Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Моментът е подходящ за втора операция по дълга*

0 коментара

Макроикономика

Негативното обръщане на тенденциите в индустриалната статистика през май, след еднократно подобрение през април, възстанови рисковете от забавяне на икономическия растеж под крайната годишна цел от 4%. Въпреки това, очакваният растеж в туризма и селското стопанство през летните месеци, както и продължаващото подобрение в пазара на мобилни телефонни услуги най-вероятно ще допринесат за увеличение на регистрирания през първото тримесечие растеж от 3,2% спрямо същия период на 2001 г.

Независимо от това, ние очакваме данните за БВП да бъдат изключително чувствителни към скоростта на възстановяване на пазарите в Европейския съюз. Износът към ЕС бе доста разочароващ през май, и освен рисковете от забавяне на растежа доведе и до значително увеличение в търговския дефицит. Въпреки това, приходите от туризъм и по-ниските от очакваното лихвени разходи успяха да задържат дефицита по текущата сметка до управляеми нива.

Известният напредък в приватизацията, както и умереното увеличение на нетните чужди директни инвестиции в страната през май допълнително ще подобрят състоянието на платежния баланс. Финансирането на дефицита по текущата сметка ще зависи в значителна степен от изхода на приватизационните сделки за Булгартабак и БТК, но засега ние не очакваме дефицита по текущата сметка да се финансира чрез дълг или намаление на резервите на централната банка.

Нормата на безработица, базирана на броя на регистрираните безработни, отбеляза първото си годишно увеличение за последните 15 месеца, достигайки 17,24% през юни. Повече оптимизъм носят последните данни на НСИ, базирани на методологията на Международната организация по труда, според които през второто тримесецие безработицата е намаляла с 1,8 процентни пункта спрямо същия период на миналата година и е достигнала 17,6% от работната сила. Въпреки това, трайно високата безработица остава много тежък товар за правителството, носещ социални и политически рискове.

Междувременно, управляващият съвет на МВФ одобри втория транш от 26 мил. СПТ* (около 35 мил. щатски долара), и публикува положителна оценка за българското правителство във връзка с изпълнението на условията по двугодишното stand-by споразумение. МВФ изрази задоволство от стриктната фискална политика и оцени, че тя би могла да смекчи рисковете от разширяване на дефицита по текущата сметка. Фондът също така оцени усилията на правителството в областта на структурните реформи и препоръча допълнително ускоряване на преструктурирането на енергийния сектор и държавната администрация с цел подобряване на инвестиционния климат. В отделни изказвания на МВФ, обезценяването на щатския долар спрямо еврото беше оценено като положително за дълговите съотношения и като цяло за платежния баланс.

Кредитни рейтинги и Дълг

Намаляването на съотношението публичен дълг/БВП до 61,3% към края на юни, както и продължаващото нарастване на фискалния резерв, работят в полза на евентуално подобряване на кредитните рейтинги на България. До този момент високата задлъжнялост на страната бе приемана като основна слабост в оценките на големите рейтингови агенции. Въпреки че до голяма степен подобрението на съотношението дълг/БВП се дължи на курсови разлики, ние смятаме, че шансовете за подобряване поне на очакванията по кредитните рейтинги на България са немалки през 2002 г., а през 2003 г. е твърде вероятно да видим и повишение на самия рейтинг. Вероятността ще се повиши ако правителството използва големия излишък в резерва си за обратно изкупуване или предприеме нова замяна на външен дълг. По оценки на Министерство на финансите, до края на годината публичният дълг може да падне под Маастрихтския критерий от съотношение на дълг/БВП от 60%. Ние поддържаме тяхното мнение, при условие че обменните курсове на еврото и щатския долар се стабилизират на сегашните си равнища. Нещо повече, високото равнище на фискалния резерв, както и възможността за нова замяна на външен дългр би предоставила допълнителни възможности за намаляването на това съотношение.

Финансовото министерство засега отхвърля възможността за изкупване на Брейди облигации, казвайки че по-изгодно за правителството би било ако намали краткосрочния си дълг. Големият фискален резерв обаче предполага и вероятност от операции по обратно изкупуване на дълг.

Министерство на финансите потвърди, че не е обсъждало втора голяма обмяна на Брейди облигации. Ние считаме, че моментът е подходящ за втора операция по дълга. Единственият проблем на правителството би могъл да дойде от неспособността да "продаде" тази идея на публиката поради нейното твърдо убеждение, че във всяка замяна на дълг има нечисти игри. По време на първата обмяна на дълг най-задаваният ни въпрос от чуждестранни клиенти бе "Какво ще направи Конституционният съд?", докато най-задаваният въпрос от българи беше "Колко пари направи Кирил?", демонстрирайки дълбокото недоверие на средния българин, че такава операция може да мине без корупция.

