Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Спрени жп поръчки за 50 млн. лв. на ново дете чудо на ДПС

Транспортното министерство прекратява и поръчка за безплатен интернет на пристанища, отдадени на концесия

8 коментара
Спрени жп поръчки за 50 млн. лв. на ново дете чудо на ДПС

Транспортният министър Ивайло Московски се "отчете" в сряда със спрени обществени поръчки. Прекратени са поръчки в Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура" (ДППИ) и в Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ), съобщиха от пресцентъра на Министерството на транспорта.

Една от тях е поръчката за изграждането на инфраструктура за безплатен безжичен интернет на морските пристанища, които са отдадени на концесия на фирми, свързани с братя Домусчиеви, варненската икономическа група "Химимпорт" и депутата от ДПС Делян Пеевски.

В НКЖИ също има няколко поръчки, за които министър Московски смята, че има нужда от допълнителен преглед. Те са по рамково споразумение за доставка на материали, най-голямата от които е спечелена от компания собственост на племенник на депутата от ДПС Илия Илиев. Неотдавна главният прокурор Сотир Цацаров поиска имунитета му заради разследване, уличаващо го в източване на 3 млн. лв. от НКЖИ в периода 2007 – 2009 г. Компанията на 23-годишния племенник на Илиев само за две години е успяла да спечели поръчки за над 100 млн. лв.

Решението е взето след разпореждане на премиера Бойко Борисов всички министри да направят преглед на обществените поръчки, за да се изчистят всякакви съмнения за тях. Борисов не е посочвал публично какво точно има предвид под "съмнителни", въпреки че самият той нареди лично спирането на търгове, спечелени от фирми, свързвани с Делян Пеевски и директора на "Лукойл" Валентин Златев.

Безплатен интернет за всички

В началото на февруари държавната компания "Пристанищна инфраструктура" обяви поръчка за изграждане на безжична интернет мрежа по морските пристанища във Варна, Бургас, Росенец, Балчик, Леспорт и Несебър, срещу 6 млн. лева без ДДС.

Плановете бяха проектът да се финансира с европейски средства по програма "Транспорт". Деликатният момент е, че държавата ще прави инвестиции в инфраструктура на отдадени на концесия терминали.

Пристанище Бургас се стопанисва от "БМФ Порт Бургас" на братята Георги и Кирил Домусчиеви.

Концесионер на петролния терминал "Росенец" е рафинерията "Лукойл Нефтохим Бургас", управлявана от Валентин Златев.

Пристанищата по северното Черноморие - Леспорт и Балчик се държат от холдинга "Химимпорт".

Морската гара в Несебър пък беше дадена на концесия по време на първия мандат на Борисов на акционерното дружество "Водмар", където 50% дял от капитала държи свързаната с Делян Пеевски "Водстрой 98".

Спрени жп търгове за ново "дете чудо" на ДПС

И ако с конкурса за безплатния безжичен интернет няма избран изпълнител и няма проблем да бъде спрян, по-сложно стоят нещата с поръчките на Национална компания "Железопътна инфраструктура", по някои от които има избран изпълнител.

От пресцентъра на транспортното министерство съобщиха, че се преразглеждат няколко поръчки за доставка на материали по 4-годишно рамково споразумение. Най-голямата от тях е за доставка на общо 21 хил. тона релси с прогнозна стойност от 47 млн. лв. без ДДС.

За изпълнител на поръчката е избрана компанията "Ай Ки Ес" АД с цена от 43 млн. лв. без ДДС. Решението е от 10 март 2016 г. на изпълнителният директор на НКЖИ Милчо Ламбрев.

Мажоритарен собственик на дружеството е 23-годишният Янко Йорданов Янков, който при създаването ѝ през 2012 г. е бил на 19 години. Той е син на брата на депутата от ДПС Илия Илиев. В началото на март главният прокурор Сотир Цацаров поиска депутатския му имунитет заради разследване, което го уличава в източването на над 3 млн. лева от НКЖИ между 2007 и 2009 г.

