Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Моловете ще отворят врати последни, в ход е предоговаряне на наемите

Ръстът в онлайн търговията не е успял да компенсира липсата на приходи от магазините

0 коментара
Моловете ще отворят врати последни, в ход е предоговаряне на наемите

Моловете ще отворят врати последни. В момента в тях работят единствено магазините за хранителни стоки и аптеките. Това доведе до напрежение сред търговците, голяма част от които продължават да плащат наеми и те се заканиха да протестират на 15 май.

Междувременно в ход е предоговаряне на наемите в краткосрочен план, като всеки търговски център подхожда индивидуално. Голяма част от наемодателите в моловете по време на извънредното положение са предложили намаление или отлагане на плащането на наем.

По-сложна е ситуацията с магазините по търговските улици. Там където наемодателите не са гъвкави, вече се виждат опразнени търговски помещения по централните улици не само в столицата, но и в други големи градове. Това показват пазарни проучвания на двете най-големи консултантски компании у нас "Колиърс" (Colliers) и "Кушман и Уейкфилд Фортън" (Cushman&Wakefield Forton).

Не е ясно кога ще отворят моловете

Към момента правителството не се ангажира кога ще разреши отварянето на търговските центрове.

Отварянето на моловете ще е една от последните мерки, които ще се отхлабят, каза министърът на здравеопазването Кирил Ананиев преди началото на заседанието на парламентарната комисия по правни въпроси в понеделник.

В същото време търговци заплашиха да излязат на протест на 15 май, ако след отмяната на извънредното положение моловете нe отворят врати.

Предоговарянето на наемите в моловете

Заповедта за затваряне на моловете постави наемателите и наемодателите в затруднено положение и това ги провокира да търсят решения чрез  предоговаряне на наемите в краткосрочен план, коментира Иван Граматиков, мениджър "Търговски площи" в "Кушман и Уейкфилд Фортън".  Той посочи, че намирането на консенсус по въпроса зависи от редица фактори.

"Макар исканията на наемателите често да са сходни,  подходът от страната на търговските центрове спрямо тях е различен. Това е процес който тече в почти всички европейски страни, където няма специфично законодателство, което да регулира отношенията между наемодатели и наематели по време на пандемия или няма въведени специфични кризисни мерки като в Гърция или Украйна", каза Иван Граматиков.

След година с висока наемна активност, която повиши нивата на заетост в софийските молове до 95%, сега очакванията са делът на свободните площи през 2020 г. да се увеличи, а възстановяването на пазара да стане факт през 2021 г., сочат прогнозите на "Кушман и Уейкфилд/ Фортън".

В началото на годината наемът за обект от 100 - 150 кв.м с първокласна локация в търговски център в София беше около 40 евро/кв. м, а в Пловдив, Варна и Бургас нивата бяха съответно около 30 евро/кв. м, 32 евро/кв. м и 26 евро/кв. м. Сега прогнозите са тези нива да паднат през следващите три месеца.

Проучването на "Колиърс" от април показва, че близо половината от наемателите (48%) в моловете са спрели да плащат наеми и режийни разходи. Пак толкова (51%) са пуснали служителите си в платен или неплатен отпуск. Над една трета (37%) са замразили плановете си за експанзия. Само 3 на сто са решили да затворят обектите си, показва изследването на "Колиърс".

Все повече празни магазини по улиците

И ако в моловете наемодателите са по-гъвкави в преразглеждането на наемните нива, не така стоят нещата с помещенията на търговските улици.

Наемателите на тези обекти се сблъскват с неотстъпчивост от страна на собствениците на магазините. В масовия случай те са на физически лица, за част от които това е единствен доход. Това допълнително затруднява преговорите.

Увеличаващият се брой на изпразнени помещения в централната градска част на столицата и другите големи градове показва, че има собственици, които отказват да направят отстъпки в наемните нива.

Според данните на "Кушман и Уейкфилд Фортън", допълнителен фактор за предсрочно напускане на обектите по търговските улици са и по-кратките срокове на наемните договори.

Пренасочване към онлайн търговията

В тази кризисна ситуация около 60 на сто от търговците са се опитали да преструктурират бизнеса си, като са се насочили към онлайн търговията или разработване на нови продукти и услуги, показва проучването на "Колиърс".

Това са предимно търговците в секторите на спортните стоки, здраве и красота, мода и обувки. Увеличение се наблюдава и при доставките на храна за вкъщи или офиса.

Макар и със сериозен ръст, поръчките онлайн обаче не могат да компенсират загубите от затварянето на физическите обекти, показва анализът на "Кушман и Уейкфилд Фортън".

И планове за растеж

Въпреки тежката ситуация в търговията, някои бизнеси, които не бяха засегнати толкова силно от пандемията планират разрастване. Такива са веригите за хранителни стоки, дрогерии, аптеки, магазини за бързооборотни стоки в по-ниския ценови сегмент.

"Активността през следващите месеци ще зависи от промяната на мерките и заповедта, позволяваща отваряне на търговските обекти, както и от последващото поведение на потребителите", коментира Иван Граматиков.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.