Мощен агитационен “криейтив” блика в изборната кампания

Мощен агитационен “криейтив” блика в изборната кампания

В надпреварата за местната власт кандидати на различни формации приложиха нетрадиционни агитационни прийоми, за да привлекат ако не гласоподаватели, то поне внимание.

От “късметчета” с лика на определен кандидат до рокерски походи, от снопове балони на най-необичайни места до маскирани със символични облекла младежи по улиците, от показни тренировки по таекоундо до трогателни снимки със стогодишни баби, всичко, без да се изключват натрапчиви слогани по радиата, море от кичозни клипове по телевизиите и веещи се съдрани и надраскани плакати - всичко е впрегнато в предизборната надпревара. Не липсват изпускане на нерви, удари под кръста и мръсни номера. 

В Перник ликът на кандидата за кмет от ГЕРБ Иво Петров е отпечатан на късметчета, които се сервират в градските кафенета заедно с ободряващата напитка. Този агитационен похват бе използван и от кандидата за нов кметски мандат в Каварна Цонко Цонев.

Листовки на претендента за София от партия “Лидер” Драгомир Драганов се слагат в пликовете с покупки в супермаркети “Европа”, собственост на бизнесмена Христо Ковачки, който стои зад "Лидер", макар и по думите му само с експертни съвети и без политически амбиции. В листовките с промоциите на неговата верига, пускани в пощенските кутии, редом със саламите и сиренето грее и образът на Драганов в компанията на общинската листа.  

Особено агресивна е кампанията на ПП “Зелена България”. Младежи, облечени в зелени костюми във формата на цифрата на бюлетината на партията, обикалят столичните улици и тикат в ръцете на минувачите листовки и многостраничен бюлетин на луксозна хартия, третиращ екологични проблеми.

Улица с името “28 октомври” във Враца се превърна в място за поклонение на кандидатите за кмет на общината. Нито един от тях не посмя да се откаже суеверно да посети улицата, естествено, придружен от камери и микрофони. Коли и магазини в града осъмнаха в сряда с налепени по тях стикери “Аз ще гласувам за инж. Войслав Бубев”. Това предизвика гняв сред останалите кандидати, а щабът на Бубев сигнализира избирателната комисия, че това е акт за злепоставяне на кандидата, с който нямат нищо общо. 

Освен перли, избраницата на НДСВ за София Антония Първанова впрегна в телевизионната си агитация набор от подходящи тоалети на фона на различни съсловия. В нежни цветове и стилни дрехи тя дефилира сред красиви млади майки със сресани деца в розово. В тъмни спортни дрехи и бейзболна шапчица тя се снима на фона на тълпа рокери с кожени облекла, от които вероятно зависи благоденствието на София. Предстои Първанова да боядисва в жълто легнали полицаи пред столично училище, когато вероятно ще триумфира с официалния цвят на партията си.  

Другата хубавица, която се бори за кмет на София, е Юлияна Дончева. Вероятно за да внуши новите норми за нормалност – бивша манекенка да стане депутат, а после и кмет, тя ежедневно призовава по телевизията да се гласува “нормално” – тоест за нея. Нейната и на колегите ѝ от “Съюз БГ” нормалност трябва да проличи чрез контраста с хора в усмирителни ризи, снимани в телевизионния клип. Коалицията, която я издига, ще просне свитък, дълъг 41 метра, на който гражданите да напишат исканията си към бъдещия кмет. След това той ще бъде депозиран в кметството на “Московска” 33.

С уличен дуел заплаши кандидатката на ГЕРБ и сегашен кмет на Добрич Детелина Николова червеният претендент Иван Добрев. Мераклията за кмет на казанлъшкото село Копринка Стойчо Василев, издигнат от ГЕРБ, раздава дърва за огрев на избирателите, за да го подкрепят. Този здрав подход към нуждите на населението е изпробван в годините, като се започне от най-първите демократични избори, когато социалистите раздаваха капачки за буркани.

Скандал и нахлуване в кюстендилската кабелна телевизия “Колор” направи известен лидера на ВМРО и претендент за общински съветник в града Валентин Ненов. Случката накара местната преса и правоохранителните органи да му отделят значително повече внимание, отколкото ако си бе служил с традиционните агитационни похвати.

С турнир по шах разнообрази кандидатската си кампания в Пловдив избраникът на СДС Николай Караиванов, като щабът му бе осигурил и парични награди за първите осем класирали се. На турнира са се явили над 70 любители, а кандидат-кметът е обявил и шахматния турнир, и изборите като единствената възможност пешката да стане царица.  

Кандидатът на Демократическата партия в София Тити Папазов ще се яви утре в столичен парк и ще носи толкова рози, колкото е числото от номера на бюлетината му. Цветята ще бъдат раздадени на млади майки. Вечерта Папазов ще черпи поддръжници в известна сладкарница.

А левицата разпъва шатри пред НДК, където кандидатът ѝ за кмет Бриго Аспарухов и претендентите за районни кметове ще чакат до края на кампанията столичани да им донесат нагледни материали за сегашното безхаберие на столичната управа – снимки на дупки по улиците, счупени тротоарни плочи, части от изгнили водопроводни тръби и всякакви подобни предмети, илюстриращи проблемите на София. 

Избраникът на “Атака” за столицата Слави Бинев направи поредица от нетрадиционни и скъпи мероприятия, подходящо отразени. Той нахрани възрастни и бедни в ресторант, потренира с отбора по таекуондо, редовно се черкува и си поръчва фотоси по вестниците в архонтски одежди, докато не спира да громи основния си опонент Бойко Борисов.

Самият Борисов правилно прецени, че няма нужда от специални плакати, клипове и билбордове за тези избори, тъй като от шест години насам е денонощно в публичното пространство като българското reality.

Още от България

Какво би означавало отпадането на мониторинга на Европейската комисия?