Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Може ли да се спести ходенето по гишета

2 коментара
Може ли да се спести ходенето по гишета

Да се ограничат излишните придвижвания в градовете и хората да избягват да посещават различните администрации. Това са част от препоръките и мерките в условията на разпространяващия се в България коронавирус.

Пълното спазване на тези напътствия би било възможно при напълно функционални, добре работещи и лесно достъпни за всички електронни услуги. Въпреки милионите левове, изсипани в т. нар. електронно управление, за много от наличните услуги обаче се иска електронен подпис, което ограничава масовото им ползване. А и все още получаването на различни справки, подаването на заявления, декларации и други няма как да стане без задължителното висене пред гишето на съответната администрация.

За плащането на местни данъци и такси има доста повече възможности, които не изискват ходене до гишето.

НАП - въздържайте се да идвате в офисите

Националната агенция за приходите (НАП) призова всички свои клиенти да се въздържат от лично посещение в офисите на институцията в цялата страна, освен при неотложност.

Клиентите, които разполагат с ПИК или електронен подпис, могат да ползват всички предоставяни от НАП електронни услуги.

Всички данъчни и осигурителни декларации и справки, както и плащания към бюджета също могат да бъдат извършени онлайн, без необходимост от посещение в офис на НАП.

Информация за данъчно-осигурителните изисквания може да се получи на телефона на агенцията - 0700 18 700, или по имейл на електронните адреси за контакт в сайта на институцията.

Националният осигурителен институт (НОИ) също призова хората, на които не им се налага спешно, да не ходят в офисите на институцията. Хората могат да използват електронните услуги на НОИ, които са достъпни с персонален идентификационен код (ПИК), издаден от институцията. Той важи и за справки. Реално от тази възможност, по данни на НОИ, могат да се възползват 1.5 млн. души. По интернет те могат да следят осигурителния си статус и дали работодателят им начислява дължимите осигуровки. Ако им предстои пенсиониране, могат да проверят наличната информация за натрупания осигурителен стаж и доход, както и да изчислят прогнозния размер на пенсията си.

В случай че са останали без работа или са в отпуск по болест или по майчинство, чрез ПИК могат дистанционно да следят дали им е отпуснато полагащото им се обезщетение и дали същото е изплатено. Освен това имат възможността да проследяват постъпилите данни за издадени болнични листове и кои документи за тяхното изплащане са вече налични в НОИ. С ПИК може да се подаде заявление по електронен път за извършване на редица административни услуги, да се зададе актуален въпрос или да се подаде сигнал или жалба, изискващи достъп до лични данни, чрез контактните форми.

На разположение на гражданите е и Контактният център на НОИ, като на единния телефонен номер (0 700 14 802) постъпват от порядъка на 5000 обаждания на ден. При ограничения на мобилния оператор към телефонни номера 0700* гражданите може да се свързват и чрез телефон +359 2 902 0506.

Издаването на ресонален код и от НАП, и от НОИ изисква посещение на място в съответната администрация.

За електронни услуги на Агенцията за социално подпомагане също в масовия случай се изисква електронен подпис. Хората, които нямат такъв, но трябва да подадат заявления-декларации за отпускане на различни социални плащания, могат да изпратят документите и чрез лицензиран пощенски оператор.

Подробна информация може да бъде получена на обявените телефонни номера на всички дирекции "Социално подпомагане" в страната.

Кутия за документи в Столичната община

В Столичната община в сряда на входа на централната администрация беше поставена кутия, в която да се оставят документите, вместо да се ходи на гише. По заповед на кмета Йорданка Фандъкова подобен начин на приемане на документи трябва да бъде въведен и в останалите структури на администрацията, включително и в районните администрации, ако те преценят, че по този начин трябва да ограничат посещенията на граждани. Всяка администрация може да предприеме други мерки по преценка на съответния ръководител.

В подобни кутии се приемат и документите, които се подават в направлението "Архитектура и градоустройство", което е едно от най-натоварените от гледна точка на работа с граждани и фирми. Подадените документи трябва задължително да съдържат телефон за обратна връзка и предпочитан начин за получаване на кореспонденцията от заявителя.

Заявления, молби и други документи по преписките могат да се подават и по имейл [email protected], както и да бъдат изпращани по пощата или чрез куриер. Отменят се приемните дни на главния архитект, както и обсъжданията на документи.

Иначе от години е възможно жалби, сигнали, писма, заявления за достъп до информация, оплаквания до Столичната община и районните администрации да се подават онлайн чрез контактния център на Столичната община. За целта се изисква единствено регистрация.

Част от електронните услуги на общината могат да се ползват и без електронен подпис, но за доста се изисква такъв. Услугите са достъпни на специалния портал на общината.

Подобно е положението и в другите големи общини.

Плащането на данъци

При плащането на местни данъци и такси е доста по-лесно да се избегне разкарването до съответната данъчна администрация.

В София възможностите за плащане на данък сгради или за автомобил са няколко. Това може да стане чрез сайта на общината с ПИК, издаден от НАП, с ПИН от общината или с електронен подпис. Към тях трябва да се добави ЕГН или Булстат на фирмата, ако се плаща за фирмена собственост. По този начин може да се проверят задълженията, както и да се плати нужната сума.

Част от банките предлагат плащане на местни данъци чрез порталите си за електронни услуги.

Погасяването на данъците и таксите за голяма част от общините е възможно и през платформи като epay.bg или на каси на оператори като Еasypay.

Община Пловдив предлага и възможност за плащане чрез превод по банковата сметка на общината, с пощенски запис, чрез портала за електронни услуги на НАП, достъпни с ПИК код от НАП. Справки за задълженията могат да се правят с ПИН код, издаден от местната администрация.

Градският транспорт - офлайн

В София, а и в доста от големите градове в страната, плащането на абонаментните карти за градския транспорт може да стане единствено с ходене на място.

В столицата зареждането на иначе електронните карти за градски транспорт дистанционно е невъзможно. То става единствено на място на пунктовете на Центъра за градска мобилност.

Това би трябвало да се промени с пускането на очакваната от години тикет система за таксуване, която да дава много повече възможности за заплащането на пътуването.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

2 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Илия Павлов
    #2

    За това електронно правителство знам,че е ресор на първия вицепремиер Т.Дончев и ресорния министър на транспорта и се мъдри още края на първото правителство на бб,и ще се върти още дълги години докато стане.П.Бочаров имаше една много хубава мисъл "ДА ама НЕ" лека му пръст.

  2. Коментарът е изтрит в 15:18 на 3 декември 2021 от автора.
    #1

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.