Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Модернизираната жп гара Пловдив – със стъклени куполи и подземни тунели

14 коментара
Модернизираната жп гара Пловдив – със стъклени куполи и подземни тунели

Архитектурен проект за 150 млн. евро на пловдивското студио "Арконт-А" спечели конкурса за реконструкцията на Централна жп гара Пловдив, стана ясно в понеделник. Той предвижда издигането на два стъклени купола с диаметър 25 метра, строеж на търговски и жилищен комплекс, както и изграждането на сложна инфраструктура от подземни тунели, която ще свърже централната част на Пловдив с южната. Планира се сегашният бетонен мост близо до гарата да бъде съборен и издигнат отново на по-висока кота.

Реконструкцията на Централна жп гара София пък е оценена на 35 млн. лева, а за облагородяване на пространството около нея ще са необходими между 40 и 50 млн. евро. Проектът предвижда строеж на 21-етажна многофункционална сграда с офиси, администрация, търговския площи и т.н., както и една 8-етажна търговска сграда и огромен паркинг. Зам.-генералният директор на Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) Христо Алексиев съобщи, че до края на месеца Софийска община трябва да предостави подробен устройствен план (ПУП) на терена около Централна гара. След това може да се премина към избор на инвеститор. Ще има конкурс, а на победителя ще му бъде учредено право на строеж срещу обезщетение (ремонт и реконструкция на гарите), както и компенсация с определен процент от застроената площ на новите сгради. Всичко останало, построено от инвеститора, остава негово.

Към проекта в София вече има заявен сериозен инвеститорски интерес, което не е изненада – в района ще се появят огромният комплекс "Сивис" на испанците от "Риофиса", цял жилищен квартал "Файв тауърс ъф София", отново с испанско участие, това на "Урбас" в съдружие с местната "Техно Резиденшъл Парк", както и търговски парк на "Си Ес Ай Еф" – фонда на банкерката Цветелина Бориславова. Инвестициите в първите два проекта е 735 млн. евро.

За реконструкцията на софийската гара са проявили интерес отново испанската "Риофиса", италианската "Гранди Стациони" и австрийската "Виен Зюд".

До няколко седмици ще може да започне прединвестиционното проучване за това до колко ще е рентабилен проектът в Пловдив, каза Алексиев. Той обясни високата цена на проекта с това, че гарантира висока възвращаемост и най-комплексно са решени проблемите на града. За сравнение, проектът класиран на пето място е оценен на 30 млн. лева. Пловдивската архитектурна фирма "Арконт-А" има богат опит в държавните поръчки. Те са проектирали сградата на Национална агенция по приходите на бул. "Цариградско шосе", Второ районно поделение на МВР в Пловдив и др.

В понеделник стана ясно още, че НКЖИ вече има визи за проектиране на жилищни сгради на свои терени. Идеята за жилищно строителство беше обявена в началото на юни, с мотивите, че по този начин ще се стимулират служители на железниците. От НКЖИ са избрали терени за строеж от активите си в София, Благоевград, Кюстендил, Пловдив и Асеновград, Варна, Бургас и Горна Оряховица. Компанията е получила виза за проектиране в кв. "Триъгълника" в Пловдив и очаква документ за административна сграда за нуждите на компанията в столичния кв. "Възраждане", както и за жилищни сгради в Асеновград, Благоевград и Казанлък.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

14 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. the sir
    #17

    ха да видиме кога и как ще стане това.....

  2. jjossarian
    #16

    150 млн евро срещу 30 млн лвусвоители от класа

  3. Владимир
    #15

    е сгрешен. И това е най-малкото, което мога да кажа.

  4. орфей
    #14

    ...пишете коректно де!

  5. mo.lko
    #13

    Защо не пощадят поне Пловдив. Всички други градове са заприличали на нищо, строежи без мисъл, без ясна цялостна визия за града. Пловдив е един от малкото градове, в които все още няма огромни стъклени боклуци. Не ме разбирайте погрешно, бетон и стъкло е любимата ми архитектура. Но направена както е в Берлин, а не евтините имитации и набързо изградени сгради от софийската действителност.

  6. Balgarin
    #12

    Dobre e, che proektat v Plovdiv zapazva segashnata sgrada na garata - sgradata e starinna, mnogo elegantna i krasiva.

  7. екосапиенс
    #11

    слънчеви инсталации върху тези куполи ?Все-още е време да се сложи знак на съвременност върху това строителство !Чуват ли това проектанти, инвеститори и политици ???

  8. арх. стефчо
    #10

    Опасявам се, че ще е поредната боза, построена в България от и за хора, които нямат понятие и пари за качествени архитектура и градоустройство, но си имат много добро понятие от крадене и паричките, с които жонглират са им таман по размера на джоба...И ...колеги, засрамете се малко от равнището и качеството на нещата, с които участвате (и печелите?!) конкурси! Перспективата, представена тук е достойна най-много за третокурсник в което и да е училище по архитектура в северо-западна Европа. Без майтап.

  9. Кольо
    #9

    На това му се вика "на гол гъз-бъз". В Пловдив никога не са виждали такава инвестициа накуп и няма и да я видят. Каква възвращаемост? От пуканките, които ще се продават в подлеза ли? Управата на града няма пари да си оправи улиците и парковете, осветлението и транспорта, сега са се хванали за ЖП гарата. То очевидно парите, ако дойдат, няма да са от пловдивската община, а от външно финансиране, но който го направи ще е на голяма загуба.....огледайте се в големите европейски столици,напр. Брюксел,

  10. Случаен
    #8

    Параи за пране има - това ни е ясно. Първо многохотели, сега идва ред на гарите. Но като поразмисли човек за какво става дума - бизнес-площи и жилища. Не са предвидили обаче интензивни отделения за изгорелите във вагоните по ЖП-трасетата, които са в трагично състояние. Момчета проектанти и инвеститори, направете нещоза хората, които загиват по-пътищата и във влаковете на тази нещастна държава. Или не сте чували за инфрастриктура. В центровете на ДС и КГБ са ви учили за структури за крадене, за диверсии

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.