Мутафчиев сложи свой човек да контролира 1 млрд. евро за железницата

Мутафчиев сложи свой човек да контролира 1 млрд. евро за железницата

Човек от политическия кабинет на транспортния министър Петър Мутафчиев пое контрола върху европейските пари в железницата. Назначението на Христо Алексиев за нов заместник-генерален директор на Национална компания “Железопътна инфраструктура” (НКЖИ) разбуни духовете в националната компания.

Работещи в държавното дружество сигнализираха Mediapool, че от няколко месеца Петър Мутафчиев (БСП) се опитвал да сложи на този пост съветника в политическия си кабинет Христо Алексиев, който да контролира средствата, които ще влязат в железопътната инфраструктура от европейския Кохезионен фонд. Назначението е факт от края на април.

Създадена длъжност за назначението

Малко над 78 % от средствата, предвидени за развитието на транспортната инфраструктура по оперативната програма до 2013 г., са за развитие на железопътната инфраструктура. Този вид транспорт е приоритетен на ЕС, защото е по-екологичен от автомобилния. Национална компания “Железопътна инфраструктура” ще има  възможност да усвои по проекти за този период над 1 млрд.евро.

От там уточниха, че Христо Алексиев е назначен за “зам.-генерален директор на Стратегическия блок” в компанията и по длъжностна характеристика той не отговаря пряко за инвестициите в международните проекти. Записано е, че Христо Алексиев ще “организира и контролира дейността на двете дирекции, които пряко отговарят за европейските проекти и стратегическите инвестиции на компанията- “Стратегическо развитие и инвестиционна политика” и “Управление и изпълнение на инфраструктурни проекти”.

Запознати коментираха пред Mediapool, че първият опит за назначаването на Христо Алексиев в (НКЖИ) е бил като втори генерален директор, но бордът на компанията е отхвърлил предложението на министър Мутафчиев, защото кандидатът няма нужния опит. Затова специално за него е създадена нова длъжност “Стратегически блок по административно-управленческата структура” в компанията.

На въпрос на Mediapool, на какво законово основание е назначен втори заместник-генерален директор, след като в Закона за железопътния транспорт (чл.15) е записано, че Управителният съвет на дружеството по предложение на генералния директор назначава и освобождава заместник-генералния директор, от НКЖИ информираха, че назначаването на Христо Алексиев е станало възможно след промяна в устройствения правилник на компанията, извършена в началото на февруари. Тогава е създадена и новата длъжност на втори заместник-генерален директор.

Правилник променя закон

От компанията обаче нямат коментар относно правната възможност с нормативен документ от най-ниското законово стъпало да се коригира действащият Закон за железопътния транспорт. Самият устройствен правилник също не е достъпен на страницата на компанията.

Любопитство предизвиква и въпросът какви са компетентността и опита на 27-годишния Христо Алексиев, в чиито ръце е съсредоточен контролът на проекти с потенциална стойност над 1 млрд.евро. На въпросите на Mediapool беше отговорено, че основанието за издигане на кандидатурата на Алексиев са “квалификацията и опита му в сферата на управление на международни и инвестиционни проекти. Опитът му в разработването на инвестиционни публично-частни проекти и високото ниво на владеене на английски език”.

Последното работно място на Алексиев, преди да стане зам.-генерален директор на едно от най-големите държавни дружества, е експертен съветник към политическия кабинет на министъра на транспорта, съобщават от НКЖИ. През двегодишния мандат на Мутафчиев той е отговарял за  дейността и контрола по планирането, подготовката и реализацията на инфраструктурните проекти с финансиране по предприсъединителните и присъединителните фондове на ЕС, информираха от НКЖИ.

В това си качество, до края на февруари Алексиев е бил консултант и към НКЖИ по инфраструктуните проекти на компанията с европейско финансиране. Преди да влезе в политическия кабинет на министъра се отбелязва само, че е работил в неправителствения сектор и е участвал в координацията на проекти за развитието на местното самоуправление, без да се споменава длъжността, заемана от Алексиев в работата по тези проекти. От НКЖИ упорито мълчат за квалификацията на новия зам.-генерален директор, има ли завършено висше образование, кога и в какво.

Вместо това уточняват, че още от самото начало той е работил по проектите за изграждане на интермодалните терминали в София и Пловдив, и е участвал в подготовката на проектите за модернизацията на жп линиите Видин-София, София-Пловдив и Пловдив-Бургас, които са предвидени за финансиране по оперативна програма “Транспорт“. Трудно е да се определи ролята, която е имал Христо Алексиев в посочените проекти. До този момент единствената работа, която е свършена по интермодалните терминали, е да се търсят най-подходящите терени за тяхното изграждане.

Проектът в София е в най-напреднал етап и той получи от правителството статут на национален обект. Теренът около гара Подуяне в столицата беше избран (по информация, съобщена от транспортния министър Петър Мутафчиев), след проучване на Канадската агенция за международно развитие. Между терени в Казичене, Волуяк и Подуяне, агенцията беше посочила като най-подходящ терен, собственост на НКЖИ.

По отношение на площадката на интермодалния терминал в Пловдив има предпроектно проучване на GTZ, в което се посочва, че най-подходящ е теренът на територията на гара Разпределителна в Пловдив. За модернизацията на жп линията от София до Видин се говори, откакто се работи по проекта за строителство на втори мост над река Дунав. Подобно е положението с модернизацията и на другите две магистрални жп линии – от София до Пловдив и до Бургас.

Още от Бизнес

Проявите на расизъм на националния стадион бяха: