Повече часове по математика за учениците в V, VI и VII клас, както и преминаване от зубрене към придобиване на умения и решаване на житейски казуси по природните науки - география, физика и химия. Това предлага Министерството на образованието и науката (МОН) с проекти за промени в учебните програми за няколко предмета от областта на природните науки в прогимназията.
Още през лятото просветният министър Красимир Вълчев анонсира промени в програмите по математика и география за V и VI клас.
Специално за математиката анализи на МОН показват, че часовете по този предмет не са достатъчни за усвояване на заложените в учебните програми знания. По тази причина министерството обеща да увеличи леко часовете им - с половин час на седмица (от 30 на 30.5 часа), припомня изданието "Сега".
В учебните програми се записва и условието те да формират умения у децата, а не да предпоставят зубрене. "Основната цел е учениците да открият необходимостта от знанието и неговото приложение при решаването на конкретни житейски ситуации", пише в проектите. Философията на министър Вълчев е, че училищното образование трябва да се преориентира от трупане на знания към развиване на компетентности у децата.
Промените за V клас
Часовете по математика за петокласниците ще се увеличат от 136 на 153 часа на година от учебната 2021/2022 г. Това е с половин час на седмица, като до одобряването на нови учебници ще се използват съществуващите.
Променя се и препоръчителното процентно съотношение на задължителните учебни часове за годината - досега то беше до 60% за нови знания и над 32% за упражнения, преговор и обобщение. Занапред делът на новите знания се намалява на 55%, а на упражненията се увеличава на 37%.
Броят на уроците в учебника за усвояване на нови знания, не може да надвишава 84. Записано е изискване при представянето на темите и задачите да преобладават ситуации от практиката, водещи до математическо моделиране с цел решаване на житейски казуси.
По география също ще има облекчения. От темите отпада континентът Антарктида. Целта на новата програма е не да изисква безцелно запаметяване на данни и факти, а "опознаване на същността на географията като наука и на подходите и средствата за намиране и използване на географското знание за личностна, професионална и социална реализация", е посочено в проекта. Броят на новите уроци трябва да е не повече от 32. И новостите по география ще започнат да се прилагат от учебната 2021/2022 г. за учениците, които постъпват в пети клас.
Промените в VІ клас
Промените в учебните планове за шестокласниците също са по математика и география. И по двата учебни предмета те би следвало да влязат в сила от учебната 2022/2023 г.
По математика шестокласниците ще започват с темата за рационалните числа, а не както досега - с геометрични фигури и тела, които остават най-накрая по програма.
Годишният брой часове се увеличава от 136 на 153 учебни часа. Това е с половин час седмично повече спрямо досега. Променя се и процентното съотношение при разпределянето им - 55% ще са за нови уроци (сега е 60%), а над 37% - за преговор и упражнения (сега е 32%). Броят на новите уроци в учебника не може да надвишава 84.
По география шестокласниците пак ще учат, както досега, за Южна и Северна Америка, Азия и Австралия, но отпада темата "География на континентите", както и темите за Океания и океаните на земята.
Правят се и още някои облекчения. Например вече няма да се изисква децата да описват бреговете по карта и пътешествията на Колумб, Магелан и Америго Веспучи, да разказват за Оринокската и Лаплатската низина и други. Сред новите понятия отпада понятието "торнадо".
Броят на новите уроци в учебника по география за шести клас не бива да е повече от 43. За часовете по география за шестокласниците също се очаква да има увеличение с половин час на седмица (от 1 на 1.5 на седмица). Така, шестокласниците ще имат да учат един час повече на седмица (заедно с половинката по математика).
Промените в седми клас
Година по-късно, от учебната 2023/2024 г., следва да влязат в сила новостите за седмокласниците по математика, физика, химия и биология.
По математика часовете в седми клас се увеличават от 144 на 162 на година. Новите уроци в учебника трябва да са не повече от 89. Увеличава се и времето за упражнения, преговор и обобщения - от над 32% на над 37%, а времето за нови уроци намалява от 60 на 55%.
