Мръсният въздух прави България едно от най-смъртоносните места за живеене, независимо от многогодишните усилия за подобряване на мониторинга, съобщава сайтът Еурактив като отбелязва, че с този проблем се сблъскват и други европейски страни.
След присъединяването към Европейския съюз в началото на 2007 г., България е постигнала стабилен напредък за приемане на правилата за качеството на въздуха, водата и околната среда. В същото време обаче нормативната уредба не се прилага от националните власти.
"Ние имаме много добри закони и мониторингови системи, но най-големият проблем е, че нямаме държавна агенция, която да прилага законите. Имаме всичко, освен прилагане”, коментира Георги Стефанов от WWF.
България и други европейски държави се провалят в прилагането на европейската директива за чистотата на въздуха. Европейската комисия започна да прави оценка през 2008 г., като очаква корекция на стандартите на чистотата на въздуха не по-късно от 2013 г.
Сегашните проблеми на България са наследство от тежката индустриализация по времето на комунизма, но в момента те са съсредоточени в остаряла енергийна и индустриална инфраструктура, както и транспортен парк.
Бедността също допринася за това състояние, тъй като големи групи от населението използват дърва и други горива за отопление и готвене, които влошават качеството на въздуха.
Лошото качество на въздуха има смъртоносни последици в България и Румъния, която е на второ място в света след Армения по равнища на смъртност, причинени от мръсния градски въздух, според данни на Програмата за развитие на ООН.
Докладът за 2011 г., разпространен на 2 ноември, показва, че в Румъния има 439 смъртни случая на милион вследствие на лошия въздух, докато в България са 437. България обаче е първа в Европа на интензивност на замърсен въздух, подреждайки се в първата четвърт на най-замърсените 187 страни в света.
Само Армения има най-висока годишна смъртност вследствие от лош въздух – 882 случая на милион в държава с население 3 млн. души.
ЕС е предприела санкции срещу 20 страни членки за нарушено качество на въздуха.
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
19 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
13-ти е много прав!Едно време (през56-57г) на миналия век по това време в София имаше черна мъгла,толкова плътна,че буквално някой можеше да се блъсне в теб!А на тролеите лирите направо светеха като две движещи се бенгалски огънчета,защото мръсотията с влагата полепваше по жиците и като минаваше тролея искреше...и беше хубав гладен шаячен соц.,но щот бехме млади...
I.Kostov da obiasni za Maritca iztok-nai dobrata mu sdelka sled Balkan,a B.B. da obiasni kak i zashto reje Belene.Nai lesno vsichki shte razberem istinite kato doidat novite ceni na toka-zaradi kvotite za CO2.
Няма ли кой да събуди заспалото министерство на здравеОПАЗВАНЕТО. Трета година ни говорят какво ново са измислили да направят, но ще ли , няма ли..., а през това време даже рутинните си задължения не изпълняват. Добре е в петъчния контрол в НС министърът да отговори какви средства се заделят за контрол на въздуха, почвата и водата, каква е замърсеността им, какви санкции и на кого са наложени, какво се е подобрило.
дам, карайте стари коли и махайте катализаторите !
До 11: Абе джоджум.. ти от коя планета си? Оловни-цинковия комбинат в Пловдив не е спирал и града също не е спирал да страда от лайната му. Страшни отрови носи към града вечерника. Що не отидеш за 1 седмица в Пловдив пък да те видя какви ще ги дрънкаш. И на всички дето плямпат че въглищата не са проблем - ами излезте от топлофицирана София през зимата, отидете в който и да е град или село и дишайте с пълни гърди... нещастници неуки и неосведомени.
Не само въздухът прави България опасна страна.Още:милиционерите,които са на власт,простаците,физкултурниците,спортисти-доктори хонорис кауза,художници-пияници(и министри),всякакви парвенюта,олигарси,мутри,т.е. всички онези,които са на почит в чалга-държавата България.Ние политици не можем да си внесем,а какво остава за чист въздух?
В София географското положение утежнява проблема, но не го причинява. Причиняват го колите, които проблема им не е че са стари, а че не са контролирани и всеки реже катализатори и кара с повредени системи за контрол на изгорелите газове (оная жълтата лампичка с двигателчето). А в градовете и селата в низини и котловини, които са стотици в България, си се усеща яко зимата кюмура и дървата - мирише на 18ти век, хехе. За остарелите предприятия няма какво да говорим изобщо, но ние нямаме кой знае каква индустрия. Работата е там - има (слава богу) някакви правила, ама никой не ги прилага и спазва.
Всичко зависи от това кой къде живее. В подбалканските селца въздухът е чист и свеж, а вечер можеш с нож да го режеш - чувстваш как в гърдите ти влиза плътен чист въздух. В Бургас след 23 часа Лукойл си пуска газовете и целият град мирише на "нафта" и я диша. Същото става и ако вятърът се обърне от рафинерията към града.
До ненормалника 7. Всеки може да види кой лъже като се качи на Витоша. Много ви е мъчно за Кремиковци, щом мислоте, че преди 89 въздуха в София бил много чист. Сигурно и между Пловдив и Асеновград беше рай, когато работеше оловно-цинковия.
Дърва и въглища...алоу, това изобщо не е сред основните замърсители. Колите шеста ръка дето ги караме и бълват гадости къде ги слагате? А серсемските добиви на метали с разни супер отрови? Много бързо зобравихте оранжевата Струма в Перник. А серния диоксид? Дърва и въглища...дрън дрън. Богатите си изкарват производствата точно в такива страни от петия свят като нашата.