"Набуко" на път да стане продължение на турско-азерския ТАНАП

Решението ще бъде взето от акционерите в проекта и в консорциума, разработващ каспийското находище "Шах Дениз"

Газопроводът "Набуко" изглежда ще стане продължение на Трансанадолския газопровод TANAP (ТАНАП), който се предвижда да замени турското трасе от европейския проект за разнообразяване на доставките на природен газ в ЕС. Все повече привърженици набира идеята за преработване на проекта "Набуко" в по-късия му вариант "Набуко-Запад", който да се захранва от ТАНАП и да тръгва от българската граница край Ямбол, през Шумен, Велико Търново, Плевен, Ловеч и Враца през Румъния и Унгария до Австрия.

Дали ще ще се осъществи досега обсъжданият "Набуко" или "Набуко-Запад" като продължение на ТАНАП, който се реализира от държавните компании на Азербайджан и Турция – СОКАР и БОТАШ - с участие 80:20, ще стане ясно през лятото - след като в края на юни консорциумът, разработващ каспийското находище "Шах Дениз", реши на кой от двата проекта да даде газ.

"И двете опции са възможни и коя ще се избере зависи от решенията на акционерите, които са заинтересувани от двата проекта и които разработват "Шах Дениз", каза в петък пред журналисти в София по време на бизнес форум Gas&Power Кристиан Долезал, говорител на проектната компания "Набуко Газ Пайплайн Интернешънъл". В нея с равен дял участват БОТАШ, "Българският енергиен холдинг", румънската "Трансгаз", унгарската МОЛ, австрийската OMV и германската RWE.

Търсене на win-win ситуация

По думите на Долезал може да бъде избран маршрут за доставка на неруски газ до Европа, от който всички да са печеливши в win-win ситуация.

"Международното споразумение за "Набуко" предвижда строеж на тръба на територията на Турция и решението дали тя ще бъде заменена от ТАНАП ще бъде взето съвместно от акционерите на нашия консорциум и консорциума "Шах Дениз" и това е в процес на обсъждане", коментира Долезал. "ТАНАП е проект, който още е в процес на разработка и трябва да се види как ще се материализира. Ние сме способни да построим както версията за по-късия "Набуко-запад", така и досегашния вариант на газопровод, ако пазарът и акционерите искат това", допълни той. Според него консорциумът "Шах Дениз" ще реши кой от двата проекта е по-подходящ за реализацията на количествата газ, които ще започнат да се произвеждат от 2017 г.

В консорциума "Шах Дениз" участват с по 25.5 на сто норвежката "Статойл" (Statoil) и британската БиПи (ВР), която е и оператор на находището. По десет процента държат азерската СОКАР, френската "Тотал", иранската NICO, руско-италианската LUKAgip, и девет на сто са на турската TPAO. През февруари акционерите предпочетоха да дадат газ на Tрансадриатическия газопровод (Тrans Adriatic Pipeline – TAР), който се реализира от компания с участието на "Статойл", пред гръцко-италианския ITGI. До края на юни консорциумът "Шах Дениз" ще избира между "Набуко" и Югоизточно-европейски газопровод (South East Europe Pipeline -SEEP), зад който стои другият от ключовите му акционери – "БиПи". Тъй като обаче в ТАНАП участват СОКАР и турската БОТАШ, а друга турска компания разработва "Шах Дениз", възможно е превес да вземе турско-азерския проект.

Норвежко-британско рамо за ТАНАП

Още повече представителят на "БиПи", участвал в софийската газова конференция – Хауърд Чейс, посочи, че британската компания работи с БОТАШ, СОКАР и другите участници в "Шах Дениз" усърдно за реализацията на ТАНАП и доставката на газ за Европа през Турция. Отделно президентът на "Статойл Азербайджан" Ларс Соренсон коментира, че ТАНАП може да стане реална алтернатива на европейския проект "Набуко", предаде агенция "Блумбърг.

"В момента основният въпрос при "Набуко" е включването на ТАНАП", коментира Али Тунга, шеф на турската енергийна и строителна компания Atayol. "В момента въпросът не е дали ТАНАП убива Набуко или не - не го убива, но става въпрос за един и същ маршрут и едни и същи източници", допълва той. Според него няма толкова голямо значение кой от вариантите на "Набуко" ще се реализира, за Турция било по-важно да се осигурят повече възможности за газови доставки в Европа, чиито нужди от енергийни ресурси драматично растат.

"Според мен трябва да бъдат подкрепени повече проекти. Другият начин е да се продължи безсмислената дискусия кой газопровод кого конкурира - това няма стойност", посочи Тунга.

Както Турция обаче заяви в края на януари, за нея приоритетен става ТАНАП пред "Набуко", тъй като Трансанадолският газопровод ще използва в голяма степен съществуващата газова мрежа на Турция и ще излезе по-евтин от строежа на новата инфраструктура на "Набуко" на турска територия.

Освен това по думите на Тунга Турция смята да използва ТАНАП и като маршрут за износ на бъдещи количества от разработваните в страната редица газови находища.

За възможността да се реализира новата концепция на "Набуко" – "Набуко.Запад" - говори в петък и шефът на австрийската OMV Герхард Ройс, цитиран от Блумбърг. По думите му този проект днес е важен както никога досега, след като регионът се нуждае от тръбопровод за транспортиране на газа от находище в румънския шелф на Черно море, открит от OMV и американската "ЕксънМобил". За възможните запаси бе съобщено през февруари и дори се смята, че откритието може да е най-голямото в историята на австрийската компания, акционер в "Набуко".

"Набуко" възможен през 2018 г.

Шефът на газовия департамент на OMV Ханс-Петер Флорен пък каза, че ако партньорите в консорциума "Шах Дениз" вземат решение да изнасят газа си през "Набуко", то строежът на газопровода може да започне през 2015 г. и да приключи през 2018 г.

Долезал също коментира, че в рамките на три-четири години от вземането на окончателното инвестиционно решение за "Набуко" може да приключи строежът на тръбата, все едно дали ще е в по-дългия или по-краткия маршрут. Той каза още, че финансовата оценка на проекта е динамичен процес, тъй като много фактори променят цената му. "8 млрд. евро е цената на базовия сценарий, ако се избере краткият вариант естествено инвестициите ще са по-малки. Всичко е въпрос на калкулации", обясни представителят на проектната компания "Набуко". По думите му инвестицията на шестимата акционери ще е внимателно анализирана и ще зависи и от цените, които ще се постигнат в търговете за доставка.

Преговорите с германската "Байернгаз" за включването ѝ в "Набуко" продължават и това е процес в движение, а от унгарската МОЛ все още няма писмени индикации, че иска да се оттегли, както заяви преди време унгарския премиер Виктор Орбан. "Имаме политически изявления, но нямаме индикации за тяхното намерение да се оттеглят от проекта" обясни Долезал.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес

Как оценявате кризисните икономически мерки на правителството?