Може да настъпи хаос заради премахването на смяната на времето

ЕС няма компетенция да наложи единен режим

Може да настъпи хаос заради премахването на смяната на времето

Преди дни Европейската комисия представи законодателно предложение, с което иска да сложи край на традиционната смяна на времето два пъти в годината. Това стана, след като гражданите на ЕС силно застанаха зад премахването по време на общественото обсъждане на законодателния проект.

Проблемът е, че ЕС няма компетенция да наложи единен режим за времето – той само може да облекчи съществуващите правила и да даде на държавите свободата да избират. Страните членки имат време до април 2019 г., за да решат дали искат техните граждани да останат постоянно с лятното или зимното часово време.

Може да се стигне до огромни главоболия, ако правителствата решат да създадат разнообразни промени на часовото време в различните държави. "Ние не предлагаме целият съюз да превключи или на лятно, или на зимно време", уточни комисарят по транспорта Виолета Булц в петък.

Скоростта, с която комисията придвижва предложението, оставя отворена вероятността Северна Ирландия и Ирландия или прибалтийските държави да се озоват с различно време от догодина.

По думите на Булц ранни индикатори показвали, че гражданите на Португалия, Кипър и Полша искат лятното време, докато тези във Финландия, Дания и Холандия – зимното.

Правителството на Финландия, което настояваше за промяната заради максималната полза за здравето от слънчевата светлина, обяви, че ще стартира публична консултация този месец, така че гражданите да решат. Германският канцлер Ангела Меркел също подкрепи мярката, след като мнозинството от участвалите в обществената консултация граждани – около 3 милиона души, са от Германия. Досега обаче Меркел не се е застъпила по въпроса лятното или зимното време предпочита.

За да се избегнат необмислени решения, чиновниците в Брюксел искат страните членки да организират национални обществени консултации възможно най-скоро. Австрийското председателство на ЕС ще опипа почвата на неформална среща на министрите на транспорта в Грац през октомври. Политиците във Виена вече показаха, че искат държавите единодушно да изберат лятното време. "Целта е да се реши или за лятно, или за зимно часово време. Разцепление по този въпрос би било недостатък", посочи австрийски дипломат.

Транспортът ще бъде сред засегнатите индустрии от прехването на смяната на времето. Според изпълнителния директор на Общността на европейските ж. п. и инфраструктурни компании Либор Лохман евентуален 6-месечен прозорец ще е достатъчен на компаниите да актуализират компютърните си системи, ако се приеме, че всички държави поемат в една посока.

"Разбира се, ние трябва да знаем предварително, за да не се стигне до проблеми. Но не вярвам, че държавите ще са толкова глупави", каза Лохман.

След като Европейският парламент помоли ЕК да обмисли премахване на смяната на времето, 84% от 4.6 милиона отговори, които комисията получи от граждани, бяха в подкрепа на премахването на смяната. Това принуди Брюксел да действа по-малко от година преди изборите.

Смяната на времето е практика, която се прилага в Германия от Първата световна война насам, като някои държави са я приели през 70-те години с цел да пестят енергия. Но на фона на новите LED крушки идеята да се пести енергия изглежда вече неуместна: енергията, потребявана за осветление в Германия например, намаля до 8% от националния енергиен микс към 2015 г.

Законодателното предложение на ЕК трябва да бъде подкрепено от Европарламента и от Съвета на министрите, за да влезе в сила. Според графика, поставен от комисията, министрите и евродепутатите трябва да постигнат съгласие по него тази година.

Предложението дава възможност на държавите да покажат единство няколко дни, след като Великобритания напусне блока на 29 март. Последната промяна на часовника е предвидена за 31 март 2019 г., неделя.

"Резултатът от обсъждането на комисията показва, че премахването на смяната на часовото време е много по-голям въпрос в Европа, отколкото изглежда на пръв поглед", заяви финландският министър на транспорта Ане Бернер.

"Това е знаково предложение, което ще покаже на европейските граждани колко добре се чува техният глас", добави тя.

Още по темата
Още от Европа

Защо управляващите избират Цацаров за шеф на "Антикорупция"?