Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Московски: ЕК проверява БДЖ за съмнителни финансови операции

Нито една парламентарна група не подкрепи реформите в железницата

14 коментара
Московски: ЕК проверява БДЖ за съмнителни финансови операции

Европейската комисия прави проверка дали БДЖ е получило скрита държавна помощ и затова все още не е фалирало, както и на някои съмнителни финансови операции на дружеството. Това заяви от трибуната на Народното събрание транспортният министър Ивайло Московски, който отиде да отговаря на въпроси на депутатите за ситуацията в железницата ден преди началото на ефективна безсрочна стачка.

Преди две седмици стана ясно, че Брюксел започва детайлна проверка на плана за преструктуриране на БДЖ, предложен през 2010 г. от ръководството на железницата. Основен момент в него е отпускането на държавно гарантиран заем от Световната банка в размер 460 млн. лева, с който да се рефинансират старите дългове на БДЖ. Брюксел се съмнява, че така предложеният план ще спаси дружеството от фалит и твърди, че в него са заложени нереалистично високи прогнози за ръст на икономиката.

Московски: Няма да уволняваме стачкуващи, това са глупости

Няма да уволняваме стачкуващи, какви са тези глупости, коментира транспортният министър Ивайло Московски в сряда. Ден по-рано обаче шефът на управата на БДЖ Владимир Владимиров заяви, че готвената от синдикатите стачка в железниците е незаконна и се прави списък на стачкуващите, които да бъдат наказани, включително и дисциплинарно уволнени.

В сряда Владимиров уточни пред бТВ, че нямало да има уволнения и ще бъдат наказвани само тези стачници, които се държат непристойно. Той поясни, че непристойно държание е употребата на алкохол или грубо отношение.

“Проблемите в БДЖ не са от вчера. Заварихме железниците в окаяно състояние и с 817 милиона лева задължения. Заварихме и редица сключени сделки – ярък пример за безстопанственост, царяща в железниците. Да не говоря за кредитите, с които предишните правителства задължиха дружеството”, каза в сряда пред депутатите министър Московски и така прехвърли отговорността за ситуацията в железницата на предишните управляващи.

Правилно е да се направят някои ходове, които включват и продажбата на "Товарни превози" без да се нарушават правилата на ЕС, продължи той.

По отношение на другите мерки за оптимизация на работата в БДЖ Московски обясни: “Съкращаваме разходи за персонал чрез освобождаване на 2000 души. Механично съкращаване на хора няма. Оптимизира се персоналът там, където смятаме, че има дублиране на дейностите. 25% от тези съкращения са и от администрацията. За да избегна спекулации, искам да отбележа, че това става с предварителна оферта от страна на ръководството на БДЖ за изплащане на 6 брутни работни заплати”. До момента 645 души са приели, уточни министърът. По думите му финансовият ефект от тази мярка ще бъде в размер на 23 милиона лева годишно.

За спирането на 138 влака Московски обясни, че то ще се съобрази с наличието на алтернативен транспорт. Друга мярка, подкрепена от правителството е увеличаване на цените за билетите на влаковете с 10 до 15%.

“Дори с увеличението, което планираме, цената на билетите на влака ще остане по-ниска от превоза с автобус с 40% за цена на билет в двете посоки”, каза транспортният министър.

“Не мога да приема позицията на предишните управляващи в сложната ситуация, в която се намираме в момента. Текат призиви от страна на колегите от лявата страна за подкрепа на протестите, организирани от синдикатите срещу реформата в железниците”, заяви той и допълни: “За ръководството на БДЖ нося отговорност и в момента стоя зад тях”

Нито една парламентарна група не подкрепи реформите

От изявленията на депутатите стана ясно, че нито една парламентарна група не подкрепя планираните реформи в БДЖ.

“Престанете да говорите за кредита, който е теглило правителството на Тройната коалиция. Тогава се изплатиха краткосрочни задължения, за да се избави БДЖ от фалит. И нашето правителство, и вашето трябва да го плаща”, отговори депутатът от Коалиция за България и бивш транспортен министър Петър Мутафчиев на обвиненията, че “предишните са виновни”.

“Вкарвате в заблуда целия български народ, включително и правителството, защото не сте чели доклада на Световната банка по проблема. Казвате, че ще махнете “Товарни превози” и ще станат печеливши – това не е вярно, така няма да печелите, защото печеливши са именно те, а не “Пътнически превози”, заяви Мутафчиев.

