Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

МОН първо защити, а после заклейми черно-белите учебници

След обществен натиск просветният министър поиска издателството да спре евтините учебници

4 коментара
МОН първо защити, а после заклейми черно-белите учебници

Само за няколко часа Министерството на образованието и науката (МОН) ревизира под обществен натиск позицията си относно черно-белите учебници. Ведомството първо защити правото на избор, а в последствие лично министър Красимир Вълчев обяви “деленето на децата за недопустимо“. Решението на издателство “Просвета“ да маркетира черно-белия вариант на учебници за VIII клас като “достъпни и за социално слабите ученици“ разпали ожесточена обществена дискусия за социалното разделение и редно ли е училището да го толерира.

Въпреки, че “новината“ е от 23 юни, когато МОН е одобрило всички 23 проекта за нови учебници за VIIІ клас на “Просвета“, неясно защо, скандалът избухва сега, в навечерието на 15 септември, когато е и активният пазар на учебници и учебни помагала.

“По казуса с черно-белите учебници – делението по този начин на децата е недопустимо. Тук става въпрос за едно неуместно послание на едно от издателствата, най-голямото. Препоръчах на издателството да спре тази кампания. От преди малко имам тяхното уверение, че няма да се разпространяват черно-белите учебници“, обяви Вълчев в четвъртък следобяд на извънредна пресконференция.

Това стана само няколко часа, след като ръководеното от него ведомство излезе с официална позиция, в която казва, че МОН не дели децата на бедни и богати, а само дава възможност за черно-бял вариант на учебниците в по-горните класове, тъй като уроците по някои предмети не изискват цветни илюстрации - например математика, физика, химия и др.

От “право на избор“ до “ценова дискриминация“

“Факт е, че наредбата за учебниците и учебните помагала позволява да се утвърждават и черно-бели, и цветни по един и същ предмет, но смисълът на този текст не е да се допуска образователна дискриминация“, коментира Вълчев. Той заяви, че наредба на МОН ще бъде променена, за да няма повторно сходен случай като настоящия. “Никой не е очаквал, че ще се използва една такава възможност за ценова дискриминация“, каза той.

“Очевидно проблемът е в посланието. Казусът има малко практическо значение, но значителна символика. Малко практическо значение, защото няма значение дали 100, 200 или 500 деца ще купят учебници за 3 лв. повече или по-малко. Има значение, защото ние в образованието въплъщаваме нашето разбиране за справедливост. Равният достъп до образование е проекция на принципа за равни житейски възможности“, каза Вълчев.

По-рано от МОН обясниха, че правото на избор е на родителите и “издателствата единствено носят отговорност за своите маркетингови послания“.

”Всички учебници от I до VII клас се закупуват от държавата и са изпълнени при пълноцветен печат. Учебниците от VIII до XII клас се закупуват от родителите. Издателите и родителите имат право на избор и Наредбата на МОН само регламентира неговата свободна реализация. Министерството на образованието и науката одобрява съдържанието, графичния дизайн и полиграфическото изпълнение на учебниците. Издателствата единствено носят отговорност за своите маркетингови послания“, се казваше в позицията на МОН, която в последствие бе коренно поменена.

Омбудсманът против делението и “черно-бялото мислене“ в училище

Освен родители, от възможността за по-евтин черно-бял вариант на учебниците, се възмути и омбудсманът Мая Манолова.

Тя изпрати писмо до образователното министерство с искане тази опция да се отмени, тъй като поощрява социалното разделение сред децата и насърчава “черно-бялото“ мислене в образованието.

“Като гражданин и като омбудсман изразявам категоричното си мнение против тази абсурдна ситуация, която разделя учениците. Говорим за равен достъп до образование на всички деца в България, а въвеждаме дискриминационни политики в дейностите на образователната система“, коментира Манолова.

“Когато говорим за образованието като приоритет, за мен това означава, че равният достъп до него е над всичко и държавата трябва да се погрижи за правото на децата на образование, да въвежда мерки, с които да бъдат подкрепяни и семействата, но без това да задълбочава съществуващите неравенства“, смята общественият защитник.

“Мисията на образованието е да осигури равни възможности на всички деца. Затова е неприемливо "черно-бялото“ мислене точно в образователната среда и чрез учебниците да се засилва разделението, което има в българското общество. Важна задача на образованието е да научи децата да живеят заедно, да планират общо бъдеще и да управляват конфликти“, казва Манолова.

Затова тя настоява МОН да промени заповедта си, която допуска възможността за издаване на черно-бели учебници и да се преустанови разпространението им.

“Смятам, че в XXI век при непрекъснато нарастващата динамика на времето и при бързото развитие на технологиите, насърчаването на иновативното мислене е важен приоритет за цялото ни общество в образованието на младите хора. Ролята на държавата е да полага усилия в заличаването на пропастта между бедни и богати, да стимулира “цветното“ мислене и да работи за изграждане на достойни, ерудирани и образовани млади хора“, казва Манолова.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

4 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Ungesehen
    #4

    Идеята си е много добра - особено ако помогне на повече ученици да останат в училище и да завършат образованието си. Какво лошо има в това???

  2. Авакум Захов
    #3

    Решението е просто - за да няма дискриминация (негативна или позитивна), всички учебници трябва да са "черно-бели". А "пропастта" между децата на бедни и богати родители ще личи по дрехите, телефоните, ще личи по самочувствието, а понякога и по възпитанието.

  3. симпатяга
    #2

    Не знам защо се наблегна на "бедни-богати" При положение,че черно-белите са 50% по-леки.И обяснението /ако е вярно/,че към тях ще се добави и електронен вариант. Кажете - някой от вас вдигал ли е чанта на третокласник?

  4. Авакум Захов
    #1

    Равният достъп до обществено финансирано образование в никакъв случай не означава равни житейски възможности. Освен ако не приемем, че онези, които са по-равни, не разчитат изобщо на него.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.