В последния момент ГЕРБ в София предлага да се даде зелена светлина общинските транспортни дружества да купят нови автобуси, трамваи и тролеи в следващите 6 години на обща стойност над 671 млн. лева без ДДС. Средства за инвестицията не са осигурени, а решението ще се гласува на вероятно последното заседания на Столичния общински съвет за този мандат.
Предложението, внесено от зам.-кмета Дончо Барбалов и от председателя на транспортната комисия Зафир Зарков (ГЕРБ), вече събира критики от опозицията.
Обяснението решението да се внесе сега е, че то засяга плановете на транспортните дружества за следващите години, осъществяването им изисква време и фирмите трябва да получат политическо съгласие да ги задействат. Освен това част от новите превозни средства щели да са нужни в следващите 2-3 години, а процедурите и последващото производство отнемали минимум толкова време.
Над 452 млн. лева за тролеи, трамваи и електробуси
По-голямата част от сумата е предвидена за "Столичен електротранспорт", към който са тролеите, трамваите и електрическите автобуси. Причината е, че тези транспортни средства, особено трамваите, са по-скъпи от автобусите.
Предвидено е купуването на 15 нови тролея. Трябвало да се купят и 18 трамвая за бдещото трасе по бул. "Копенхаген", чието изграждане започвало догодина. Според зам.-кмета по Дончо Барбалов именно това е един от проектите, за които трябва да се вземе сега решение, за да може "Столичен електротранспорт" да подготви и обяви поръчка, след което да поръча и трамваите, тъй като няма фирма, която да държи такива превозни средства на склад.
Освен тези трамваи се планира да се поръчат и още 45 броя с по-малко междуосие (с различна дължина), както и 45 електробуса (с различна дължина).
Превозните средства ще се използват за обезпечаването на нови линии и за подмяна на стари мотриси и тролеи.
Предвидени са и средства за изграждане на зарядни станции, токоизправителни станции и ремонт на депата на дружеството.
210 нови автобуса за 183 млн. лева
Плановете на управляващите от ГЕРБ са да се разреши на "Столичен автотранспорт" да започне процедури за купуване на 210 нови автобуса - на метан и електрически. Повечето поръчки трябва да бъдат обявени догодина.
Бързането за част от превозните средства се обяснява с приключващия в края на 2025 г. договор с частния превозвач "МТК Гроуп", който обслужва част от крайградските линии в момента. За да се поемат те от общинското дружество, трябвало да се купят 60 нови автобуса.
За обезпечаване на съществуващите линии пък трябвало да се поръчат още 150 превозни средства - 60 на метан и 90 електрически.
Поръчката на електробуси се обяснява с това, че към момента те излизат най-изгодно в дългосрочен план, въпреки че са по-скъпи. За тях дружествата получават най-ниска цена на километър пробег.
В доклада са включени и средства за изграждане на инфраструктура, ремонт на гаражи и поставяне на фотоволтаици. Така общата сума е близо 219 млн. лева.
Според зам.-кмета Барбалов е политическото решение на общинския съвет е нужно не само за започването на процедурите, но и за това администрацията и дружествата да започнат да търсят финансиране за инвестиционните си планове.
Критики
"ГЕРБ предвиждат "за довиждане" да похарчат 670 млн. лв. за нов подвижен състав на градския транспорт в София. Преценката колко и какви автобуси, тролеи, трамваи и електробуси да бъдат закупени предварително е направена от общинските транспортни оператори. Мандатите на ръководствата на последните изтичат скоро - назначени са от мнозинството на ГЕРБ. Градският транспорт на София има нужда от обновяване, но това не може да стане по този начин", коментира общинският съветник Симеон Ставрев от "Демократична България".
Аргументите му против предложението са, че трябва първо да се направи одит на дружествата. Освен това е нужно да има дългосрочна прогноза "колко и какви автобуси, тролеи, трамваи и електробуси ни трябват сега, но и след 10 години".
"Не е добре да се харчат 670 млн. лв. в последното заседание в мандата на който и да е СОС, преди да се види избирателите на кого дават доверието си за следващия мандат. Няма осигурено финансиране. То може да дойда от оперативни програми на ЕС, заем или лизинг. При лизинга се ограничава конкуренцията, защото производителите/вносителите трябва да си намерят и лизингово дружество, а сериозните лизингови компании не са много. Затова е най-добре да се осигурят собствени средства и съфинансиране от ЕС", написа още Ставрев.
