Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

МРРБ още не е готово с критериите за изпълнител за "Тракия"

4 коментара
МРРБ още не е готово с критериите за изпълнител за "Тракия"

Готви се нова методология за избор на изпълнител при възлагане на обществени поръчки за пътно строителство. Това каза в петък директорът на Фонд "Републиканска пътна инфраструктура" Милош Поцков. Работна група с представители на фонда и Министерството на транспорта финализират документа, който трябва да бъде разписан от транспортния министър Петър Мутафчиев на 30 юли.

"Направени са само някои корекции. Вдигна се изискването по отношение на квалификацията на фирмите, които могат да изпълняват пътни поръчки. Няма записано условие кандидати да имат кариери за инертни материали. Новите условия за участие в тръжни процедури за пътно строителство засягат техниката, екипите по асфалтополагане, както и наличието на собствени асфалтови база.", обясни Поцков пред Mediapool. "Ако международна фирма иска да строи у нас и няма асфалтова база, да си докара, както направиха португалската "Лена", турската "Догуш" и др.", обясни лаконично Поцков.

След провала на концесионния договор за магистрала "Тракия" имаше подозрения, че едно от условията за избор на строител, ще бъде наличието на кариера за строителни материали. Това би било значително предимство за фирмите, фаворизирани от управляващите – Холдинг "Пътища" на Васил Божков, "Главболгарстрой" на Симеон Пешов и "Трейс Груп" на Николай Михайлов. В най-благоприятния вариант за българския данъкоплатец строежът на отсечката Стара Загора-Карнобат ще излезе около 300 млн. евро.

Изработката на новата методология и условия за участие в търгове е причината пътният фонд още да не е обявил международните търгове за недостроените лотове на магистрала "Тракия", по думите на Поцков. Конкурсът за избор на изпълнител за отсечката от около 120 км, разделена на три лота, трябваше да тръгне в средата на юли, но това няма как да се случи. "Не сме стигнали дотам, че да приемем парите на частна фирма. Държавата има пари за "Тракия" каза министърът на регионалното развитие по повод изказванията на ръководството на Холдинг "Пътища", че имат готовност да строят "Тракия" със 200 млн. евро собствени средства, които да им бъдат възстановени в последствие.

"Не съм видял документ, в който да пише, че пътният фонд е злоупотребил. Това са съвсем други неща и тези приказки се говорят голословно", за пореден път настоя Гагаузов в сряда, по време на първо четене на промените в Закона на пътищата за преструктуриране на фонда в агенция, подчинена на Министерски съвет. Депутатът от НДСВ Иван Иванов попита министъра как е възможно да твърди подобно нещо, след като доклад на KPMG в пътния фонд свидетелства за повече от 10 тежки конфликти на интереси и за плащания по проекти без сключен договор. Докладът на одитната компания беше предаден на прокуратурата по настояване на вицепремиера Меглена Плугчиева.

Спор за преструктурирането на пътния фонд

Конфликт на интереси с бившия шеф пътния фонд Веселин Георгиев, както и скандал с корумпирани служители на структурата доведоха до спиране на парите за пътища по ФАР и ИСПА, а в момента са блокирани парите за пътища по оперативните програми "Транспорт" и "Регионалното развитие". Едно от условията на Брюксел за размразяване на европейските средства беше правителството да се справи с проблемите във фонда. Той е на тройно подчинение на министрите на финансите, транспорта и регионалното развитие, но схемата се оказа неработеща.

Затова в момента тече спешно обсъждане на законопроекта за трансформацията на пътния фонд в Национална агенция "Пътна инфраструктура" (НАПИ). Новата структура ще се контролира от петчленен Надзорен съвет и изпълнителен директор, избран от министър-председателя.

На първо четене на текстовете обаче депутатите от парламентарните комисии по транспорт и по регионално развитие влязоха в спор за необходимостта от преструктуриране на фонда.

Според Стефан Софиянски (БНС) мястото на агенцията, отговаряща за пътищата, е в Министерството на регионалното развитие. По думите на бившия столичен кмет, ако пътната агенция премине към министър-председателя, това означава, че и ако след години има подобни проблеми във ВиК -сектора, и той ще трябва да бъде на пряко подчинение на премиера.

Ако някъде няма достатъчно контрол, "никнат нови министерства", коментира Христо Кирчев (ОДС). Той направи аналогия със създаването на Министерството на извънредните ситуации, което се оказало неработещо. "Проблем в МВР – правим ДАНС, проблем в МРРБ – правим тази агенция”, допълни депутатът от ОДС.

Иван Сотиров (СДС)посочи, че ако премиерът Сергей Станишев има проблеми с доверието в своите министри, те не трябва да се решават с писането на нови закони, а с предложените текстове "прегрупираме бардака". Така или иначе специалистите са едни и същи, независимо в агенция с какво име работят.

По думите на Гагаузов, при премиера Станишев има списък с предложения за нов шеф на НАПИ, но от транспортната комисия се усъмниха, защото "закон и агенция няма, а пък вече има шеф". От управляващите и опозицията изказаха предположения за новия изпълнителен директор, вариращи от съветник на премиера до лице, замесено в конфликт на интереси във фонда – Стефан Василев.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

4 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Дедо
    #5

    Ще построите ли най-после една магистрала, бе олигофрени? До кога ще се избиваме по пътищата, бе вашата мама корумпирана!

  2. Dyado Bozo
    #3

    Predi dosta vreme sporeh s vsi4ki "Ko&Ko" /komunisti i kostovaci" vav foruma, 4e koncesiyata za "Trakiya" beshe naj-dobriyat proekt. Ako ne byaha reakciyata na Ko&Ko i na vsi4ki drugi glupendari, do kraya na tazi godina autobanat shteshe da e postroen! A sega, pomnete mi dumata, ne se znae koga shte stane, a cenata mu shte e pone 2-3 po-visoka! Taka se plashta tapotata i nevejestvoto! I zlobata...

  3. 800
    #2

    MRRB, SSSR, BKP, GOCE

  4. maria
    #1

    Като чуя "работна група" и "изработване на критерии", започвам да се смея. Какво ще им работят по критериите, като че ще измисляме световната история за строителството на пътища. Критериите са според парите, които даваш и най-вече да не пропускаш гаранционния срок за предадения обект, който липсва в почти всички подобни обекти в последните години и естествено да дебнеш фирмите да спазват сроковете, и без анекси.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.