Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Може да изпуснем шанса за повече пари от ЕС след 2013 г.

16 коментара
Може да изпуснем шанса за повече пари от ЕС след 2013 г.

България може да изпусне шанса си да получи повече пари от ЕС за следващия програмен период, ако не ускори усвояването на фондовете, не успее да подготви проекти за големи инфраструктурни проекти до 2014 и не изготви стратегия за изпълнение на националните си приоритети в периода 2014 – 2020. Това заявиха заявиха експерти от Европейската комисия, които са на посещение в България, но пожелаха да останат анонимни.

По думите на експертите шокиращо било, че усвояването на средствата от Кохезионния фонд на ЕС за България е около 1%. От Кохезионния фонд се финансират пътни, екологични и енергийни проекти от общоевропейско значение.

При преговорите за разпределяне на средствата по еврофондовете България няма да е в добра позиция да поиска повече средства. Когато канцлерът на Германия Ангела Меркел види 50% усвояване, едва ли ще се съгласи на страната да бъдат дадени повече пари, коментираха евроекспертите.

Ако управляващите си свършат добре работата обаче страната ни може да получи от 3 до 3.5 пъти по-голяма сума от тази за сегашния програмен период 2007-2013, която е близо 7 млрд. евро по 7-те оперативни програми.

Критиките към пътната агенция не спират

Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), която отговаря за усвояването на един милиард лева от европейските фондове, все още не работи добре, казаха още представителите на ЕК.

Имаме доверие на българските власти, не са ни лъгали, но премълчават някои неща, казаха евроекспертите. Защо например пътната агенция продължава да не функционира, запитаха представителите на ЕК.

АПИ наследи бившата Национална агенция “Пътна инфраструктура“, която бе разформирована след скандали с шефа ѝ Веселин Георгиев, който бе дал на фирма на брат си обществени поръчки без търгове. Заради слабата ѝ работа бяха спрени и парите по предприсъединителната програма ИСПА Критиките на Брюксел обаче продължават.

Хората от Брюксел изказаха притеснения, че голяма част от парите за пътища по Оперативна програма "Транспорт" могат да останат неусвоени. Разбира се, те могат да се пренасочат към други проекти, но ще са загубени за пътната инфраструктура, коментираха евроекспертите. Доволни сме от начина, по който се състоя търгът за магистрала "Тракия" - бързо и прозрачно, но за някои от другите пътни проекти - магистрала "Струма" например, не сме виждали никакви проекти, не знаем какво се случва, казаха представителите на ЕК.

Слабата работа на пътната агенция не е никаква новина, не е нужно да дойде някой от Брюксел да ни го каже, ние си го знаем, коментира в сряда министърът по еврофондовете Томислав Дончев на откриването на Медиен семинар за структурните фондове на ЕС в България. Не можем вече да се оправдаваме с мантрата "слаб административен капацитет", защото, ако решим, за шест месеца ще имаме изцяло нова агенция, каза Дончев и допълни, че това едва ли ще реши проблемите и те са на по-дълбоко ниво.

Идеята експерти на Световната банка да поемат големите инфраструктурни проекти у нас е дошла именно заради критиките към пътната агенция. Чужда техническа помощ за определен период от време ще е от полза, заяви Дончев.

През изминалата година над 100 експерти на Европейската комисия са работили в България с българските институции всеки ден, казаха представителите на комисията, които са у нас. В пътната агенция те били пет на брой, но резултатите не са кои знае какви, казаха от ЕК и изразиха съмнения, че експертите на Световната банка ще променят нещата коренно. Проблемите на българските власти са, че не умеят да взимат решения, а когато не можеш да вземеш добро решение навреме, след това плащаш, казаха от ЕК и дадоха за пример магистрала "Люлин" и Дунав мост II, които се забавиха и оскъпиха.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

16 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. 123
    #17

    следващият ще е в образованието

  2. виждащ
    #16

    Капацитета на АПИ се вижда от космоса но не и от Премиера.Този капацитет си има и име - Председателя на УС на АПИ г-н Божидар Йотов виж/стенограмата в сайта на МС от 16.04/,сутрешния блок на БТВ и други изяви, които показват пълната неграмотност и папулизъм на човек кото има мозък колкото да пази равновесие.

  3. Влад
    #15

    Всички тези некадърници, за които споменавате, до един са предложени от чужди посолства, и са съгласувани с Европейската комисия, точно за да не се усвоява нищо. И тези от НДСВ бяха такива и Плугчиева и т.н назад в историята. Да не мислите, че една испанска фирма има интерес да строи в Б-я, вместо в Испания. Или една немска - тук, вместо у дома си, или в Австрия. Явно отивате много далеч в илюзиите си, че капиталистите "помагат" и че народът може да си "избира" политиците. С експерти променя ли се политика наложена отвън бе шашкъни?Нищо чудно, че в Б-я се въдят толкова мошеници - при толкова глупав и наивен народ...

  4. boomadafaka
    #14

    tipichen oksimoron.Ili adwokatski prikazki.

  5. 123
    #13

    началници, каква излезе тя

  6. пътищар
    #12

    Как да е ефеткивна, като беше изпразнена от Специалисти - пътни инженери.На щат са запасни офицери, тъпоикономисти, юристи. Пътните инженери се броят на пръстите на едната ръка, и то са такива като "инж" Митко Банчев или катаджията Гошо Георгиев.Няма никой да е компетентен за качествата на пътно стройтелните материали , или за качествата на битумите, или за комплектуване на пътната механизация, или за необходимостта на поддържане на пътната мрежа, вкл. зимно поддържане.Шефа на агинцията е юрист! Съветника на Б.Б. е номенклатура на БСП и е корумпиран.

  7. ALEKS
    #11

    Какво да се чудим на експертите. Та В Пътната агенция са си същите хора от времето на Батко.!! Като пример- др. Дидьова- директор на Опу -София. Няма нищо общо с пътищата- инжинер ,но не пътен-доведена от Батко поради това, че е от червената мафия. Няма масто за чудене.!!!

  8. Чопър
    #10

    Около един процент усвоени средства.Това е истината ,казана ни от ЕС.Какви обясненията ще последват от Борисов и кохортата му от правителството и НС?Лъжи, празни приказки и колко сме велики. Ех, България!

  9. инженер
    #9

    Дълбоко грешиш в АПИ останаха само ченгегта -настоящи и бивши. Специалистите ги изгониха. Сега се вихрят недоучили икономисти и юристи, дето хал хабер си нямат от пътища. А за ченгетата да не говорим, ако всичко можеха нямаше да има лекари, инженери , агрономи и т.н.

  10. Да!
    #8

    управляват. Ние българите сме много прости за тая работа!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.