Всъщност да се ползва вътрешна информация при такива операции не е лесно и е много тежко наказуемо, поради което ние не считаме, че Кирил Сакс-Кобургготски би рискувал не просто имиджа си, но и физическата си свобода. Ако е имало изтичане на информация и "услуги" към определени банки, това ще проличи най-вече в бъдещата кариера и консултантски договори на сегашния екип на финансовото министерство.

Управляващият директор в Standard & Poor's за Европа, Близкия Изток и Африка Конрад Ройс заяви, че едва ли България може да очаква подобряване на кредитния си рейтинг до края на годината, главно заради забавянето на растежа през последните няколко месеца. В разговор с Интелинюз през май 2002, Конрад Ройс потвърди, че агенцията гледа на управлението на дълга като на финансов инженеринг, който не решава структурни проблеми сам по себе си, и изказа опасения от бързо падащата популярност на правителството. В средносрочен план обаче, Standard & Poor's смята, че общата макроикономическа среда е положителна за България и че няма проблеми, с които правителството да не може да се справи.

Приватизация

След цяла година на бавно напредващи приватизационни сделки, новините през юли бяха предимно положителни. БКК приключи продажбата на ТБ "Биохим" на "Bank Austria" на цена от 82.5 мил. евро, надминавайки пазарните очаквания. Сделката съдържа всички признаци на успешна приватизация - добра цена, стратегически инвеститор и липса на медийни (или политически) скандали. Другите главни приватизационни сделки - продажбата на БТК и "Булгартабак холдинг" - не успяха да привлекат стратегически инвеститори. Ценовите оферти бяха в горната граница на очакванията, и въпреки определени слабости в приватизационната процедура, сключването на сделка ще е по-добра алтернатива от запазване на държавната собственост в тези компании.

По отношение на приватизацията на БТК за момента водещ от тримата кандидати вероятно е консорциум, оглавяван от Advent International, въпреки че точните ценови параметри все още не са известни. Според наши източници Advent International ще предложи максимална цена от 245 млн. евро за 65% от БТК, като долната ѝ граница е около 200 млн. евро. Поради липсата на достатъчно информация по въпроса, все още не може да се прецени със сигурност дали посоченото число включва изискваното увеличение на капитала на БТК след нейната приватизация с около 50 млн. евро. Предполагаемата оферта на консорциума между Turk Telecom и Koc Bilgi Group е също около 250 млн. евро. По неофициална информация третият кандидат - консорциум, воден от AIG CET - ще предложи под 150 млн евро за 65% от телекома. Ние оценяваме положително стремежа на правителството да завърши приватизацията, въпреки разочароващото отсъствие на стратегически инвеститор, до голяма степен дължащо се на сложната международна обстановка в телекомуникационния бизнес.

Приватизационната процедура за "Булгартабак холдинг" се превърна в медиен скандал, до голяма степен омаловажил усилията на правителството. Tobacco Capital Partners бяха класирани на първо място от четиримата кандидати, предлагайки цена от 110 млн. евро, инвестиции от 71,2 млн. евро и изкупуване на 47 хил. тона тютюн годишно. Резултатите бяха подложени на ожесточена критика от останалите конкуренти. Един по един всички останали кандидати заявиха, че или ще обжалват процедурата, или желаят да подобрят офертите си. Нападките срещу министърът на икономиката Николай Василев за предполагаеми връзки с Tobacco Capital Partners се засилиха, от друга страна Metatabak и Tobacco Holding оказват непряко влияние върху крайното решение чрез синдикатите. КНСБ заплаши, че ще организира всеобща стачка в тютюневия холдинг, ако за предпочитан купувач бъде избран Tobacco Capital Partners.

Липса на съгласие се усети и в самата работна група по приватизацията на Булгартабак, където министърът на земеделието Мехмед Дикме и директорът на Агенцията по приватизация (АП) Апостол Апостолов изявиха желание да бъде позволено на всички кандидати да подобрят офертите си, докато Василев настоя единствено да бъдат помолени за уточняваща информация. Не на последно място, руското правителство също оказва натиск, твърдейки че част от холдинга е собственост на Руската Федерация по споразумения от Втората световна война и 50-те години.

В крайна сметка правителството вероятно ще се окаже губещо при каквото и да е развитие. Ако бъде обявен нов кръг за наддаване, остават съмненията, че АП се е поддала на натиска на кандидат-купувачите. От друга стана, ако за предпочетен купувач бъде избран Tobacco Capital Partners, ще останат съмнения за корупция, насочени най-вече към министър Василев, и може би неразумно вдъхновени от президентския икономически съветник Димитър Иванов.