Проф. Станислав Станилов заяви, че “Атака” застава зад българските железници. “От “Атака” поискахме изслушване на министър Московски, за да поеме някой отговорност за проблема в БДЖ. Отговорността трябва да се носи от политическата сила и от нейния лидер за това, което става в БДЖ. За нас от “Атака” е ясно, че се готви поредната кражба с приватизирането на “Товарни превози”. Ясно ли е кой ще бъде приватизаторът на "Товарни превози”? - попита Павел Шопов.

Сменете ръководството на железниците, заради наглото поведение на Владимиров, призова червеният депутат Михаил Миков. Протестите са начин за решаване на трудови спорове, каза той. Въпросът ми е по какъв начин ръководството проведе преговорите, за да не се стига до стачка, какви усилия положихте, запита той. Защото сме свидетели на крайно, твърдо, арогантно поведение на ръководството на БДЖ, защото тези хора, протестиращите, защитават свои права. Приемете съвет - уволнете ръководството на БДЖ, настоя Миков.

Не искам да влизам във вашия тон, той не помага, а вие неправилно дефинирате ситуация, заяви съпредседателят на Синята коалиция Иван Костов, обръщайки се към министър Московски. Предлагате план за преструктуриране на дружеството, а трябва да направите план за саниране, защото така не реформирате нищо, поясни той. Това е показателно, че цялата ви администрация не знае какво прави в момента, посочи Костов. Той цитира съмненията на ЕК за мерките по възстановяване на БДЖ. Това означава, че се опитвате да действате по този план извън правилата на ЕС, каза той.

Когато една реформа не се направи навреме по-нататък нейното реализиране струва все по-скъпо, е мнението на синия депутат Иван Иванов.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

14 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #14

    Ако записаното по-долу, че Владимир Владимиров е работил за Жан-Виденовата БСП, то това е достатъчно основание той да бъде изметен. Това управление приключи с освиркването на Парламента, надеждата е така да приключи и Владимиров. Чудно ми е какво правят сталинистите в ГЕРБ?! Ясно е, че с такива Световната банка и Сименс няма за какво да преговарят. Има план и той се нарича съвместно предприятие за Пътнически превози между Сименс и БДЖ. Важно е да има пътници по влаковете с добро обслужване, а не довчерашни комсомолски наложници по коридорите на Вазов 3.

  2. emma
    #13

    Дори са негодни да обяснят какво става в БДЖ точно.Предлагайте го за продан като Кремиковци.Пашата ще го купи за скраб.

  3. Анонимен
    #12

    ТОЧНО ТАКА ДРУГАРИ !!! НАШЕ МОМЧЕ Е И ДРУГАРЯ ВЛАДИМИРОВ !!! АЗ И ЗА НЕГО СЕ ПОГРИЖИХ, ВСИЧКО СЪМ ПРЕДВИДИЛ. ВАШ ГОЦЕ ОТ СИРИЩНИК

  4. Анонимен
    #11

    Владимир Владимиров бе председател на младежката организация на БСП не при Виденов, а при Първанов - от 1998 до 2002 г.

  5. Анонимен
    #10

    Бившият ултраляв лидер на Българската социалистическа младеж по времето на Жан Виденов Владимир Владимиров сега се е заел да ликвидира железницата. Дали не става дума за поредния агент на столетницата, внедрил се в ГЕРБ, който съзнателно работи за падането на управляващите?

  6. Анонимен
    #9

    И ти си пътник

  7. Анонимен
    #8

    БДЖ е била винаги в тежко положение, но нейното категорично съсипване започна с идването министрите Н.Василев, П.Мутафчиев и тези от ГЕРБ. Намаляха инвестициите в инфраструктура и с това и възможностите на БДЖ. Закъсня модернизацията на линиите Пловдив-Свиленград, София- Видин, Дунав мост 2 и други, които разширяват икономическия район на обслужване от БДЖ.Парите за жп линии се пренасочиха към пътища и метро. България ще бъде първата в Европа без съвременна железница. Честито на управляващите!

  8. люк
    #7

    Пълна ликвидация за БДЖ .

  9. Коментарът е изтрит заради нецензурни думи или обиди.
    #6
  10. Коментарът е изтрит заради нецензурни думи или обиди.
    #5

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.