МОН първо защити, а после заклейми черно-белите учебници

След обществен натиск просветният министър поиска издателството да спре евтините учебници

Само за няколко часа Министерството на образованието и науката (МОН) ревизира под обществен натиск позицията си относно черно-белите учебници. Ведомството първо защити правото на избор, а в последствие лично министър Красимир Вълчев обяви “деленето на децата за недопустимо“. Решението на издателство “Просвета“ да маркетира черно-белия вариант на учебници за VIII клас като “достъпни и за социално слабите ученици“ разпали ожесточена обществена дискусия за социалното разделение и редно ли е училището да го толерира.

Въпреки, че “новината“ е от 23 юни, когато МОН е одобрило всички 23 проекта за нови учебници за VIIІ клас на “Просвета“, неясно защо, скандалът избухва сега, в навечерието на 15 септември, когато е и активният пазар на учебници и учебни помагала.

“По казуса с черно-белите учебници – делението по този начин на децата е недопустимо. Тук става въпрос за едно неуместно послание на едно от издателствата, най-голямото. Препоръчах на издателството да спре тази кампания. От преди малко имам тяхното уверение, че няма да се разпространяват черно-белите учебници“, обяви Вълчев в четвъртък следобяд на извънредна пресконференция.

Това стана само няколко часа, след като ръководеното от него ведомство излезе с официална позиция, в която казва, че МОН не дели децата на бедни и богати, а само дава възможност за черно-бял вариант на учебниците в по-горните класове, тъй като уроците по някои предмети не изискват цветни илюстрации - например математика, физика, химия и др.

От “право на избор“ до “ценова дискриминация“

“Факт е, че наредбата за учебниците и учебните помагала позволява да се утвърждават и черно-бели, и цветни по един и същ предмет, но смисълът на този текст не е да се допуска образователна дискриминация“, коментира Вълчев. Той заяви, че наредба на МОН ще бъде променена, за да няма повторно сходен случай като настоящия. “Никой не е очаквал, че ще се използва една такава възможност за ценова дискриминация“, каза той.

“Очевидно проблемът е в посланието. Казусът има малко практическо значение, но значителна символика. Малко практическо значение, защото няма значение дали 100, 200 или 500 деца ще купят учебници за 3 лв. повече или по-малко. Има значение, защото ние в образованието въплъщаваме нашето разбиране за справедливост. Равният достъп до образование е проекция на принципа за равни житейски възможности“, каза Вълчев.

По-рано от МОН обясниха, че правото на избор е на родителите и “издателствата единствено носят отговорност за своите маркетингови послания“.

”Всички учебници от I до VII клас се закупуват от държавата и са изпълнени при пълноцветен печат. Учебниците от VIII до XII клас се закупуват от родителите. Издателите и родителите имат право на избор и Наредбата на МОН само регламентира неговата свободна реализация. Министерството на образованието и науката одобрява съдържанието, графичния дизайн и полиграфическото изпълнение на учебниците. Издателствата единствено носят отговорност за своите маркетингови послания“, се казваше в позицията на МОН, която в последствие бе коренно поменена.

Омбудсманът против делението и “черно-бялото мислене“ в училище

Освен родители, от възможността за по-евтин черно-бял вариант на учебниците, се възмути и омбудсманът Мая Манолова.

Тя изпрати писмо до образователното министерство с искане тази опция да се отмени, тъй като поощрява социалното разделение сред децата и насърчава “черно-бялото“ мислене в образованието.

“Като гражданин и като омбудсман изразявам категоричното си мнение против тази абсурдна ситуация, която разделя учениците. Говорим за равен достъп до образование на всички деца в България, а въвеждаме дискриминационни политики в дейностите на образователната система“, коментира Манолова.

“Когато говорим за образованието като приоритет, за мен това означава, че равният достъп до него е над всичко и държавата трябва да се погрижи за правото на децата на образование, да въвежда мерки, с които да бъдат подкрепяни и семействата, но без това да задълбочава съществуващите неравенства“, смята общественият защитник.

“Мисията на образованието е да осигури равни възможности на всички деца. Затова е неприемливо "черно-бялото“ мислене точно в образователната среда и чрез учебниците да се засилва разделението, което има в българското общество. Важна задача на образованието е да научи децата да живеят заедно, да планират общо бъдеще и да управляват конфликти“, казва Манолова.

Затова тя настоява МОН да промени заповедта си, която допуска възможността за издаване на черно-бели учебници и да се преустанови разпространението им.

“Смятам, че в XXI век при непрекъснато нарастващата динамика на времето и при бързото развитие на технологиите, насърчаването на иновативното мислене е важен приоритет за цялото ни общество в образованието на младите хора. Ролята на държавата е да полага усилия в заличаването на пропастта между бедни и богати, да стимулира “цветното“ мислене и да работи за изграждане на достойни, ерудирани и образовани млади хора“, казва Манолова.

Споделяне
Още по темата
Още от България