Нашите критики в този процес са основно по процедурата на приватизация: ние считаме, че този вид процедура е силно политизиран и избран под натиск на ДПС, и в крайна сметка доведе до липсата на стратегически инвеститор. Правителството имаше повече от година да преструктурира холдинга, да отдели производството на тютюн от това на цигари и да продаде на части компанията, като поеме ангажименти за алтернативно заетост на тютюнопроизводителите. Ние считаме, че сегашният метод на продажба в добавка с желанието да се запази златна акция е противопазарна мярка и подхожда повече на ляво-ориентирано правителство, отколкото на определящия се като десен кабинет на Сакс-Кобургготски.

Политика

Доверието в правителството продължи да намалява през юли заедно с общия спад в подкрепата към основните политически партии. Според проучване на "ББСС Галъп", доверието в правителството е паднало от 29% през юни до 26% през юли, като повечето от министрите са загубили публична подкрепа по време на изтеклия месец. Това важи най-вече за министрите, ангажирани с икономическата политика, както и за тримата заместник министър-председатели, като тяхната подкрепа се движи най-ниско в област от 10-20% одобрение.

Министър-председателят Симеон Сакс-Кобургготски отчете като успешна първата година на правителството на власт, наблягайки на добрите статистически данни за фискалния резерв, дълговите съотношения и бюджетния баланс. По наше мнение, повечето от тези индикатори съдържат фактори извън влиянието на правителството, най-вече ефектите от промените във валутните курсове на еврото и щатския долар.

Така или иначе, общественото мнение е ниско чувствително към статистически индикатори и по-загрижено за ниските жизнени стандарти и високата безработица. Симеон Сакс-Кобургготски съобщи за намаляване на средния брой безработни с 4,8% за първата година от управлението на НДСВ, но броят на регистрираните безработни през юни показа различна картина - фактически малък растеж на безработицата от 0,11% през юни 2002 сравнено с юни 2001.

Според националните представителни проучвания на "МБМД", "Медиана" и "Алфа рисърч", подкрепата за НДСВ продължи да спада по-бързо, в сравнение с тази за останалите парламентарни партии. Основната тенденция е за увеличаване на подкрепата за социално-ориентирани партии, след като вече второ правителство изповядва дясна идеология. Въпреки това, общата подкрепа за всички партии е изключително ниска и над половината от анкетираните не изразяват ясни предпочитания, което оставя място за влизането на нови политически партии.

Ние считаме, че НДСВ загуби решаващите първи месеци за растеж и утвърждаване и е на път да изчезне, преди всъщност да се е родило. По наше мнение шансовете на Симеон Сакс-Кобургготски да спечели местните избори през 2003 г. или парламентарните през 2005 г. са минимални с негативите, които НДСВ носи в момента. Предвид високият рейтинг на самия Симеон Сакс-Кобургготски и особено на неговия бивш бодигард Бойко Борисов, ние очакваме резки промени в структурата, идеологията и ръководството на НДСВ, или дори създаването на напълно ново движение. Известното охлаждане на Симеон Сакс-Кобургготски към ДПС ни дава основание да мислим, че той е склонен да заеме по-националистически позиции, по подобие на процеса в управляващото унгарско движение ФИДЕС преди последните парламентарни избори там. (ФИДЕС въпреки това загуби изборите)

Според нас има немалка вероятност за поява на ново движение на националистическа и антиглобалистка основа, от типа на полската Samooborona ("Самоотбрана") и заемащо ниша, освободена от Жорж Ганчев и донякъде БСП. (Българската социалистическа партия направи добър международен ход с избора на Сергей Станишев, но вероятно ще загуби огромната част от националистически настроените избиратели поради съмненията, че Станишев е взел български паспорт на 30 години за да избегне военна служба.) Тази вероятност ще расте с постепенното осъзнаване от страна на обществото, че членството на България в ЕС няма да реши автоматично проблемите и ще донесе и негативи за някои социални групи.

Заключение

Големият брой на нежелаещи да гласуват подсказва, че в момента не съществува ясна управленска алтернатива на сегашното правителство.

СДС води активна опозиционна политика, но продължава да бъде в много сериозна криза и с ниска подкрепа, въпреки усилията да се наложат нови лица.

БСП дължи предимството си не толкова на растяща популярност, колкото на падаща подкрепа за останалите партии.

Въпреки че правителството и НДСВ имат много ниска подкрепа според социологическите проучвания, предсрочни парламентарни избори са малко вероятни към настоящия момент. Решаващо изпитание за управляващите през следващите месеци ще бъде продажбата на Булгартабак и БТК, както и напредъкът в преговорите за прием в НАТО.

Таблица: Последни официални социологически проучвания

ПАРТИЯ
подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.