На ход е схемата дълг срещу собственост за "Балкан"

Кредиторите на авиокомпания "Балкан" все още не са достигнали до ясна схема за спасяването на превозвача. Засега единственият вариант, който обсъждат Булстрад, Главна въздухоплавателна агенция, Летище София и IATA е да се пристъпи към замяна на дълг срещу собственост. Експерти коментираха за mediapool.bg, че обявяването в несъстоятелност е отхвърлено като вариант, защото активите на "Балкан" са 15-20 млн.щ.долара, а задълженията са над 120 млн.щ.долара.

Въпреки многото спекулации за това, че "Хемус ер" може да поеме дестинациите на "Балкан", това едва ли ще се случи. Компанията от една страна е в приватизационна процедура, а от друга ѝ липсва икономически, технически и търговски ресурс, за да се справи с подобна задача. Единственото, което се договаря в момента, е "Хемус ер" да поеме полетите до Лондон.
Авиокомпания "Балкан" води кореспонденция с летище Хийтроу, за да прехвърли своя слот - времето, което е запазено за кацане и обслужване на полетите, на "Хемус ер". Очаква се проблемът да се разреши в близките дни.

Сега синдиците на "Балкан" се опитват да убедят транспортното министерство да възстанови сертификата за летателна дейност, за да може да започнат поне вътрешните полети. Възстановяването на сертификата зависи от приемането на оздравителен план, което може да стане още на насроченото за 3 април заседание на състав на Софийски градски съд.

И правителството, и кредиторите са стигнали до извода, че "Балкан" трябва отново да лети, защото от сегашната ситуация губят както летището, така и туроператорите, и фирмите, занимаващи се с кетъринг, и Ръководство на въздушното движение - изобщо всички, свързани по някакъв начин с авиационния бизнес. "Балкан" превозва 70-80% от туристите за летния сезон.

Според вицепрезидента на "Балкан" по летателната дейност Красимир Минков евентуалният бъдещ собственик на превозвача трябва да предостави ясни гаранции за редуциране на задълженията. Пред Mediapool.bg Минков заяви, че не е обяснимо защо правителството е продало компанията на "Зееви холдингс" при положение, че още тогава е било ясно нейното финансово положение. "Балкан" беше в списъка за изолация и на 30 юни 1999 г. я чакаше ликвидация, а офертата на израелската компания не гарантира решаването на дълговия проблем.

При предишната приватизационна процедура "Балкан ер", чиято оферта е била класирана първа, е поела ангажимент за уреждане на дълговия проблем, но Агенцията за приватизация не е повярвала на кандидат-купувача. "Балкан ер" бе компания, която учредиха работещите в националния превозвач и предложиха за 75% от акциите 5 млн.г.марки и инвестиции от 318 млн.щ.долара за пет години. Гад Зееви получи авиокомпанията за 150 хил.щ.долара за същия процент акции и 100 млн.щ.долара инвестиции за срок от пет години.

Споделяне
Още от Бизнес