРЕПРОДАДЕ В ПЪРВОНАЧАЛЕН,ПРЕРАБОТЕН ИЛИ ОБРАБОТЕН ВИД, ПРОДАЖБА НА СТОКИ ОТ СОБСТВЕНО ПРОИЗВОДСТВО, ТЪРГОВСКО ПОСРЕДНИЧЕСТВО И АГЕНТСТВО, ТЪРГОВСКА, ВЪНШНОТЪРГОВСКА

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.