Може да се наложи разтоварване на заседналия в Суецкия канал контейнеровоз

Може да се наложи разтоварване на заседналия в Суецкия канал контейнеровоз

Президентът на Египет Абдел Фатах ел-Сиси разпореди подготовка за разтоварване на товари от гигантския контейнеровоз Ever Given, заседнал в Суецкия канал от 23 март, съобщи в неделя управата на плавателния път. По-рано същия ден два допълнителни влекача - нидерландски и италиански - се притекоха на помощ в усилията по освобождаване на кораба с размер на небостъргач, но не успяха.

Към момента близо 370 кораба, от които 25 петролни танкера, не могат да преминат през блокирания Суецки канал, съобщи ръководителят на египетската служба за управление на водния път Осама Рабие, цитиран от Ройтерс.

"369 плавателни съда, включително 25 петролни танкера, очакват да преминат през канала", каза той в ефира на телевизия Ал Арабия. По думите му се разглежда възможността да им се предоставят отстъпки (намаляване на тарифите за преминаване на канала - бел. ред.), след като се разреши ситуацията с навигацията.

"Работим денонощно, за да преместим заседналия кораб", добави Рабие. Не се изключва и трети сценарий - разтоварване на кораба в сътрудничество с Нидерландия чрез компанията собственик. Само че, според ръководителят на службата, този сценарий е много труден и ще отнеме много време.

Търговският трафик през канала – оценяван на над 9 милиарда долара дневно – е преустановен от вторник, с което допълнително се затруднява глобалната спедиторска мрежа изпитваща трудности заради коронапандемията.

Големите спедитори все повече отклоняват плавателните си съдове си от страх, че операцията по освобождаване на канала може да отнеме много време, предаде Асошиейтед прес. Обходните маршрути около Африка обаче са рисковани заради заплаха от пиратски набези, за което сигнализираха шипингови компании.

Снощи източници от управата на канала информираха, че носът на кораба най-накрая е започнал да се движи, което би трябвало да има положителен ефект върху цялата операция. Съобщено бе също, че спасителните екипи са успели да задвижат руля на кораба и да стартират витлото, което ще позволи маневриране назад, ако се наложи. В изявление, разпространено по-рано днес на уебсайта на канала, Рабие информира, че влекачът "Машхур" е премахнал 27 000 кубични метра пясъчни скали на дълбочина 18 метра.

Ръководителят на службата за управление на водния път Осама Рабие заяви в събота, че не само вятърът е бил причина за засядането на контейнеровоза и че продължаващото разследване не изключва техническа или човешка грешка.

Компанията Bernhard Schulte Shipmanagement maintains, която отговаря за техническата поддръжка на плавателния съд, заяви по-рано, че първоначалното разследване изключва каквито и да е проблеми с механиката или проблеми с двигателя, които да са причинили

Ever Given е заседнал на около 6 км северно от изхода на канала към Червено море, близо до град Суец.

През канала минава около 12% от глобалния морски търговски поток. По официални данни през миналата година от там са преминали 19 хиляди плавателни съдове.

Блокирането на канала може да засегне доставките на газ и петрол за Европа от Близкия изток.

Най-голямата шипингова компания в света – датската Moller- Maersk – предупреди клиентите си, че освобождаването на водния път от чакащите там кораби може да отнеме между три и шест дни.

Споделяне

Още по темата

Още от Свят

Прави ли са да протестират превозвачи, таксита и транспортни синдикати?