Законът за средното образование и стратегията за висшето ще бъдат основните задачи в работата на образователното министерство през следващата година. Това обяви министър Анелия Клисарова на конференцията, посветена на края на европейската програма "Учене през целия живот" в четвъртък.
Просветният министър припомни, че проектозаконът за училищното образование е почти готов и в началото на годината се очаква да се предостави за обществено обсъждане. Според Клисарова, в процеса на работата по него са възникнали много дискусионни въпроси за учебните планове, учебното съдържание, разпределението на учебните предмети.
"Ще има доста да поработим", каза тя и обясни, че ще се провеждат повече обсъждания, "защото иначе ще кажат, че го налагаме, а ние искаме да го приемаме, а не да го налагаме".
По думите на Клисарова, "основното нещо, по което няма спор" в документа, са степените в средното образование – начално до 4-и клас, основно до 7-и и после гимназия.
Очаква се през втората половина на януари да бъде свикан Съветът на ректорите, за да се обобщят предложенията по стратегията за работата на университетите.
Клисарова подчерта важността да има добра връзка между висшето образование и бизнеса и даде пример с четири магистърски програми в Техническия университет, които са поръчани от бизнеса и изготвени заедно с него, за да отговарят на нуждите му. Лабораториите за обучение по тези програми са финансирани с европейски средства и с пари от фирмите, обясни министърът.
Със 100 млн. евро са финансирани 3500 проекта за "Учене през целия живот"
100 млн. евро са били усвоени у нас от 2007 до 2013 г. по най-голямата европейска програма за образование "Учене през целия живот", съобщи директорът на Центъра за развитие на човешките ресурси Иван Модев па заключителната конференция по програмата. С тези пари са били финансирани над 3500 проекта.
За петте години в обучения по програмата са се включили 20 хил. ученици и 15 хил. преподаватели от средното образование, както и над 10 хил. студенти и пет хиляди преподаватели от 31 университета, каза още Модев.
Програмата е от изключително значение за нас, защото тя показва реално как можем да привлечем хора от детската градина до средна възраст да участват в един процес, в който да се обучават не само на умения и знания, но и на човешки отношения, коментира Анелия Клисарова.
Тя отбеляза, че "международният опит на Центъра за развитие на човешките ресурси ще бъде изключително полезен" при извършването на промените в Закона за професионалното образование, при обсъждането на проектозакона за училищното образование и стратегията за висшето.
За честна и независима журналистика
Подкрепете Mediapool.bg с 5€, за да разчитате и занапред на независима, професионална и честна информационно-аналитична медия.
8 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
Да го предлагат за обсъждане по-скоро. И предлагам нещо, от което ще подскочат мнозина-да се върне, както си беше-средно образование до 11 клас. Този 12 клас е напълно излишен-както се видя, нивото на образованост се сгромоляса в сравнение от преди 15-20-тина години. Всяка година учат едно и също по Информационни технологии и Информатика, даже нямат от 8 клас и учебници, в същото време от 5 клас до 9 клас вкл. дъвчат едни и същи неща,които те отдавна знаят/защото не стават от компютрите. а който …
иска да става програмист, да учи в университета. Това примерно. Биологията в 9 клас беше като за бъдещи медици.Има едни измислени предмети-в 12 клас-Свят и личност-ами то почти като в 3 и 4 клас -Трябва да се преработят учебните програми, учебника по Български за 8, 9, 10 клас е абсолютно излишен-речеви ситуации, участници в общуването, стил на общуване-те и учителите го виждат и карат само часовете по литература.
10 години обсъждаме този закон, а те го затлачват и не го приемат, защото ще хвръкнат доста директорски места
Ето малко информация, във връзка с последните "подвизи" на Образователното министерство. Би могло да се озаглави "Сакралната тъпота на профанните чиновници"
Ще цитирам темите за олимпиада по български език и литература, провела се днес, 21.12.2013 г.:
Профанно и сакрално /Интерпретативно съчинение или есе върху поезията на Христо Ботев/ - 11 клас
Деструкция и съзидателност – естетически концепт в поемата „Септември“ /Интерпретативно съчинение/ - 12 клас
Интересно е в чия чиновническа глава /титулована …
експерт/ са хрумнали тези примери за изящна словесност и книжовен български език. Каква е целта на подобни безумия – учениците да получат комплекс за малоценност от безсмислена терминология или да се демонстрира наукообразна начетеност в опазване на топлото чиновническо място? И още нещо! Двете най-посещавани олимпиади – по български език и литература и по математика се провеждат на 15.12 /неделя/ и 21.12 /събота/, в началото на коледната ваканция, след класни и контролни за оформяне успеха за първия срок. Със сигурност ученици от 7 и 12 клас ще участват и на двете – едните заради подготовка за кандидатстване след 7 клас, другите в подготовка за зрелостни изпити. Така ще бъдат на училище 13 последователни дни. Припомням, че 14.12 беше учебен ден с програмата за 23.12, за да може т. нар. образователен министър безсрамно да излъже, че увеличава ваканцията с три дни. Би било смешно, но не е. Защото накрая пак учителите ще бъдат обявени за виновни.
По този повод - образованието пада не от днес. Приложеният текст не е кандидат-студентски бисер, а е от професор, бивш министър, настоящ (и дългогодишен) директор на Нац. исторически музей.
"Но кан Борис I е знаел още едно. Ако в IV–V век всеки е могъл да прави каквито си иска азбуки и да превежда свещените християнски книги на каквито си иска езици, то във втората половина на IX век това е невъзможно. Всичко вече в тази област е политика. В започналия вече двубой за върховенство в християнския …
свят между римското папство и константинополския патриархат езиците, на което се практикува християнството, са част от оръжията, и то солидна част. Латинският е езикът на папството, гръцкият — е на Константинопол. От НАФТАЛИНА е изкарана триезичната догма, според която християнството може да се практикува само на еврейски, гръцки и латински. Не че не се е нарушавала в миналото — християнството се изповядва отдавна и на етиопски, коптски, арменски, грузински… Но вече, и най-вече в Европа, не може, защото и папата, и патриархът на Константинопол прекрасно знаят, че нов език, на който да се изповядва религията, означава и нов властови център в християнството, особено когато, какъвто е случаят с България, става дума за европейска политическа и военна суперсила с многобройно население и войска."
Аман от толкова обсъждане на тоя закон ! От 10 години, най-подробно го обсъждаме по семинари и работни групи. Едно цяло поколение ще си завърши образованието, без да се промени тоя закон. Да бяхте подложили и предложението за назначаването на Пеевски за шеф на ДАНС, за дълго обществено обсъждане. Но едни неща, могат да се предложат и гласуват за 5 минути, за други (много по-важни за цялото общество) трябва да се чака с години.
какво висше образование ...пародия...оправдавагт се всички, че младите ги мързи да учат ..а всъщност някой въобще учи ли ги ? Тия дето не се явяват на лекции .."пробутват" упражненията,а дискусиите и семинари - е нема такова животно - но консултации няма ли - няма изпит
Цяла година ще правят 1/един/ закон и 1/една стратегия/!!! Боже пази България! Тези сериозно са заспали в триците. Това обаче не им пречи да лапкат. Това е образец за реформирана и ефективна администрация.
Добре че не се съсредоточава върху зеленчукопроизводството.