mediapool.bg Ти си това, което четеш

МРРБ се скри зад прокуратурата за провала на най-големия строителен търг

Част от изчезналите документи са открити, има един обвиняем за аферата
екип на Mediapool | 18:49 | 06 април 2017 | 7 коментара

Министърът на регионалното развитие и благоустройството Спас Попниколов и Пирин Пенчев, член на Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), сн: БГНЕС

Министерството на регионалното развитие и благоустройството и Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) се скриха зад прокуратурата и тайната на разследването за проваления най-голям строителен търг – изграждането на тунел "Железница" на магистрала "Струма" на стойност 250 млн. лв.

Обществената поръчка за тунела беше прекратена с решение на председателя на управителния съвет на АПИ Пирин Пенчев, публикувано на 4 април вечерта в профила на купувача. Посочени са пет нередности, но основната е липсата на част от техническата оферта на един от кандидатите.

Вместо да обяснят как са допуснали изчезването на тръжна документация и да понесат отговорност, министърът на регионалното развитие Спас Попниколов и назначеният от него шеф на АПИ Пирин Пенчев изчетоха предварително написани изявления, с които увериха, че работят за изграждането на магистрала "Струма" без риск от загуба на европейски средства.

Ако аутобанът не бъде готов напълно до 2023 г. страната ни ще  трябва да възстанови на Европейската комисия платените до момента 530 млн. лв. Отделно в момента е в ход строителството на участъка от Кресна до Сандански, който засега се плаща с пари от националния бюджет.

В същото време служебният премиер Огнян Герджиков коментира по време на посещение в Разград, че въпросът за бъдещето на "Струма" не е приоритет на служебното правителство предвид краткия му времеви хоризонт от няколко седмици и че ще се решава от новия кабинет.

Няколко часа по-рано прокуратурата и ДАНС направиха обиски в пътната агенция и в дома на външния експерт Стефан Гайтанджиев. В дома на експерта е откриха част от офертата на обединение "БГ Струма Железница 2020", съобщи пред Mediapool говорителят на Софийската районна прокуратура Невена Зартова.

В обединението влизат "Станилов" ЕООД, "ИСА 2000" ЕООД, "Логистика - 21" ЕООД и "Ес Джи Проект" ЕООД. "Станилов" ЕООД и "Ес Джи Проект" имат един и същ собственик - бизнесменът Георги Станилов. Собственик на "ИСА  2000" е бизнесменът Юлиян Инджов, който е един от главните акционери в "ЦСКА-София", където си партнира с Гриша Ганчев.

Най-изрядната оферта изчезнала на 31 март

Все още обаче не е открита техническата оферта на консорциума "Струма Лот 3.1", уточни Зартова. В него влизат "Главболгарстрой" и "ГБС Инфраструктурно строителство", които са собственост на фамилия Пешови. Тяхната оферта беше една от двете без забележки от тръжната комисия според протокола ѝ от 8 март. На останалите 14 оферти бяха дадени указания за отстраняване на нередности, а един кандидат сам се оттегли от надпреварата.

На 31 март е установена липсата на част от документацията на един от участниците, каза Пирин Пенчев без да посочи името му. Според него "такова нарушение компрометира процедурата и е основателна причина за прекратяването ѝ".

Той призна, че тръжната комисия не е работила от август 2016 г., когато бяха отворени офертите с участието на сегашния строителен министър Спас Попниколов, по това време външен експерт, до влизането му като председател на управата на пътната агенцията през февруари. Пирин Панчев оглави АПИ след инцидента в тунел "Ечемишка", при който загина една жена.

Към момента единствният обвиняем по случая е Стефан Гайтанджиев. Срещу него е повдигнато обвинение за укриване на документи и му е наложена най-леката мярка за неотклонение "подписка", каза говорителят на прокуратурата. Предвиденото наказание е до 3 г. затвор или глоба.

Гайтанджиев влезе като външен експерт в тръжната комисия на мястото на Спас Пониколов, след като той стана министър в служебния кабинет. Именно Попниколов беше обещал до края на март да има избран изпълнител, но вместо това застана "твърдо" зад решението, че прекратяване на поръчката е единствено възможното.

Стефан Гайтанджиев е бивш главен секретар на дирекция в АПИ по времето на управлението на Пламен Орешарски, когато на България са ѝ спрени всички европейски пари за пътища заради далаверата Батко и Братко, написа бившият регионален министър Лиляна Павлова на страницата си във Фейсбук. Според нея прекратяването на обществената поръчка може да бъде фатално за реализацията на магистрала "Струма" и да се наложи България да връща милиони европейско финансиране.

