Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

На хората им е писнало от лошите публични услуги

Разривът между плащаните данъци и получаваните блага е в основата на общественото недоволство

1 коментар
Емил Савов

Не съм сигурен на какво точно гражданите казаха "писна ни" на последните избори, но мога да предположа, че част от отговора е в това как политиците ни управляват от гледна точка на публичните услуги, които са призвани да предоставят за сметка на плащаните от нас данъци.

Част от проблема е в изпразненото от съдържание понятие "реформа" на ключови сектори като здравеопазване, образование, ВиК услуги и др.

Редовете по-долу са опит да обясня на бъдещите управници, че ние гласуваме за партии и хора много по-рядко от ежедневното "гласуване" било чрез данъците си, било чрез покупка на стоки и услуги. В крайна сметка 40% от това, което произвеждаме, би трябвало да се върне при нас под формата на публични услуги, финансирани през бюджетите на държавата, общините и съдебната власт.

Именно задълбочаващият се разрив между данъците, които плащаме, и липсата на всякаква възможност да влияем върху услугите, които получаваме, е, може би, най-важната причина за разрива между управляващи и данъкоплатци (понякога и гласоподаватели). Този разрив няма политически цвят и се възпроизвежда независимо от резултатите от политическите избори.

Истинските реформи са призвани да преустроят определена услуга по начин, който: 1. трябва да я доближи максимално до хората, които я потребяват, и 2. да даде възможност на гражданите да имат избор дали и как да я потребяват.

Ако погледнем две такива услуги - здравеопазване и ВиК, ще се откроят два основни проблема, без чието кардинално решаване използването на думата "реформа" е безпредметно.
Първият от тях е в двойствената роля на министерствата – веднъж като институции, отговорни за услугите, и втори път – като собственик на по-голямата част от активите, болници и ВиК дружества, чрез които се предоставят услугите.

Колкото и да се стремят да реформират услугите в полза на гражданите, статутът им на собственик ограничава в крайна сметка тези усилия до тесните корпоративни интереси на тези дружества. Подобна ситуация води до монополно положение и привилегировано отношение към тях - в първия случай държавата непрекъснато налива от нашите пари за покриване на задължения на държавните болници, а във втория – инвестирането на публичен ресурс във ВиК инфраструктурата става единствено след окрупняване на собствеността в регионални единствени оператори и едва ли не стана цел на "реформата".

Какъв е резултатът за данъкоплатците: в първия случай ние, освен редовните здравни осигуровки, които плащаме за достъп до всички здравни заведения – държавни, общински и частни, плащаме и втори път през бюджета само за държавните. Във втория случай – правото ни на инвестиции (заплащани от нас) за чиста вода и пречистване зависи от това дали по-малките оператори искат да се влеят в единствения държавен за региона оператор.

Вторият проблем, който в голяма степен произтича от първия, е правото ни на избор като данъкоплатци. В сферата на здравеопазването уж имаме право на избор в коя болница да получим определена услуга, но за повечето региони този избор е предопределен – в държавната болница. Тя, от своя страна, няма никакъв стимул да предоставя избраната от нас услуга по най-ефективен начин, защото знае, че държавата е насреща и ще покрива загубите. Резултатът е, освен че плащаме двойно, другите здравни заведения излизат от пазара и допълнително ограничават нашия избор единствено до държавната болница.

В сферата на ВиК услугите, в които държавата налага и единна цена на окрупнения единствен държавен оператор, всякакви конкурентни предимства в качество и цена, осигурявани досега от териториално по-малки оператори, изчезват. В крайна сметка ние започваме да плащаме не цени, отразяващи реалните разходи на техническите системи, обслужващи ни непосредствено, а такива, позволяващи на изкуствено окрупнените оператори да съществуват.

Не по-различна е ситуацията и в друга, съществена за бъдещото ни като нация публична услуга – средното образование. Държавата на практика финансира отново държавни и общински структури, а не услуги. Контролира целия публичен ресурс до равнище директор на училище, без обаче да държи сметка какъв е резултатът от учебния процес.

