Може да останем без селскостопанска и карго авиация след 2007 г.

Може да останем без селскостопанска и карго авиация след 2007 г.

Критичните бележки в доклада на Европейската комисия (ЕК) за безопасността на полетите могат да създадат сериозни проблеми на част от карго авиокомпаниите, призна транспортният министър Петър Мутафчиев във вторник преди официалното обявяване на мониторинговия .доклад на ЕК. Още в неделя стана ясно, че Брюксел ще ни отправи забележки за безопасността на въздушните превози.  

Проблемът е, че повечето авиокомпании работят с руски самолети, които не са сертифицирани по изискванията на Европейския съюз, уточни Мутафчиев. Според него, има възможност проблемът да се преодолее. Транспортният министър уточни, че той е характерен и за други бивши социалистически страни като Полша и Латвия.

Сто процента от българските карго превозвачи работят с руски самолети, които не са сертифицирани по изискванията на обединената авиационна общност JAA, съобщиха за Mediapool отлично информирани източници,.  Повечето авиокомпании у нас съвместяват пътническите и товарните превози. Само пет са компаниите, които транспортират по въздух единствено стоки.

До настоящите проблеми  пред товарните авиопревозвачи се стига заради отношението на специализираната дирекция “Гражданска въздухоплавателна администрация” (ГВА), коментират запознати. Преди половин година ГВА решава да подготви “екшън-план” за създалата се ситуация, в който е записано, че през април 2007 година българската администрация ще извади от регистъра на авиационните средства всички руски самолети. Този план не е бил съгласуван с българските карго превозвачи и те по неофициален път разбират какво подготвя държавната администрация.

Потърпевши от авиационния бизнес коментираха, че дори експертите в Брюксел са били удивени от подхода на ръководството на ГВА на принципа “няма самолет – няма проблем” и са препоръчали на българската авиационна администрация да класифицира по групи руските самолети и да се опита да сертифицира по-голямата част от тях в JAA.

За да спасят бизнеса си, авиокомпаниите за товарни превози, сформират своя делегация, която да преговаря директно с евродирекцията, контролираща въздушните превози. Карго превозвачите са успели да извоюват сертификат за самолет АН 12. Водят се преговори да се сертифицират и самолетите АН 24 и АН 26.

По неофициална информация, делегацията на товарните въздушни превозвачи ще се срещне с транспортния министър Петър Мутафчиев до края на седмицата и ще обсъди действията, които ГВА трябва също да предприеме, за да помогне на българските авиокомпании.

Според специалистите, изискването да се спрат от движение руските самолети ще се окаже фатално за фирмите от селскостопанската авиация, които ще трябва да спрат работа.

Карго компаниите ще намерят начин да оцелеят. Те работят основно извън рамките на страната и границите на Европейския съюз. Ако не успеят да сертифицират самолетите си, те просто ще ги пререгистрират в страни, за които не важат тези изисквания, и ще летят под чужд флаг, коментираха специалистите. Което значи, че в българската хазна няма да влизат данъци от тяхната дейност.

Споделяне

Още по темата

Още от Бизнес

Одобрявате ли решението за частичен локдаун?