Разходите за транспорт за тази година са близо 447 млн. лева
Близо 226 млн. лева са разходите за транспорта на София за тази година. Сумата е предвидена в проекта за транспортна задача за 2023 г., която предстои да се приеме на заседанието на общинския съвет в четвъртък.
Около 36% от сумата идва от бюджета на Столична община. Собствените приходи на транспортните оператори, както и средствата от "Център за градска мобилност", който събира приходите от карти и билети, са 34 на сто. Останалите 30 на сто идват от държавния бюджет под формата на компенсации.
Ключови думи
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
5 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
Ако може и да са нови този път
Схемата с автопарка на ГТ е вероятно най- малко критикуваната, не поради друга причина, а че преди години целият състав на ГТ не приличаше на нищо. Но ми е интересно, преди да се закупят нови полупразни автобуси, София не се ли нуждае от инвестиция в енергийно ефективно улично осветление? Не се ли нуждае от нова и качествена инфраструктура? Не се ли нуждае от адекватна поддръжка на съществуващият състав? По време на Ковид се возих в автобус - празен и мръсен. Звънял съм на Улично Осветление АД да …
подавам сигнали за неработещи осветление (няколко дена) на пешеходна пътека. Тази година достигнахме и рекорд - дете реди тротоар. Контролът тотално липсва, а още по- шокиращото е, че и когато дават интервюта на някое кръстовище - как се спазва "технология" и срокове, после минаваш и се чудиш изобщо имало ли е ремонт. Автобуси лесно се купуват и се краде от това. За останалите примери, Софиянци вече нямат търпение да изселят на баце дружината в пенсия. Колкото до кандидатът им за кмет - по добре да не се хвали с това, че е опитен. След толкова провали, май е въпрос на ниско IQ нещата да отиват на по-зле!
Мрънкалниците искат да си останем в миналия век! :(
Гроб първо да бъдат линчувани, за далаверата с електрическите кашони-въздуховози Карсан, които поради множеството си дефекти и невъзможност да се експлоатират редовно, се изхвърлят понастоящем в Германия.
Тези кашони на колела имат едва 8 седалки, возят дървено, миришат на пластмаса и са по-горещи вътре, отколкото е навън, при постоянно работещ климатик. Ефективността им е нула, но за сметка на това едни пари са усвоени от правилните наши фирми. После да бъдат линчувани, за това че купуват превозни …
средства, за които не се осигуряват адекватни резервни части и всичко се поддържа с тиксо и плюнка, от незнаещи и неможещи, справка трамваите Песа, някои от които висят с години, чакайки резервни части.
Трето да бъдат линчувани, че винаги купуват най- некачественото, справка със същите трамваи, с автобусите BMC и т.н.
Трето да бъдат линчувани, че търкалят возила пред разпад, справка автобусите Мерцедес Конекто О345 на по 20 години, но въвеждат рестрикции за личните автомобили от тази зима.
Не на последно място да бъдат линчувани за далаверите с внос на трамваи като Т4, които търкалят 5 години и пращат на пребоядисване (което наричат основен ремонт) в дърводелницата Трамкар, а след това веднага ги бракуват, прясно наплескани с нова боя, защото дърводелницата при т.нар. им основен ремонт не е отстранила основния им дефект, а именно блокиращите спирачки и калпава електроника и си остават ненадеждни след него. Същите стоят и до ден днешен на първа линия на плаца в депо Красна поляна, надраскани от горе до долу с графити.
Качеството на пребоядисването в София е потресаващо, но за сметка на това редовно и често се усвояват пари за него... Никой не полага лак върху боята и същата избледнява скоро, след нанасяне от слънцето.
Четвърто да бъдат линчувани, че след толкова открадени европари, не построиха никъде халета за нощуване на возилата на ГТ нощем, което води до преджевременното им стареене, изложени 24/7 на атмосферните условия.
Да продължавам ли?
И сега сещите тия се загрижили внезапно и следварително, че ГТ нямал адекватен подвижен състав, ама сметката да я плаща следващият...
Тези лоши хора искат да се движим с екологичен градски транспорт , а не с таксита и пеша и да дишаме мръсен въздух...