Резултатите са повече от ясни – повишава се делът на отпадналите, намалява равнището на грамотност и съответно се увеличава делът на младите хора, неспособни да си намерят работа. И всичко това става при сериозен ръст през последните години на разходите за образование. От гледна точна на потребителите – родителите плащат чрез данъците си публичните разходи на системата и заплащат значителни допълнителни средства от доходите си за преодоляване на недостатъците на същата тази образователна система – допълнителни уроци, курсове и др.

Ако искаме да направим същностни промени в ползва на данъкоплатците, трябва първо да си отговорим на въпроса "Що е то публична услуга".

В момента на практика това е финансирането на изградени структури – здравни заведения, ВиК оператори, училища и др. В модела на водещите демокрации обаче това е равнопоставено право на достъп до здравни, ВиК или образователни услуги по стандарти, определени от държавната власт.

Основната разлика между двата модела е, че при втория публичният интерес се състои в това министерствата да задават стандарти за услугите, да съблюдават за тяхното спазване и нямат ангажимент по това кой на практика предоставя услугата – това решават хората чрез парите си (данъци, сметки за вода и канал, осигурителни вноски и др.).

Имаме право да изискваме от политиците данъците, които плащаме от доходи, придобити в конкурентната среда на 21 век, да бъдат разходвани по съвременните модели на държавите, с които непрекъснато се сравняваме. Това трябва да стане чрез коренно преосмисляне на ролята и функциите на държавата и, съответно, на министерствата.

На първо място основната им функция трябва да стане разработването на стандарти за качество на услугите (като същност и резултат), промотиране на водещи технологии и разработване и мониторинг на условията на достъп за потребителите. Така министерствата ще се съсредоточат основно върху резултатите от услугите – намалена заболеваемост, намален престой в болниците, подобрен здравен статус, подобрено качество на питейни и пречистени води, подобрена успеваемост на изходните тестове в образованието, намалена неграмотност и др.

Не по-маловажна цел трябва да бъде поддържането и разширяването на алтернативни възможности на потребителите за достъп до услугите. Това става както по линия на финансирането, така и чрез доставчиците на услугите.

Така например в здравеопазването първото е свързано с премахването на монопола на здравната каса чрез стимулиране на други осигурители. По този начин осигурените ще могат да избират между най-подходящите за тях и техните семейства здравни пакети, договорени от различните осигурители. Типичен пример за разнообразяване на доставчиците е прилагането на ваучерната система в образованието, както и предоставянето на пълна оперативна самостоятелност и конкуренция между сегашните държавни и общински училища по отношение на управлението и на учебните програми.

Изцяло нова за нашите министерства функция е да стимулира ангажирането на данъкоплатците в целия процес на предоставяне на публичната услуга – планиране, реално предоставяне и мониторинг на резултатите. Добрите примери изобилстват в Европа – например държавите, на които всички завиждаме за резултатите от средното образование като Финландия, Дания и Холандия, дължат постигнатото главно на силното и постоянно ангажиране на родителите с учебния процес в детските градини и училищата, като те решават не само учебното съдържание и методите на преподаване, но в редица случаи те избират и самите учители.

Освен това министерствата трябва да се освободят от ангажимента на собственик на активите, чрез които се предоставят услугите, за които са отговорни. Това не означава непременно приватизация в чистия ѝ вариант. Съществуват редица работещи модели, съчетаващи публична собственост с независимо професионално управление, гарантиращи невмешателство от „силните на деня“ и равнопоставеност с другите участници на пазара на съответната услуга.

Данъкоплатците стават граждани едва когато осъзнаят, че като си плащаме данъците, ние не делегираме на анонимни чиновници правото да мислим и да вземаме решения за нас и за нашите деца. Защото държавата не е абстрактна конструкция, а това сме всички ние, които плащаме за да съществува същата тази държавата, и имаме конституционното право да получаваме най-доброто за своите пари. Това наше право трябва да е и първо задължение на тези, които отговарят за публичните услуги – държава, общини и съдебна власт.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

1 коментар

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Ivan Tcholakov
    #1

    Още едно предположение - може да им писнало на хората и от количеството. И възможно решение, променил съм числото: "В крайна сметка 30% от това, което произвеждаме, би трябвало да се върне при нас под формата на публични услуги, финансирани през бюджетите на държавата, общините и съдебната власт." Абе, в България останаха ли икономисти, които да не са левичари?

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.