Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Моряците от заседналия кораб се страхуват за живота си (обновена)

Собственикът на Vera Su твърди, че намерил фирма за спасяването му

9 коментара
Дрон на Военноморското училище "Н. Вапцаров" следи от небето заседналия край Камен бряг кораб Vera Su. Морско училище е част от междуведомствения екип, сформиран с цел намаляването на потенциалните рискове и освобождаването на плавателния съд. Решението корабът да бъде наблюдаван с безпилотни летателни средства е част от мерките за разрешаване на кризата. Летателните апарати ще извършват непрекъснато наблюдение на обстановката през светлата част на денонощието. БГНЕС

Турският собственик на заседналия край Яйлата кораб Vera Su е осигурил специализирана компания за спасяването му и очаква писмено потвърждение от българските власти за използването ѝ. Намерението, обявено от посолството на Турция у нас, става на на 15-ия ден от кризата с блокирания плавателен съд. Междувременно моряците на кораба явно са притеснени за живота си. "Всяка нощ заспиваме с мисълта, че може да загинем", казва член на екипажа, пожелал анонимност, който е говорил пред БНТ.

Заявка за намерена фирма

Зам.-посланикът на Турция Ерман Топчу информира в понеделник транспортния министър Христо Алексиев, че корабособственикът вече е осигурил специализирана компания за спасяването на кораба и очаква писмено потвърждение от българската страна. В отговор министър Алексиев заяви, че българската държава ще даде потвърждение за ангажирането на такъв тип компания, но очаква да ѝ бъде представен ясен план с конкретни стъпки за справяне със ситуацията. Министърът настоя за стриктното изпълнение на плана и гаранциите за грижата за екипажа, които са от първостепенно значение за нашата страна.

"Уверен съм, че България и Турция ще покажат своето добро сътрудничество в разрешаването на този критичен въпрос", отбеляза Алексиев, цитиран от пресцентъра му.

Ерман Топчу пое ангажимент, че посолството ще окаже необходимото съдействие и ще има активна роля в координацията на този въпрос.

Христо Алексиев добави, че българските власти продължават да управляват спасителната акция и са мобилизирали оборудване, включително и за евакуация на екипажа. Към момента ситуацията е овладяна, но са необходими допълнителни спешни и адекватни мерки от страна на корабособственика.

От началото на сагата се спрягаха редица фирми, които да осъществят спасителната операция. Дори самият транспортен министър Алексиев съобщи преди седмица, че благодарение на лични контакти води разговори с холандска фирма, която е участвала в спасяването на руската подводница "Курск". След това се заговори, че се водят разговори с други три фирми.

Моряк: "Всяка нощ заспиваме с мисълта, че може да загинем"

"14 дни сме поставени в много трудна ситуация. Отслабваме психически. Всяка нощ заспиваме с мисълта, че може да загинем", коментира моряк от кораба пред БНТ.

"Взехме единодушно решение като екипаж да спрем работа. Всеки от моряците на борда иска да се прибере у дома. На кораба работят само капитанът и главният инженер. Искаме компанията собственик да заплати за изработените възнаграждения, което е наше право", добавя той.

БНТ разполага с документ, на който са отразени възнагражденията на екипажа до 4 октомври. Общата сума е на стойност 11 380 щатски долара. Моряците настояват сумата да бъде платена в брой. Те не уточняват за колко месеца не са получавали заплата.

Капитан на кораба е Онур Хазар, втори капитан е Абдула Кемал. В документа е посочен екипаж от шест души.

Според моряците те са провели разговори с представители на компанията в Лондон и Варна, но без резултат. Екипажът твърди, че разполага със запис, на който са заплашвани.

По информация на БНТ екипажът е от Турция и Азербайджан.

През уикенда се появиха редица противоречиви информации. В събота транспортният министър обяви, че вода навлиза в кораба. В същото време Румен Николов, главен директор на дирекцията "Аварийно-спасителна дейност" към ИА "Морска администрация" посочи, че няма сериозно нахлуване на вода в трюма, но не е изключено дънната част на кораба да е овлажнена.

Нов проблем с друг кораб на същия собственик

Междувременно стана ясно, че кораб на фирмата-собственик на заседналия "Vera Su", е преминал вчера в късния следобед в канала от пристанище Варна-запад към морето с опасно висока скорост. При разрешени 6 възела е преминал с над 10.

От образуваната приливна вълна е изпотрошено всичко, което е било на кея и тепърва ще се изчисляват щетите, съобщи за Радио Варна директорът на Транзитната зона Юлиян Гендов.

Той каза, че това не е първото нарушение на турските кораби. Отговорните институции са сезирани, но до този момент няма реакция.

Ековедомството разширява мониторинга на водата

В понеделник стана ясно, че екоминистърът Асен Личев е издал заповед за допълнителен площен мониторинг на морските води в района на заседналия "Vera Su".

Мониторингът ще служи като база за сравнение за последствията върху околната среда при следващи спасителни действия. Планът е разработен съвместно с експерти от Института по океанология - БАН.

