Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

МВР иска да се разтовари от контрола върху "Гражданска отговорност"

Застрахователите алармират, че обхватът на ключовата застраховка ще започне да пада

13 коментара
МВР иска да се разтовари от контрола върху "Гражданска отговорност"

Застрахователите са твърдо против опитите на МВР да се разтовари от контрола върху задължителната застраховка "Гражданска отговорност". Правителствен законопроект предвижда отпадане на двете най-сериозни санкции при засичане на автомобил на пътя без валидна полица – временно отнемане на книжката и временно спиране от движение на автомобила до сключване на застраховката.

"В резултат се създава възможност за движение по пътищата на автомобили без застраховка "Гражданска отговорност за автомобилистите" с всички тежки последици от това", пише в официално становище на Асоциацията на българските застрахователи по законопроекта за промени в Закона за движение по пътищата, публикуван от МВР и Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата".

От мотивите към законопроекта не става ясно каква е целта на премахване на част от най-сериозните санкции за шофиране на автомобил без застраховка.

"Напълно разбираме нуждата от намаляване на административната тежест за служителите на МВР, но считаме, че това не следва да става за сметка на санкциите и принудителните административни мерки, създадени да обезпечат изпълнението на задълженията за сключване на посочената застраховка", посочват застрахователите.

Те се притесняват, че промяната неизбежно ще снижи обхвата на задължителната застраховка, който е над 95%, и отново ще създаде проблеми за сектора, който и без това изобилства от такива.

Според асоциацията на застрахователите предложението е неразбираемо, при положение че България е сред страните с най-тежък пътен травматизъм и с най-много жертви на пътя в рамките на ЕС. Това обуславя огромни подлежащи на обезщетяване вреди, изтъква АБЗ. Намаляването на обхвата на застраховката неизбежно ще се отрази и на финансовото състояние на Гаранционния фонд, като има вероятност да повлияе и върху цената на застраховката за изрядните шофьори.

Застрахователите считат, че контролът върху сключването на "Гражданска отговорност" не само не трябва да намалява, но трябва да се засили. Те имат принципно положително становище от "Националното ТОЛ управление" за внедряване на техническа възможност за автоматичен технически контрол на автомобилите за валидна застраховка. Ако това се случи, мярката вероятно по естествен път ще облекчи работата на "Пътна полиция".

Предложението на МВР и агенцията по безопасност на пътя идва на фона на нерешените проблеми в автомобилното застраховане. И новото ръководство на Комисията за финансов надзор до момента отказва да въведе системата "бонус-малус", при която изрядните шофьори ще плащат по-евтина застраховка "Гражданска отговорност". През декември 2019 г. КФН обяви, че отлага въвеждането на системата "най-рано" за март 2020 г., но оттогава насам няма и дума по темата.

За сметка на това Народното събрание предстои да стартира поредната процедура за избор на зам.-председател на КФН с ресор "Застраховане", след като досегашната ръководителка Илиана Христова не успя да направи нищо особено за решаване на проблемите в сектора.

Ключови думи

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

13 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Горскио
    #13

    В България, както и в много други страни, но в по-голяма степен, законите се пишат от заинтересованите компании и браншови организации. Затова и на практика икономиката ни е монополизирана до степен, че прилича на тази на късния соц. В много браншове лицензионните режими и законовите изисквания са такива, че на практика новак не може да почне бизнес там.

  2. Горскио
    #12

    Хората, които не са професионалисти в правото, или са "политически коректни професионалисти" (това си е оксиморон), просто не знаят някои неща.

    Примерно в Щатите, повечето хора си умират от страх да не им развалят кредитната история като ги репортират в някое от 4-те големи кредитни бюра. Малко хора знаят обаче, че ако оспориш някой дълг (и надлеждно си пазиш доказателство за оспорването), никой не може да те репортира без да е минал пред съд и не те осъди.

    Друг пример, много хора в Щатите си мислят,

  3. Горскио
    #11
    Отговор на коментар #10

    Пич, затова ти казвам, че заблудата в Щатите е повсеместна. Преди да кажеш "нема такова животно" пусни си гугъл: "Self-InsuranceUsually people purchase car insurance from an insurance company and pay a monthly premium. But, some states allow drivers to self-insure their car. Self-insurance can take a variety of forms such as purchasing a surety bond or making a deposit with the Department of Motor Vehicles. Basically, the driver sets aside money to cover insurance needs, and the amount set aside must meet the minimum insurance requirements of the state."

  4. Калико Джо
    #10
    Отговор на коментар #3

    Това е опашата лъжа! Без застраховка карането на кола в Щатите е незаконно, но и там като и тук има хора нарушаващи закона. Явно това е и идеята на този Горски...

  5. Горскио
    #9
    Отговор на коментар #4

    Жоре, брато,застрахователните мошеници разчитат на такива като тебе за да въртят успешно мошеническия си бизнес.И за простите и страхливи душици има елементарно решение - купуваш си застраховка с покритие за "колизия с незастрахован моторист". Т.е. ако имаш инцидент с незастрахован, твоята застрахователна компания ще ти плати първо от касата си, а после тя си има адвокати за да съди и да си вземе парите от незастрахования причинител на злополуката. Допускам, че просто си прост, а не си застраховател - мошеник, та затова ти обяснявам

  6. [email protected]
    #8

    АКо това стане.Приходите на Застрахователите,рязко ще спадне от глоби заради застраховки!

  7. Petio Petkov
    #7

    Виждам, че застрахователите пак реват за побългарената бонус-малус, чрез която всички ще ни вкарат само за 3-4 години в малуса. Как ли? Като дублират наказанията за всички нарушения с по-голяма ГО. В повечето държави от ЕС при определяне на малуса се вземат предвид само нарушенията, довели до плащане на застрахователни обезщетения. За останалите си има глоби, отнемане на книжка и т.н. Отделно у нас се предлага максималният бонус да е 30%, а малусът 400%. За сравнение в Румъния с 10-годишна практика на системата съотношението е 50 на 80%.

  8. Petio Petkov
    #6

    Много им е изгодна сегашната ситуация на застрахователите. Държавата е зад тях и строго санкционира незастраховалите се, въпреки че при ПТП те си носят последиците и са съдени за задължения, ако плащанията бъдат поети от гаранционния фонд - присъдени обезщетения за материални и нематериални щети (т.нар. болки и страдания, зад които всъщност стоят обезщетения за загуба на работоспособност, издръжка от загинал или тежко ранен роднина и др.). Който е пострадал в ПТП знае, че от държавата може да разчита

  9. Практик от София
    #5

    "Който превари, той натовари!" "Който сварил, той и натоварил!" Е, не може родните блюстители на реда вечно да ... преварват и сварват. Трябва и да се разтоварват от време на време от всичко онова, което им пречи на... натоварването.

  10. joro
    #4
    Отговор на коментар #2

    А бе дървен горски философ, нЕкой такъв без гражданска отговорност като те помели тебе и таралясника ти кво праиш? Плащаш си ремонти и лечение,тръгваш по съдилища и с години си търсиш парите, които си потрошил и накрая си фанАл дедовия и пиеш студената вода...

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.