Музиката спасява британските кръчми в кризата, у нас дори дискотеките не плащат за музика

Дори заведенията от типа "дискотека" в България не плащат и стотинка за използването на музиката, въпреки че тя е основният фактор за осъществяване на специфичната им дейност, съобщават в понеделник от българското Дружество за колективно управление на правата на музикалните продуценти и на артистите–изпълнители "Профон".

В момента дружеството имало само един сключен договор за 3 дискотеки, при това с едно юридическо лице. Друг проблем според дружеството е, че дискотеките масово се регистрират като кафета и няма ефективен контрол от компетентните институции за това кой каква точно дейност упражнява.

От "Профон" отбелязват, че "за съжаление практиката за използване на музика в България е далеч от нормалното за Европа" и дават за пример проучване на Британското дружество за колективно управление на авторски и продуцентски права PRS For Music. То доказва, че музиката е ключов фактор в оцеляването на британските кръчми и барове в условията на тежката икономическа криза.

Така например баровете, в които звучи музика на живо или на запис, имат средно с 44 % повече приходи, в сравнение със заведенията без музика. През уикендите този процент нараства до 60.

Освен това 24 на сто от съдържателите на заведения казват, че приходите им се увеличават от 25 до 50 % във вечерите, в които има изпълнения на живо, а за 71% от тях увеличението е между 10 и 25 %.

Британските кръчми и барове бяха силно засегнати от рецесията. По данни на Британската асоциация на бирата и кръчмите (BBPA) през последната година са били съкратени 24 000 работни места, а 2 377 кръчми са затворени.

Резултатите от проучването всъщност показват да какво степен взаимносвързани са двете индустрии – музикалната и ресторантьорската. Таксите, които различните видове заведения плащат за правото да използват музикални произведения са жизнено важни за музикалната индустрия. От друга страна музиката е съществено значение за съществуването на тези заведения.

Затова PRS For Music, Съюза на музикантите във Великобритания и BBPA са започнали съвместна рекламна кампания с цел финансово подпомагане на кръчмите и баровете чрез използването на музика на живо или на запис.

"Тази информация от колегите във Великобритания потвърждава нашите убеждения за високата добавена стойност на музиката за редица печеливши бизнес модели", отбелязват от "Профон". Според тях е очевидно, че както с готовност е плаща за алкохола, тока, отоплението и всичко останало, без което едно заведение не може да функционира, така трябва да се заплащат и правата за публично използване на музика.
Споделяне
Още от Бизнес