Спас Попниколов: Редовният кабинет да направи нова процедура до 2 месеца

След развихрянето на екшъна с изчезналите папки в четвъртък, служебният министър Спас Попниколов отказа да отговаря на каквито и да е журналистически въпроси, обяснявайки, че "тече следствие". Той изчете пред предварително написано изявление как основният му приоритет бил "продължаване на работата по реализацията на автомагистрала "Струма"" по която на практика не е свършил нищо. Тъкмо обратното, в неговия мандат реализацията на проекта се е забавила, според оценката наблюдателя на процедурата "Прозрачност без граници".

Попниколов посочи, че "установяването на липса на част от офертата на един от кандидатите компрометира процедурата до такава степен, че единствената законосъобразна възможност пред възложителя е прекратяването на процедурата". Той обаче не сметна за нужно да обясни как е допуснато това от подчинения му Пирин Пенчев и няма ли да понесе отговорност за това безобразие.

Вместо това Попниколов каза, че застава зад решението на Пенчев и още веднъж подчерта, че "продължаването на процедурата при сегашната ситуация със сигурност би довело до спиране пълна загуба на доверието на европейските ни партньори и цялостно компрометиране на дейностите по възлагане на обществени поръчки".

"Не само като министър, но и като български гражданин, не мога да допусна такъв тип нарушения на правилата да бъдат потулвани и пренебрегвани. Убеден съм, че прекратяване на процедурата е единственото законосъобразно решение", прочете Попниколов и прехвърли отговорността на редовния кабинет.

Според него "при отговорно и професионално отношение в работата - не само в подготовката, но и при провеждането на нова процедура, тя може да бъде обявена отново след около 2 месеца, а проектирането и строителството на обекта да приключат в сроковете по оперативната програма".

Попниколов отправи и препоръки към следващото правителство: "Редовният кабинет следва да предприеме всички мерки за ново обявяване на процедурата, без да допуска нелогично и необосновано забавяне, както и следва да продължи положените от нас усилия за обявяване на процедурата за изграждане на отсечката на Лот 3.2. – Кресненското дефиле, защото именно забавянето на тази процедура е най-същественият риск за загуба на европейски средства".

Попниколов така и не каза, за времето откакто е министър, какво е направил по избора на трасе на магистралата през дефилето.

Лиляна Павлова: Мотивите за спирането са несериозни, забавянето ще е фатално

Бившият строителен министър Лиляна Павлова смята, че мотивите за спирането са несериозни, а забавянето ще е фатално и ще бъде понесено от българските данъкоплатци. Тя обещава още в първия си ден като депутат да внесе парламентарно питане по въпроса.

"Несериозно и будещи недоумение звучат мотивите на ръководството на АПИ за прекратяване на изключително важния търг за ключовия приоритет обект, финансиран със средства от ЕК. Осъзнават ли ръководството на АПИ и служебният министър на регионалното развитие и благоустройството сериозността от прекратяване на процедура на стойност 250 млн.лв. и риска от голямо закъснение за изграждането на автомагистралата? Осъзнават ли ръководството на АПИ и служебният министър на регионалното развитие и благоустройството, че това решение може да бъде фатално за окончателно изграждане на "Струма" и България да се наложи да загуби стотици милиони от Европа? Каква е причината за коренно сменената позиция на служебния министър Спас Попниколов, който в края на февруари беше разпоредил да има избран изпълнител на 31 март 2017 г.", запита Лиляна Павлова.

"Липсва ли наистина документация по обществената поръчка, както това е посочено в самото решение за прекратяване? Означава ли това, че ръководството на АПИ не е създало необходимата организация за съхранение и опазване на документацията по търга? Има ли връзка тази липса на документация с промяната в състава на оценителната комисия, предвид че самият служебен министър, преди да стане министър, беше външен експерт в нея? Дължи ли се това на смяната му с друг външен експерт и кой е той? Кой го предложи, по какъв начин е станала смяната, притежава ли това лице необходимата професионална експертиза да бъде член на оценителната комисия? Стефан Гайтанджиев ли е външният експерт и бил ли е част от ръководството на АПИ заедно с Пирин Пенчев по време на тройната коалиция, на която ЕК спря всички пари? Не е ли това отново и все въпроси, на които служебният министър Спас Попниколов и настоящето ръководство на АПИ дължат бърз и смислен отговор! Това ще бъдат и първите ми парламентарни въпроси към служебния министър Спас Попниколов в първия ми работен ден като народен представител в 44-тото народно събрание!", зарече се Лиляна Павлова.

Още по темата
Още от Бизнес

Посещението на президента Радев в Русия е: