МВР сключило съмнителни договори за каски на завишени цени

Фирма печели втора поръчка, въпреки сериозно забавяне на предишна

МВР сключило съмнителни договори за каски на завишени цени

"Антикорупционният фонд" сезира в понеделник Сметната палата и Агенцията за държавна финансова инспекция (АДФИ) за две обществени поръчки, сключени от МВР, при които са налице редица съмнения около цената, срока на изпълнение и избора на изпълнителя.

Става въпрос за закупуването на 460 противоударни каски с визьор през декември 2016 г. и за поръчката на още 330 подобни каски през септември 2017 г.

И двата договора са подписани с "ПАНОВ" ЕООД, въпреки че фирмата е изпълнила първата поръчка, нарушавайки 45-дневния срок за доставка с цели 128 дни. Освен това и двете поръчки са парафирани на значително по-високи цени от пазарните, твърди в сигнала си неправителствената организация.

По първия договор МВР е платило на фирмата изпълнител общо 429 640 лева без ДДС, като заради значителното забавяне на доставката от "ПАНОВ" ЕООД са поели неустойка от 32 995 лева. Втората поръчка, спечелена по-малко от година по-късно от същата фирма, е била на стойност 296 670 лева. Тя вече е изпълнена в срок, макар той да е съмнително кратък – едва 12 дни.

"Според наличната информация, ценовото предложение за единична цена за противоударна каска по договора от 2016 г. е 934 лв. без ДДС, а по договора от 2017 г. е 899 лв. без ДДС. Експертният анализ на цените на свободния пазар на това специализирано оборудване с идентична техническа спецификация сочи, че те не надвишават 150-200 USD за единичен брой най-висок клас модели противоударни каски с визьор, а за сравнение най-масовите предлагани модели са значително под 100 USD за единичен брой", посочват от "Антикорупционния фонд".

Според неправителствената организация съмненията около избора на въпросния изпълнител се засилват и от факта, че по данни в Търговския регистър "ПАНОВ" ЕООД има съвсем различен предмет на дейност.

Колкото до 12-дневния срок за доставка на каските от втората поръчка, от "Антикорупционния фонд" допускат, че "подобен изключително кратък срок може да означава по същество опит за ограничаване на конкуренцията, а от друга страна дава извънредно предимство при определянето на изпълнителя".

Как е бил оценен капацитетът на фирмата изпълнител, при положение че има доказано недобро изпълнение на предишния договор, питат от фонда в сигнала си до Сметната палата и АДФИ.

"Налице са и още съмнения за манипулации. Съществена разлика между двата договора, без обосновка, е разликата в гаранционния срок на доставените стоки. По първия договор от 2016 г. срокът е 2 години от датата на подписване на приемно-предавателния протокол, а в договора от 2017 г. – срокът е 10 години, т.е. 5 пъти по-дълъг за същия продукт (със същата техническа спецификация). Максималният възможен гаранционен срок според изискванията на процедурата води до това, че участникът "ПАНОВ" ЕООД получава максимален брой точки при оценка на подадената оферта", уточняват от "Антикорупционния фонд".

Според организацията по случая трябва да бъде проверено и дали в процедурата от 2016 г. не са взели участие свързани лица, въпреки забраната за това в Закона за обществените поръчки. Става въпрос за участието на "Кар строй" ЕООД, за чийто управител в Търговския регистър до края на февруари 2016 г. е посочен Ангел Панайотов Панов. Същият е бил и едноличен собственик на дружеството до 6 юни 2016 г. – само два месеца преди решението за откриването на процедурата по обществената поръчка.

Още по темата
Още от България