Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

МВР все чака хеликоптер, а той все не каца

2 коментара
Снимка: БГНЕС

Март 2013 година. МВР обявява, че най-сетне е намерило пари, за да купи хеликоптер за гасене на пожари. Цената на машината се пресмята на около 40 млн. лв., а парите трябва да се вземат от европейската програма "Околна среда". Тогавашният екоминистър Нона Караджова обещава съдействие. Два месеца по-късно поръчката е прекратена. Обяснението – няма оферта, която да отговаря на изискванията.

Октомври 2019 година. МВР обявява обществена поръчка с предмет "Специализирани авиационни услуги за гасене на горски пожари". Преведено – търси се фирма, която да гаси с хеликоптер, когато е нужно. Стойност на поръчката – 5,7 млн. лв.

Ноември 2019 г. - поръчката е прекратена. Обяснението – ако се избере машина при заложените първоначално критерии, няма да има нужната ефективност за гасене на пожар.

Най-общо казано – в момента МВР и по-специално главната дирекция "Пожарна безопасност и защита на населението" (ГДПБЗН) не разполагат с хеликоптер. Това не означава, че машина съвсем липсва – при нужда се ползват военните хеликоптери МИ-17 или два "Кугър"-а, оборудвани за целта. Алтернатива обаче няма, а е нужна.

Рано или късно

"Рано или късно ние ще направим така, че България да има хеликоптер за гасене", казва шефът на ГДПБЗН гл. комисар Николай Николов пред Mediapool.

Вариантите са няколко. Първият е държавата да купи хеликоптер. Това е най-скъпият вариант. Още през 2013 г. става ясно, че цената ще е поне около 40 млн. лв. Освен това има и разходи за поддръжка. Според Николов става дума за около 6 млн. лв. годишно, дори и машината да стои само на земята.

Другият вариант е обществената поръчка или някаква форма на публично-частно партньорство. Досегашният опит е горчив и дори последният търг е прекратен заради лошо написани изисквания.

Няма хеликоптер, няма и хора

Проблемът не само в липсата на хеликоптер. Дори машина да се купи, ще трябва и хора да я управляват. В момента в МВР такива няма. Използват се военните пилоти, които управляват собствените си машини. Това засега е работещ вариант, но не може да продължава вечно.

"Ние имаме споразумение, но не забравяйте, че армията изпълнява и други задачи, не са в състояние да осигуряват постоянно, когато ние поискаме, веднага да излетят и не е сигурно, че могат винаги да бъдат на разположение", казва началникът на оперативния център на дирекцията комисар Тошко Бързилов.

И още едно "няма" - у нас засега няма фирма, която да отдаде под наем хеликоптер, с който да се гасят пожари, въпреки че държавата е готова да плати, твърдят от МВР.

"Оказа се, че на практика има две фирми, които разполагат с летателни средства. Едната разполага с хеликоптер МИ-8 и имат лиценз за гасене на пожари, но те имат договори за летния сезон и са в Кипър или Крит. Другата фирма има машина К-32, но към момента няма лиценз за гасене на пожари. Като цяло, освен хеликоптерите на МО други няма на територията на България", казва Бързилов.

"Кугъри" – те

В момента военните разполагат с два оборудвани за гасене на пожари хеликоптера "Кугър". Проблемите – те могат да се ползват до определена височина (не повече 2000 м.) и носят само по 800 литра вода. Колкото по-високо е пожарът, толкова по-малка е ефективността на пусканата от хеликоптера вода.

Не само за гасене

Ако главната дирекция получи хеликоптер, той ще се използва не само за гасене. С нея може да се извършват и спасителни операции.

В момента в МВР има други машини, които при нужда се включват и са много полезни. Например хеликоптерите на граничната полиция се използват за огледи и тъй като имат и термокамери, с голяма точност установяват огнищата на пожарите. Но за гасене не могат да се използват.

И не само в пожарната

Както в армията, така и в МВР, решението за покупка на хеликоптер, е политическо. Цената, а и поддръжката му са много високи, т.е. еднократното осигуряване на пари не е достатъчно. От друга страна, МВР харчи над 1 млрд. лв. всяка година, но огромната част от тях отиват за заплати. За т.нар. капиталови разходи се отделят 20-30 млн. лв. годишно. Т.е. със собствени средства машина не може да се купи, спорно дали би могла и поддръжката ѝ да се плаща.

А такава трябва не само в пожарната. В началото на септември от МВР започнаха да търсят хеликоптер, от който баретите от СОБТ да правят тренировъчни скокове.

Ключови думи

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

2 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. .text
    #2

    Колко струва един Sikorsky Skycrane оборудван за гасене?

  2. 1107a
    #1

    Проблемъът е, че единственият вертолет, дето става за тая работа е Ми-17, а той е руски. Ако ще се ползват за гасене на пожари, то може и на старо. Такива българските ВВС продадоха няколко десетки, за по 1-2 млн. Лева. И може да се купи за 10 млн.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.