МЗ орязва с 10% цените на някои лекарства и ги уеднаквява за болниците

МЗ орязва с 10% цените на някои лекарства и ги уеднаквява за болниците

Министерството на здравеопазването предлага нова порция законодателни промени, които целят да намалят публичните разходи за лекарства и да премахнат сегашната практика болниците да ги купуват и НЗОК да им ги плаща с няколко пъти разлика в цените. Това са поредни промени в Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина, които ведомството е публикувало за обществено обсъждане. Друга голяма порция промени в същия закон преди дни мина на второ четене в парламента.

Сегашните промени са в отговор на избухналия в началото на годината скандал след разкрития на бившия управител на НЗОК д-р Дечо Дечев, че болници са купували едно лекарство със 7 пъти разлики в цените. Държавните и общинските, които правят поръчки – на цени от 100-200 лева и частните, които не правят – на пределната цена от позитивния списък - от 1063 лв. Преди дни, отново в следствие на същия скандал за обществено обсъждане беше публикувана и друга ключова промяна в Закона за обществените поръчки, която задължава и частните болници да се снабдяват с лекарства и консумативи чрез обществени поръчки.

Орязват с 10% цените на продукти без аналог

Новите промени в лекарствения закон предвиждат пределните цени от позитивния списък на онкомедикаментите без аналог да бъдат орязани с 10%. Това засяга само лекарствата, които са сами в група, т.е. нямат аналози. Изключение ще бъде направено само за генеричните медикаменти без конкуренция, които по принцип са евтини. Правилото ще важи като за е-търговете за покупка на медикаменти, така и когато няма търг. На е-тръга търговците следва да се явят с цени до 90% от тези в позитивния списък, но дори и да няма търг, медикаментите ще бъдат заплащани с публични средства на болниците максимум до тази цена.

С тази мярка държавата иска да намали административно цените на продуктите без аналог по време на е-търга, тъй като при тях няма конкуренция и състезание кой ще предложи по-ниска стойност, за да спечели. Постигнатата на е-търга цена пък става референтна – т.е. болниците не могат да купуват лекарствата по-скъпо и да претендират НЗОК да им ги плаща на по-високи цени.

На последващите мини-търгове в болниците те могат да си издействат само допълнително намаление. В крайна сметка НЗОК ще плати на болниците възможно най-ниската цена. Ако едно лекарство без аналог например е с цена в позитивния списък 1000 лева, то на е-търга дистрибуторите не могат да се явят с цена по-висока от 900 лева, могат само с по-ниска. Ако след това на мини-търговете в болниците се постигне цена от 850 лева, в крайна сметка НЗОК ще плати 850 лева за него.

Орязването на цените ще намали отстъпките

Това се очаква да свали разходите на НЗОК за лекарства, но същевременно ще намали и отстъпките, които фармацевтичните компании ѝ връщат за преразходите в бюджета ѝ по специален механизъм.

По механизма отстъпки връщат компаниите, чиито лекарства формират най-голям преразход в бюджета на НЗОК, докато от 10-те процента редуциране на цената в позитивния списък ще бъдат засегнати всички онкопродукти без аналог (с изключение на генериците), независимо от приноса им към преразхода в бюджета на обществения фонд. Какъв ще бъде крайният ефект върху бюджета за лекарства предстои да се види, ако поправките бъдат приети.

Риск от изтегляне на още лекарства

Орязването на пределните цени с 10% ще повлияе и върху реферирането с други държави и може да доведе до оттеглянето на отделни продукти от българския пазар, ако това ощетява присъствието им на други, по-големи и важни пазари.

Причината е, че държавите в Европа сравняват цените си едни с други, затова практиката е отстъпките да са конфиденциални, така че да не бъдат видими за другите страни, които могат да ги ползват за намаляване на собствените си цени.

Независим одит на отстъпките

С промените се въвежда и независим одит на дейността на НЗОК, свързана със събирането на отстъпки от фармацевтичните компании. В момента тази дейност не подлежи на контрол, а между фирмите и касата възникват спорове относно дължимите отстъпки. Занапред тази дейност ще се одитира от незевисима консултантска компания, която ще бъде избирана с обществена поръчка.

По-високи глоби за износ на дефицитни лекарства

Завишават се и санкциите за редица нарушения на лекарствения закон. Например за продажбата и покупката на лекарства на цени над определените с е-търга санкцията за дистрибуторите и болниците ще е от 3000 до 5000 лв., а при повторно нарушение - с имуществена санкция от 6 000 до 10 000 лв.

Променя се и размера на санкцията за износ на дефицитни лекарства от списъка на Изпълнителната агенция по лекарствата. Занапред тя ще е в размер на 30% от стойността на изнесените лекарствени продукти, а при повторно нарушение – 50% от стойността на изнесените медикаменти. В момента санкцията е фиксирана и в някои случаи би могла да бъде значително под стойността на изнесените лекарствени продукти. Т.е. не възпира закононарушението. В момента законът гласи, че който извърши износ на лекарствени продукти от списъка с дефицитните се наказва с глоба от 50 000 до 100 000 лв., а при повторно нарушение - от 100 000 до 150 000 лв.

Споделяне
Още по темата
Още от България