Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Моторът зад инфлацията са очакванията на производителите за пазарните цени

10 коментара
Моторът зад инфлацията са очакванията на производителите за пазарните цени

Инфлацията беше основна тема в тази кампания. Високите цени на основните продукти са кардинален проблем за повечето българи. В своето безсилие служебният кабинет обвини веригите за високите цени. Там хората ги виждат и пропагандата, че нещо се прави най-лесно се възприема.

Всъщност, моторът зад инфлацията са очакванията на производителите за пазарните цени - на тази база те ценообразуват по начин, който да им позволи след продажбата приходите да стигнат за покупка на нужните суровини и енергия за следващия производствен цикъл.

Инфлацията започна да надига глава у нас още във втората половина на 2021 г - когато поскъпна газът на европейските борси след новината, че Газпром не зарежда своите хранилища. В много европейски страни той служи за производството на електричество. Това напомпа цените и заразата тръгна из Европа.

Въпреки че у нас газът няма такова значение (въпреки обратните твърдения), то високите пазарни цени на електричеството дойдоха и у нас (продава се по пазарна цена, а не по себестойност с надценка) - което наложи компенсации на бизнесите и таван за потребителите.

Но таванът за тока няма нищо общо с тавана на цените на стоките - предвид естеството на тяхното производство и производители. Енергийните компании продават унифициран продукт и трябва да му намерят пазар при високо търсене в цяла Европа; производителите на храни трябва да произведат конкурентен продукт - с дадено качество, цена и срок - за да могат да го продадат.

Инфлацията действа на тласъци - първо през покупките на електричество и газ, след това през транспорта и производството на стоки от първа необходимост; следват другите стоки и накрая услугите. Но има и още един ключов детайл - скокът в цените на зърнените култури и торовете след инвазията в Украйна, които надуха себестойността на производителите на храни.

Нали тук никъде не става дума за цена на търговските площи ?

С други думи, до веригите стига продукт, който вече е поел скока на цените на енергия, суровини и транспорт плюс надценката от инфлационните очаквания на производителите.

Какъв би бил интересът на веригите да вдигат още безкрайно цените - нали целта им е максимална печалба от всички стоки, а не от една стока. С други думи, при бързооборотните стоки се печели от оборот - както казват търговците, а не от надценки. Иначе стоката се разваля.

Но за да не се развали е нужно да стигне максимално бързо до потребителите. За това са нужни удобни пазари-маркети с големи площи, складова база, организиран транспорт, скъпа промоция - на място и по медиите, аранжимент (мърчъндайз) в магазина. Отделно веригите правят ценови микс с комбинация на големи отстъпки - дори под себестойност - на най-търсените стоки и висока надценка на другите стоки, за да покрият загубите и спечелят.

Какво да кажем за разходи за амортизации на инвестицията им, заплати, осигуровки, мениджмънт?

А и кой има право във веригата на доставки на най-голяма печалба по принцип?
Народната мисъл дава кредит на производителя, а другите са “прекупвачи” и търговци, печелещи на чужд гръб.

Азбучно правило в бизнеса е, че най-голяма печалба имат тези, които продават на крайния клиент или притежават бранда на продукта. Това е и причината да има бедни и богати икономики. В случая веригите продават на краен клиент (на дребно) и те имат законното право на най-голяма печалба. Хората отиват там именно, за да купят най-изгодно. А не в малките магазинчета, нали?

И на фона на всичко по-горе сега си представете гениалната мисъл за таван на надценките, които покриват всичките разходи до продажба, но се представят за тяхна печалба. И същевременно се критикуват политиките, които увеличават доходите на най-бедните.

Истината е, че дългите години на сбъркана политика в нашето земеделие с насърчаване на зърнарите за сметка на зеленчукопроизводители и животновъди остави в окаяно състояние този отрасъл - днес той произвежда малко, неефективно, със спорно качество и скъпо. И вносът ограничава цената, на която продава.

А причината не е в търговците, а на Дондуков 1. Вече и 2.

*Текстът е публикуван в профила на автора във Фейсбук. Заглавието е на редакцията.

Ключови думи

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

10 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Мунчо Велики
    #10

    Ех, как ги разбира тези неща, този Евгений Кънев. Па и mediapool, къде бил заровен "мАторът на инфлацията ...". А аз, нали съм си иди.от по рождение, си мислех, че инфлацията дойде, защото бяха раздадени много пари, без покритие със стоки и услуги. (написах го, като предупреждение, още когато тези пари започнаха да се раздават)

  2. ПyтлЭр Xyйло
    #9
    Отговор на коментар #4

    Права сте, крайният продукт се формира 1989, га комун-милицаите станаха "бизнесмени". Държавните и евро-субсидиите на 90% отиват при 8% от производителите - т.нар. клуб Майбах. Редовите отрудени хорица, дето стават в 3:00, "бизнесмени" с джипове и помпи им "купуват" продукията на безценица. Кой се опъне - я пожар, я шап, я по-лошо. Плюс банки, застрахователи, сортови семена, липса на единен пазар, превалутиране. Я чуйте какво е квичене напоследък срещу внос на жито, яйца, агнешко и какво ли не. От цър@вул трандафор и от ф@тмак бизнесмен не става.

  3. Коментарът е изтрит заради нецензурни думи или обиди.
    #8
  4. Коментарът е изтрит заради нецензурни думи или обиди.
    #7
  5. Коментарът е изтрит в 10:25 на 7 март 2024 от автора.
    #6
  6. Коментарът е изтрит в 10:25 на 7 март 2024 от автора.
    #5
  7. boriana
    #4
    Отговор на коментар #2

    Отговорът н е в крайния продукт, а в началния.

  8. boriana
    #3

    Разбрам по един много прост начин спекулата-. ЗАПОЧВАШ С ПРИЗВОДИТЕЛЯ И ВНОСИТЕЛЯ НА ПЪРВОНАЧАЛНАТА СТОКА. Напр. с яйцевъдът- яйцето му излиза 20 ст. той го продава на търговеца за 35 ст. , а търговецът за 50 на мен. Проверяваш как се е формирала цената. Започваш от дъното- храната, тока, заплатите, и вс. останало. Установяваш дали фуражът не спрува 10 лв. кг., а се продава за 15 лв. и така надолу, надолу, докато стигнеш дъното. Сетих се за теорията на "счупените прозореци" което гласи че когато един прозорец на сграда се счупи и не се поправи навреме, скоро всички позорци ще са счупени.

  9. В. Цветанов
    #2

    Друг двигател на инфлацията са олигополите в ключови икономически класове. За пример в България можем да посочим банковия сектор, пазара на горива и големите вериги супермаркети. За периода 2019-2021 вкл., банките повишиха таксите си с около 400% при сумарна инфлация за периода 14% - защо, защото могат - слаб банков надзор, силно политическо лоби и отлично работеща асоциация на банките; икономически основания за стратегия "кожи дера от всеки" - никакви, само политически. Веригите, още през 2010 г.,

  10. The Rock
    #1

    Това е точно така! Аз се сблъсках с този феномен преди две години когато договарях голям ремонт. Време е за брутални реформи в България, брутални и във всички отрасли и сфери. Не може в строителството да се строи по този начин и да се искат баснословни суми а да ти се издава апартамента на шпакловка и замазка.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.