Успехите на Янко Янков напомнят тези на ненадминатото досега "дете чудо" на българската политика Делян Пеевски, чийто бизнес и политически възход започна на 21-годишна възраст, а когато навърши 33 вече се самоопредели като успял млад човек.

Братът на депутата и баща на Янко - Йордан Илиев, пък стана първият български гражданин, удостоен с титла архонт в Италия през 2011 г. Тя му е била дадена от Великия архонтски събор на пищна церемония в базиликата на град Асизи - столица на световния мир и родно място на свети Франциск на тържествена вечеря в присъствието на висши сановници, носители на ордена на рицарите, писа преди години в."Банкеръ".

Йордан Илиев е собственик на компанията "Енерджи груп 2003", която печели редица крупни поръчки в НКЖИ по времето на тройната коалиция и първия мандат на Борисов. Компанията е сред сега разследваните от прокуратурата. През 2012 г. е основана фирмата на сина му Янко Янков "Ай Ки Ес", която започва да печели поръчки за милиони, които с днешна дата възлизат на над 100 млн. лв.

Янко Янков държи 90% от капитала на "Ай Ки Ес", а по 5% участие имат Живко Александров Минчев и Иван Михайлов Сталев, показва справка в Търговския регистър.

Последният ѝ договор от времето на управлението на кабинета "Орешарски" е през май 2014 г. е за доставка на 7000 т жп релси близо 19 млн. лв. Това става не с открита обществена поръчка, а през борсата. По този начин няма минимални финансови и технически изисквания към кандидатите. Не е необходимо да се доказва и опит в съответната сфера.

Преди тази сделка Янко Янков е избран за изпълнител и на два проекта от кмета на община Луковит Иван Грънчаров, който е от ГЕРБ. Единият е за изграждането на водопроводи в селата Бежаново и Ъглен за над 1.6 млн. лв. . Договорът е с обединение "Водстрой Бежен", където водещо дружество е "Ай Ки Ес", а партньор му е "Статус-Н" ООД. Другата поръчка е за близо 32 млн. лв. за канализационната мрежа и рехабилитация на водопроводите в Луковит. В този случай младият бизнесмен е управител на обединението "Еко Панега", в което освен "Ай Ки Ес", която държи 70%, влизат "Главболгарстрой"с 10% и "Капитол груп" с 20 на сто участие.

Дружеството на Янков, в партньорство с "Капитол груп" е било наето да ремонтира и читалищата в община Угърчин.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

8 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. ivancho ivanov
    #8

    Не се чудете! Още преди време Ахмед Доган се изпусна и се похвали с обръча от фирми! Това улеснява търсенето, ако го има!

  2. ivankristov
    #7

    оставка на министър московски той е основният покровител на далаверите в държавните транспортни фирми от 2009г.

  3. Дядо ми Петър
    #6

    Ние ги спираме, А ВИЕ ЩЕ ПЛАЩАТЕ. (Като ни осъдят засегнатите).

  4. stefanmg
    #5

    Да не си мислите, че това е първата подобна поръчка и само в това държавно предприятие. Навсякъде е така - НЕК, БУЛГАРГАЗ, БУЛГАРТРАНСГАЗ, БДЖ, ТЕРЕМ, ВМЗ, РВД, общини, министерства и т.н. Всички депутати ти имат такива подставени фирми за обществени поръчки. Комисионни, рушвети, подкупи. Цялата дървава е корупция!!!!!!! Ня някъв нагъл ма.гал от ДПС чавето печели обществени поръчки. Я му вижте парламентарната дейност на тоя и дали не е там само за да печели поръчки.

  5. Milenca
    #4

    Има ли някаква руска връзка при спрените обществени поръчки?

  6. Ген. Иван Колев
    #3

    ДПС - ковачница за вундеркинди!

  7. И какво от това
    #2

    Демокрацията все "деца чудо" а-ла Пеевски намира!

  8. daskal
    #1

    Значи е започнал да печели милиони от държавни поръчки, когато е бил на 19 години! Гимназист! И то за последните 2 години! Извинявайте, ама да му е.а мамата!!!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.