МОН ще финансира две нови програми за предучилищна подготовка и приложни програмисти

МОН ще финансира две нови програми за предучилищна подготовка и приложни програмисти

Министерството на образованието и науката предлага две нови национални програми за допълнително финансиране на предучилищното и училищното образование. Те ще бъдат предложени на Министерския съвет след обществено обсъждане заедно с още девет програми. Това обяви заместник-министърът на образованието и науката Мария Гайдарова пред журналисти в МОН.

За първи път има проект на национална програма за предучилищна подготовка. По “Развитие на системата на предучилищното образование“ ще се работи за гарантиране на равен старт за децата преди постъпване в училище чрез осигуряване на дидактични материали и насърчаване на родителите да участват в заниманията. Предвижда се в програмата да се включат 1600 деца и 1600 родители. Бюджетът за първата година е 400 000 лева. Очаква се да се включат 130 детски градини и училища с подготвителни групи.

Нова е и програмата “Обучение за ИТ кариера“. Тя тръгва с бюджет от 270 000 лева. Програмата е насочена към професионалните гимназии и профилираните гимназии с паралелки за професионална подготовка, които дават квалификация “Приложен програмист“. До момента 19 училища са обявили желание да обучават приложни програмисти, очакват се още заявки.

Разширява се и обхватът на национална програма “Без свободен час“. В нея ще бъдат включени и детски градини, а не само училища, както е досега. Програмата, по която се плаща на заместници при отсъствие на учител и възпитател, е с бюджет 2 500 000 лева. Тук увеличението в сравнение с миналата година е с половин милион лева. Предвижда се осигуряване на не по-малко от 30 000 заместващи педагогически специалисти.

Ще продължи и финансирането по деветте национални програми, действали предишната година. Сред тях са “Квалификация” (позната досега като "Развитие на педагогическите специалисти”), “Роден език и култура зад граница” и „Система за национално стандартизирано външно оценяване”.

Шест милиона лева повече са предвидени по програма "Оптимизация на училищната мрежа“. Те са за обезщетения на учители и персонал, пенсионирани и съкратени при закриване и обединяване на училища. Предвиденият за това бюджет е 30 717 000 лева.

Общият бюджет на програма “Информационни и комуникационни технологии (ИКТ) в системата на предучилищното и училищното образование“ е 10 230 000 лева. Те са с 3 милиона лева повече отколкото през 2016 г. Парите ще се използват за осигуряване на съвременни информационни и комуникационни технологии и внедряване на иновативни методи на обучение в общо 700 училища и детски градини. В поне 100 училища ще се осигури интернет връзка и достъп до облачни образователни услуги.

1 500 000 лева ще бъдат дадени по двата модула на програма "Създаване на достъпна архитектурна среда и сигурност в училище”. Това включва изграждане на рампи и платформи за хора с увреждания, подходящи санитарни помещения, както и разширяване на видеонаблюдението.

По програма „Осигуряване на съвременна образователна среда” са заложени 4 700 000 лева. 2 400 000 лева от тях са за подобряване на условията за експериментална работа по природни науки чрез оборудване на лаборатории, 1 500 000 лева – за модернизиране на професионалното образование и 800 000 лева – за осигуряване на целодневно обучение на учениците.

За “Ученически олимпиади и състезания” има бюджет от близо 3 млн. лева, който също е увеличен в сравнение с миналата година. Предвижда се 1 500 000 лева да се инвестират в обучение на талантливи ученици, които да участват в олимпиади. 1 483 000 лева е бюджетът за провеждане на национални и международни олимпиади и състезания.

По общо 11-те национални програми на МОН през 2017 година се предвижда дофинансиране на предучилищното и училищното образование с 59 500 000 лева. През 2016 година сумата е била 50 394 000 лева. Програмите се одобряват от МС. Средствата се осигуряват от бюджета на МОН.

Още от България

Защо управляващите избират Цацаров за шеф на "Антикорупция"?