Пунктовете са избрани според отстоянието от кораба, посоката на преобладаващото течение и прогнозираната метеорологична обстановка през следващите 10 дни. Това ще позволи проследяване на потенциално въздействие върху морската околна среда в случай на попадане на карбамид в морските води при повторно стартиране на дейностите по разтоварване на кораба.

Първото пробовземане днес е с кораб на Гранична полиция. Ще се вземат регулярни водни проби в 7 пункта в района южно и югоизточно от кораба. Първата проба ще бъде последвана от ежеседмични моделирани изследвания на крайбрежните морски води през целия месец.

Паралелно с допълнителния площен мониторинг МОСВ продължава всекидневно да следи състоянието на водите в Черно море в непосредствена близост до заседналия кораб, посочват от министерството.

Очаква се екипажът да бъде разпитан

Екипажът на заседналия товарен кораб продължава да е на борда, но се очаква да бъде свален на сушата и разпитан.

Апелативна прокуратура - Варна съобщи в понеделник, че е взела на специален надзор досъдебното производство за кораба, водено досега от Окръжна прокуратура – Добрич, "поради фактическата и правна сложност на случая, и обществената му значимост".

В съобщението се казва, че "целта на определения надзорен прокурор ще бъде да следи за срочното и качественото изпълнение на действията по разследването - установяване на причините и обстоятелствата, довели до инцидента, изясняване на въпроса със замърсяването на морската вода и нанасянето на щети за природата и дали действията на оправомощените държавни органи са били адекватни или е налице бездействие от страна на едно или повече длъжностни лица, което може да доведе до екологична катастрофа".

Ключови думи

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

9 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Bлaдo
    #9

    искали са "да корабокрушират, да аварират и да потънат на плитко", както е записано в клаузите на застраховката на кораба, за да си вземат парите от застраховката, обаче!!! не им се е получила постановката... ;-) ....................... А тия несретници от екипажа са ... пожертвани пешки...

  2. Ainalani Moanakiwa
    #8

    С една дума, паркирали са кораба там заради неплатени заплати?

  3. Dante Alighieri
    #7

    Ако инцидентът беше станал през 80-те, и на борда пак имаше съветски моряци, досега да са осъдили бреговата ни ивица за умишлено врязване в кораба, а НРБ щеше да изплати 2 милиона валутни рубли на СССР плюс извинения от Тато в кенефа на посолството. Истински случай от онова време: съветски кораб с мъртвопиян екипаж се удря в Аспаруховия мост, и нашите политически мъже на токчета пращат телеграма в Москва "Наш мост удари ваш кораб". Иначе, по онова време беше хубаво, бозата беше 6 ст. и на Волен му ставаше сутрин...

  4. Територия на Мики Маус
    #6

    Моряк от Vera Su заяви пред БНТ, че екипажът е заплашван и без заплати Автор: "Сега" 04.10.2021 16:36 248 преглеждания 2 коментар/а Принтирай ИЗПРАТИ "Заспиваме с мисълта, че можем да загинем", казва пред БНТ моряк от заседналия край Камен бряг кораб "Вера Су". Той пожелал да остане анонимен, тъй като се страхува за работата си. Вчера българските власти пък казаха, че всичко на борда е наред.

  5. Контрапункт
    #5
    Отговор на коментар #3

    О, къде бил ВЕЛИКИЯТ знаяч на нашата и некои други азбуки!!! Добре, че ни информира, че тънехме в неведение досега.... Пък и кюспе знаеш какво е... Пък аз не знам! )))

  6. Територия на Мики Маус
    #4

    Кораб на фирмата-собственик на заседналия „Vera Su”, е преминал вчера в късния следобед в канала от пристанище Варна-запад към морето с опасно висока скорост. При разрешени 6 възела е преминал с над 10. От образуваната приливна вълна е изпотрошено всичко, което е било на кея и тепърва ще се изчисляват щетите. Това съобщи за Радио Варна директорът на Транзитната зона Юлиян Гендов. Той каза, че това не е първото нарушение на турските кораби. Отговорните институции са сезирани, но до този момент няма реакция. Чуйте подробностите от Юлиян Гендов:

  7. Bлaдo
    #3
    Отговор на коментар #2

    не знаеш азбуката, не знаеш да четеш и не ти се е получил "каламбурът", депесарско kюcпe... :-)

  8. Контрапункт
    #2

    Най-сетне ще ги свалят от кораба! Тия бандити отдавна трябваше да ги изведат оттам! А който все още се чуди що за кораб е това - да прочете името му наобратно и ще разбере истинската му същност - US AVER )))

  9. Георги Съдиев
    #1

    Да побърза ПРЕДИ КОРАБЧЕТО ДА Е ПОТЪНАЛО. Няма да има веществени доказателства. Сагата с корабчето и т.н. президентска кампания доказва НИЩОЖЕСТВАТА, които са завзели съд, прокуратура, партии, банки и икономиката. Новоизлюпени "професори", "генерали", "магистрати" и т.т. НЕ СТАВАЩИ ДАЖЕ И ЗА ЧЕП!!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.