Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Молове се трансформират в офиси

Дрогериите изпреварват хранителните вериги с нови магазини през 2016 г.

2 коментара
Молове се трансформират в офиси

Модерни търговски центрове се трансформират в офиси. Дрогериите изпревариха хранителните вериги по брой нови магазини, открити през първото полугодие на 2016 г. Три марки - Forever 21, Primigi и Thomas Sabo, откриха свои първи представителни обекти в България, а Marks & Spencer напуснаха страната след 10 години на българския пазар.

Като цяло пазарът на търговски площи у нас остава стабилен през първото полугодие на годината. Свободните площи намаляват, нови обекти за търговски центрове от над 10 000 кв. м няма. Така незаетите в работещите молове пространства постепенно се запълват.

Наемните нива остават без промяна спрямо края на 2015 г. Средните нива са 34 евро/кв. м месечно в моловете и 43 евро/кв. м месечно на главната търговска улица в София - бул."Витоша".

Това показва проучване на пазара на българския офис на международната консултантска компания "Колиърс" (Colliers), обявено в понеделник.

Прогнозите ѝ са до края на 2016 г. пазарът на модерни търговски площи да се развива устойчиво, при намаляващи нива на предлагането и стабилно търсене.

По-съществена реорганизация ще има основно в сегмента на хранителните супермаркети в търговските центрове. "Лилд" вече откри първия си обект в мол – в "София Ринг", и преговарят за още подобни обекти.

Части от ЦУМ и "Галерия Пловдив" станаха офиси

Преустройството на търговски в офисни площи в ЦУМ и "Галериь Пловдив" е довело до лек спад на общия обем в предлагането на модерни търговски площи в обекти с над 10 000 кв. м, сочи проучването на "Колиърс".

Общото предлагане на търговски площи е 771 260 кв. м, от които 406 660 кв. м са в София.

Няма съществена промяна в наситеността с търговски площи. Средно за страната на 1000 души се падат 108 кв. м. Най-висок е този показател в Стара Загора – 383 кв. м на 1000 души, докато в София е 323 кв. м.

Делът на свободните площи в столичните молове намалява. В старите проекти нивата на заетост са 98-99%, а в моловете, които са от две години на пазара – над 94%.Единственото изключение е "Сити Център София", който е в процес на обновяване.

Активността при усвояването на площи в модерните търговски центрове в София запазва нивата си от предходния период. Наети и отворени са близо 15 000 кв. м през полугодието спрямо усвоените 16 370 кв. м през втората половина на 2015 г.

Анализ на "Колиърс" показва, че при търговските центрове в столицата, с най-висок процент нови оператори е "Сердика Център", следван от "Парадайз Център" и "София Ринг Мол".

През първите шест месеца на годината марките Forever 21, Primigi и Thomas Sabo откриха свои първи представителни обекти в България.

Поради промяна в стратегията за развитие, Marks & Spencer се изтегли от общо пет пазара в Източна Европа – България, Хърватия, Черна гора, Сърбия и Словения.

Продължава и развитието на търговските паркове в страната. "Ритейл Прак Варна" почти изцяло обнови микса си, като към Decathlon, IKEA и "Комсед" добави веригата за стоки за дома Dominico с първи обект за страната, датската верига за мебели JYSK и магазини за техника и електроника "Зора".

Веригите изпревариха хранителните магазини

Веригата Lilly е открила осем нови обекта, а dm - 7. За сравнение при хранителните вериги най-много магазини е разкрила "Била" – 4 за полугодието, а "Кауфланд" и "Лидл" - по един.

Т-Maркет вече е втора по брой магазини при бързооборотните стоки, след като придоби 12 обекта от напусналата страната верига "Пени Маркет".

Веригата за техника и електроника "Техмарт" продължава да се разширява в търговски центрове. След отварянето на обекта си в "Мол Варна" през 2015 г., компанията откри пореден и в "Бургас Плаза".

В сегмента "Направи си сам" тече преструктуриране във веригата "Практикер", която оптимизира търговската си мрежа чрез релокации в собствени помещения.

Движението на наематели по бул. "Витоша" е намаляло четири пъти

Движението на наематели по бул."Витоша" е намаляло 4 пъти - от 12% на 3% през първите шест месеца на годината. Една четвърт от търговските обекти се падат на заведенията, които за година са се увеличили с 10 на сто.

Главните търговски улици в София следват тенденцията на бул."Витоша" и движението на наематели е паднало наполовина - от 12% на 6%.

Продължава експанзията на водещия оператор в сектор "Мода" – H&M. През изминалия период той откри нов обект в "Мол Русе" на площ от 2000 кв.м.

Онлайн търговията също продължава да набира скорост в България. След Decathlon и H&M, още два големи оператора откриха онлайн платформи на български език –Zara и CCC.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

2 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. В и К
    #2

    Нали се препраха едни пари, за да се построят тези молове, сега да става с тях каквото ще.

  2. Александър Борисов
    #1

    Лошо става,когато бюрокрацията преборва търговията!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.