По физика при изучаване на темата за електричната енергия от учениците няма да се изисква да могат да пресмятат мощността на тока и разхода на електроенергия от битови уреди. На тяхно място се добавят уменията да "обяснява от какво зависи отделеното количество топлина в консуматор", да "пресмята мощността на тока само за един консуматор", и да "пресмята разхода на електроенергия от битови уреди (консуматори) и дискутира начини за нейното пестене". Отпадат новите понятия като "закон на Джаул-Ленц", "закон за отражението" и други.
По химия при темата за химичната символика отпадат подтемите за химичните знаци и химичните формули, за наименованията на веществата, относителна атомна маса и относителна молекулна маса и химични уравнения.
От учениците няма да се изисква да определят хидроксидите на алкалните елементи, като основни във връзка с техни общи свойства, както и да представят със схема или текст общи химични свойства на халогеноводородните киселини.
Отпадат от програмата и новите понятия "химичен знак", "химична формула", "относителна атомна маса", "относителна молекулна маса", "химично уравнение", "дисоциация във воден разтвор", "основен хидроксид", "качествена реакция" и други.
Заложено е броят на новите уроци за усвояване на нови знания в учебника да не е повече от 32 часа.
По биология от учениците няма да се очаква да свързват необходимостта от групирането на организмите с възможностите за тяхното изучаване, както и да описват и разпознават на схема тъкани в животинския организъм.
Отпадат и куп нови понятия като "талусни растения", "кормусни растения", "безгръбначни животни", "здравословен начин на живот" и други.
Броят на новите уроци в учебника не може да надвишава 43.
Нов предмет - дигитални технологии и креативност
През лятото МОН обяви, че планира да въведе и нов предмет "дигитални технологии и креативност" за учениците от V до VII клас, който ще е с половин час повече седмично от времето за сегашния предмет "информационни технологии". Той ще е за сметка на намаляване на половин час седмично на часовете по чужд език.
Целта е информационните технологии да се надградят с дигитална креативност, тъй като това умение ще е ключово за бъдещите поколение, смятат от министерството.
Плановете са новият предмет за седмокласниците да бъде въведен през учебната 2023/2024 г., а за петокласниците и шестокласниците - съответно през 2021/2022 и 2021/2023 г.
За да стане факт това, вероятно са нужни промени в друга наредба.
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
7 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
Много добра идея е да бъдат увеличени часовете по математика, тя е езикът на Природата и инономиката!
Относно циитиирното от г-жа/г-ца Павлова(#6) я е тъй, я не е, но някои неща са вярни, други извъртани, за съжаление! Турско робство не е имало, не сме били роби, но иго и то свирепо в началото на петстотинте години е имало, имало диишхакъ,девшиирме,но по-натаък сме търгували пт Танджир до Виена, по-опасна е била гръката църква! По отношение на Русия безпристрастно погледнато казаното по същество …
е руската експанзия е довела да появата ни на картата и то като васалнно княжество, няма такова нещо като любов в политиката, има интереси и те са били постоянно движещата сила в руската полиитика към България, стремят се към топлото Средиземноморие, това е!
За съветската власт у нас трябва се подходи по кръчмарски, теглим черта от едната страна пишем добрите неща.от другата лошите и накрая сметката - а тя е мрак и бяс срещу казармено мислене и поведение!
Мракът по времето на НРБ бе в мисленето, бясът в поведението - всичко това в резултат на НРБ с Паметника на съветската армия за спомен!
Павлина Павлова
6 октомври в 21:49 ч. ·
Ето на какви глупости учат учителите по история у нас на специални курсове за преквалификация!!!
Копирам и публикувам пост от стената на учителка. Моля, прочетете го. Мисля, че хората трябва да се пробудят за бруталната и безотговорна подмяна на българската история.
НА ВНИМАНИЕТО НА МИНИСТЪР КРАСИМИР ВЪЛЧЕВ!!!
„Здравейте!
Помолихте ме да напиша това, което знам за обучението на учителите по История, организирано от МОН.
