На лов за световен производител на автомобили в България

Работната ръка и правосъдието са предизвикателствата пред бранша у нас

На лов за световен производител на автомобили в България

България тръгва на роуд шоу по света за привличане на голям чужд инвеститор за производство на автомобили у нас. Новината съобщи предишният президент Росен Плевнелиев по време на конференция на "Аутомотив клъстер България" в четвъртък, на която беше отчетено развитието на бранша и иновациите в него на българска територия. Плевнелиев е член на Управителния съвет на клъстера и един от моторите за развитието на бранша.

Една от най-бързо развиващите се индустрии отчете над 140 фирми на българския пазар за производство на части и компоненти за автомобилния бранш равномерно разпространени из страната. Заетите в сектора са над 40 000, а продажбите са за над 3.5 млрд. евро за 2017 г., което е около 4.5 на сто от брутния вътрешен продукт на страната. Данните бяха представени от арх. Любомир Станиславов, изпълнителен директор на "Аутомотив клъстер България".

Казано на кратко за последното десетилетие делът на автомобилния сектор в брутната добавена стойност е нараснал повече от четири пъти, отбеляза икономическият министър Емил Караниколов. За периода 2005 - януари 2018 г. по Закона за насърчаване на инвестициите са издадени 20 сертификата в автомобилната промишленост. Общият размер на инвестициите по проектите е близо 800 млн. лв. и нови над 12 600 работни места.

Именно работната ръка и реформата в правосъдната система са основните предизвикателства пред автомобилната индустрия у нас. Това показва проучване, направено сред бранша от консултантските компании "Колиърс" и "ПрайсУотърхаусКупър" (PwC).

Много оптимизъм, желание за растеж, нови локации за фабрики и заводи и разширяване на дейността сочи допитването, коментира Иглика Йорданова, изпълнителен директор на българския офис на "Колиърс".

Намирането на висококвалифицирани кадри и връщането им обратно в България е най-голямото предизвикателство, пред което е изправен бизнесът, каза Юлиян Михов, директор "Бизнес развитие" за Югоизточна Европа на PwC.

Освен кадрите има недостиг и на научно-развойните центрове (R&D) и това е нишата, в която ще инвестира секторът през следващите години, каза арх. Станиславов. По думите му за това е нужда подкрепа и от страна на държавата.

Електромобили, водородни двигатели, дронове и космос стават приоритетите сектори за финансиране по оперативна програма "Конкурентоспособност", обеща Караниколов.

Световно роуд шоу

Това, което все още липсва на българския пазар е производството на цял автомобил от световна марка. За това по инициатива на "Аутомотив клъстер България" в края на февруари ще бъде направено "нещо което не е правено никога досега", каза Росен Плевнелиев.

"Натрупвайки самочувствие и опит, България за първи път ще излезе на световните пазари, ще посети много от големите автомобилни производители и ще заяви ясно своята амбиция - да привлечем в страната голяма фабрика на автомобилен производител", каза предишният президент.

Българската делегация ще бъде водена от премиера Бойко Борисов. Заедно с него ще бъдат Плевнелиев и министърът на икономиката Емил Караниколов, а първата спирка е сърцето на автомобилната индустрия в Европа – Германия.

Плевнелиев напомни, че заводи за производство на автомобили вече бяха построени в региона – в Румъния, Сърбия, Словакия, Унгария, Полша.

"В България това не се случи, защото страната нямаше проактивна политика да отиде в Южна Корея, в Германия, в Англия, в Индия и да заяви ясно своята амбиция. Все чакахме някой да дойде тук и да му предложим нещо. Защо сега е различно? Защото отиваме с ясен план за действие. Време ни е, имаме амбицията и желанието. Ще почукаме на вратите на всички големи автомобилни производители, ще преговаряме, ще се борим така, както другите го направиха", разкри плана за действие Плевнелиев.

Последният опит за производство на автомобили у нас беше на бизнесмена Гриша Ганчев край Ловеч, който приключи безславно в началото на миналата година. Преди него първо "Рено" се опита да произвежда коли у нас още по времето на социализма през 70-те години на миналия век, а след това и британската "Роувър" пробва във Варна заедно с "Дару кар" през 90-те години.

Заявка от държавата за подкрепа на начинанието

Този път обаче ще е по-различно, защото има заявка от държавата за подкрепа, стана ясно от думите на Плевнелиев.

Националната компания "Индустриални зони" ще тегли заем от 120 млн. лв. от Българската банка за развитие, за да изгражда нови индустриални зони в страната. Вие сте поканени да кажете къде искате да бъдат те, обърна се Плевнелиев към автомобилния бизнес. По думите на Караниколов заявен интерес има към Видин, Плевен, Русе и Пловдив.

Над три четвърти от компаниите в бранша имат планове за разширяване на бизнеса си у нас, като всяка трета от тях смята да направи това на ново място, показва проучването на "Колиърс".

В следващите дни в парламента ще бъде внесен законопроектът за т.нар. "синя карта", който ще дава бърз и евтин достъп до работна ръка от страни извън ЕС, посочи Плевнелиев. Той призова бизнеса да се запознае с него и ако има предложения да ги направи. Засега българските работодатели могат да разчитат на работници от Молдова, Украйна, Армения и Босна и Херцеговина, каза Плевнелиев.

Караниколов посочи, че активно се работи с университетите и професионални гимназии за осигуряване на нужните кадри на бизнеса. Според проучването на "Колиърс" близо две трети от фирмите в автомобилния сектор разчитат на кадрите от висшите училища, а една пета на тези от дуалното обучение. Само 2 на сто от компаниите планират да привлекат кадри от страни извън ЕС, а 4 на сто от европейски държави. За да подобрят уменията на персонала си 70 на сто инвестират във вътрешно фирмени обучения.

В подкрепа на научно-развойната дейност Министерството на икономиката поема ангажимент да финансира стари разработки на БАН и Техническия университет за водородни двигатели, каза Плевнелиев.

Той мечтае до края на годината да бъде сглобен прототип на супер иновативен автомобил от части произведени в България.

Още от Бизнес