МРРБ откри масова подкрепа за драстични глоби срещу кражби на вода

МРРБ откри масова подкрепа за драстични глоби срещу кражби на вода

Регионалното министерство подкрепи със социологическо проучване намерението си да повиши драстично санкциите срещу кражбите на вода и дори да изключва от ВиК-мрежата потребители, които дълго време не са си плащали сметките или отказват да им бъде монтиран водомер. Ведомството обяви в понеделник национално представително проучване на общественото мнение за основните политики на министерството, извършено от "Екзакта рисърч груп" сред 1500 българи в 98 населени места в периода февруари-март 2018 г.

Според съобщението 85.3 процента от българите подкрепят намерението на Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) да се вдигнат петкратно сегашните глоби за незаконно присъединените към мрежата потребители и за онези, които не плащат сметките си. Това ще стане с нов закон за водоснабдяването и канализацията, който се подготвя в момента от ведомството.

Преди дни министър Николай Нанков и заместничката му Малина Крупома обавиха, че намеренията са абонатите, които не плащат сметките си и откажат да им бъде монтиран водомер, да се предвиди възможността да бъдат изключвани от мрежата. За да се обезпечи достъпът им до вода, ще бъдат осигурени алтернативни възможности - чрез обществени водоизточници.

В подкрепа на това намерение е извършено и социологическото проучване. То показва, че проблемът с кражбите на питейна вода е от голяма обществена значимост не само за водните оператори, но и за потребителите,посочват от ведомството.

На въпрос "Кой според Вас е основният проблем на ВиК услугите", 22.7 процента посочват качеството на водата, 21.8 процента - уличните течове, а 16.7 на сто - кражбите на вода.

Допитването показва още, че българите имат високо съзнание за значението на водата. 99.2 процента от запитаните я считат за ценен природен ресурс.

В същото време 41.6 процента от участниците в допитването не са готови да плащат по-висока цена от сегашната. Други 36.2 процента са съгласни да приемат поскъпване на услугата, ако се подобри качеството, а 27.7 на сто ще приемат повишение, за да се осигури по-добро пречистване с цел опазване на околната среда. 24.1 процента са съгласни да има вдигане на цената, за да няма прекъсване на водоснабдяването.

Според изследването 62.5 процента от хората са доволни от качеството на обслужването от страна на ВиК операторите. 42.5 процента от българите оценяват нивото на предоставяните ВиК услуги като добро, 17.9 процента - като много добро, а 5.9 на сто - като отлично. 11.1 процента са недоволни. По отношение на другите показатели 77.7 на сто смятат, че налягането в тръбите е добро, а 17.7 процента изразяват неодобрение. 59.2 процента харесват вкуса на водата, а 60.5 на сто са доволни от нейния цвят и мътност, посочват от МРРБ.

Хората обаче нямат достатъчно информация за ВиК мрежата на България. 92 процента например не знаят, че общата дължина на тръбите е над 90 000 км, или колкото 240 магистрали като "Тракия", които трябва да се поддържат в изправност денонощно, 365 дни в годината. Повече от половината от запитаните - 54.3 на сто, знаят, че България е много богата на минерални води, но не и на такива, годни за постоянно пиене. В същото време 45.7 процента от анкетираните не са наясно, че страната ни не е особено богата на питейна вода.

Още по темата
Още от Бизнес