Такива обучения се провеждат от началото …
на годината, всяка седмица. Има задължителна квота и от всяка област се изпращат по 3 учители, или експерти от РУО. Досега са обучени 10 групи, по 75 човека всяка. Тъй като капацитетът на всяка зала е ограничен, всяка група е разделена на още 3 такива, на които преподават различни преподаватели от Софийския университет, Югозападния университет, Българската академия на науките, Нов български университет, Шуменския университет.
Сред преподавателите са доц. Антоний Гълъбов и проф.Евелина Келбечева.
Наименованието на обучението е просто „Обучение на учители по История и цивилизации относно новите учебни програми в десети клас“. Обучението трае 5 дни и е изцяло финансирано от МОН.
От споделения опит с колеги, включени в първите групи, знаехме, че една от „новостите“, които трябва да научим е
„че турско робство не е имало“ и това е повтаряно и потретяно. На една от последните групи проф. Рая Заимова каза, че „Християнските семейства са давали по едно момче, а те са имало по много, за да има мир и любов и да живеят по-добре“ (за кръвния данък); „Девширмето е път към просперитет“; „далеч от центровете на официалната религия българският селянин няма усещане за фатален избор“ (за ислямизацията) и че „голяма част от българските светци са наказани със смърт, защото първо са приели исляма, а после са отказали от него“. Във всички групи преподавателите са твърдели, че ислямизацията е била епизодична, не чак толкова агресивна и в голяма степен – доброволна.
Друго, което ме впечатли: за всичките ни нещастия е виновна Русия, като се започне още от походите на княз Светослав през 10 век. Но, ние, българите, цели 7 пъти сме успели да ѝ извием ръцете, включително като сме я принудили да води Освободителната война, която тя въобще не е искала да води.
Но сме ѝ извили ръцете!
И днес ние трябва да се освободим от тази робска емоционалност, която ни свързва с нея и да спрем да говорим за любов и привързаност към освободителката, което била пълна глупост. На децата вече не трябва да преподаваме факти, години, събития и личности! Трябва да им обясняваме идеологии!
Това било истински важното, за да станат мислещи хора с европейски ценности (доц. Лъчезар Стоянов).
Нямало такова нещо като положителни постижения в периода 9 септември 1944 – 10 ноември 1989. Това е най-мракобесният период от българската история! Нищо хубаво не се е случило тогава! И понеже в залата настъпи вълнение, преподавателят повиши тон и рече, това е държавна директива и ние сме ДЛЪЖНИ да преподаваме по този начин, иначе подлежим на съд.
Зададе ни въпроса „Вие искате ли да практикувате тази професия, или не искате?“
При което настъпи мълчание, което се запази до края на лекцията… Финалът беше „Вие трябва да знаете, че министерството плаща много пари да сте тук и да правите каквото ви се казва…“ (това за парите няколко пъти ни беше натяквано).
Аз знам, че не искам да се преподава по този начин на децата ми!
Искам да ги науча и да им внуша други ценности. Затова Ви писах, въпреки, признавам си, че ми е притеснено. Но и знам, че ще продължа да си върша работата така, както си знам и както са ме учили далеч по-стойностни хора от тези, с които се сблъсках миналата седмица.
Същото споделиха с мен и други колеги, по време на почивките. За жалост, има и такива, които много старателно си водеха записки, убедени, че това е истинската История на България.
Не знам дали и колко от колегите ми биха се осмелили да потвърдят това. Знаете какъв страх цари в нашата система… Това е.
Успех Ви желая! Стойчо Чергов“
Между впрочем, ти можеш ли да разпознаеш гъбеното семе?
Що за глупости! Като Иванчо, който винаги си мислел за същото. Да не би при социализЪма да ни управляваше интелектуалец?
Увеличаването с 1,5% на времето в клас по математикане носи нищо! Бедата е в учителите. Те са същите, макар да получават два пъти по-големи заплати. Спомнете си само скандалните грешки в изпитните задачи и още по-скандалните оправдания за това. Вече никой да следва математика или физика, а преподавателите там са със заплати по-ниски от на начинаещ учител. Кой ще подготвя новите учители? За старите вече казах.
Ще ставаме нация математическа... Само не знам защо не въведат математика за министрите на ГЕРБ???
Как точно изборът на министър председател, прост като гъбено семе, мотивира учениците да учат ?!