Над 1 млрд. лв. за едно пътно платно през Кресненското дефиле

АПИ пусна търга в разгара на скандала с катастрофата край Своге

Част от строящите се в момента участъци на магистрала "Струма"

Над 1 млрд. лв. ще струва само новото над 23-километрово платно от пътя през Кресненското дефиле в посока от Кулата към София в участъка Кресна-Крупник, който е част от магистрала "Струма". Това става ясно от обявената от пътната агенция във вторник вечерта обществена поръчка за  избор на изпълнител на източния обход на пътя през Кресненското дефиле, който е платното за движение на автомобилите от гръцката граница към столицата.

Прогнозната стойност на трасето възлиза на 875.3 млн. лв. без ДДС (над 1 млрд. лв. с ДДС) за 23.6 км скоростен път, който не е с магистрални габарити, и прави по 37 млн. лв. за километър. Това е най-скъпата пътна поръчка, финансирана със средства от еврофондовете, която се чака от години от строителния бранш и пътуващите по това направление.

Документацията за нея се очаква да бъде публикувана в регистъра на обществените поръчки и в профила на купувача в сряда.

Съобщението за дълго чакания търг, за който се говори от десетилетие, идва в разгара на скандала с катастрофата край Своге, при която загинаха 17 души, а други 18 бяха ранени и се разследва дали лошият път не е сред причините за трагичния инцидент.

За сряда е насрочена и пресконференция на сдружение "Граждани за устойчиво развитие" посветена на спирането на търга през Кресненското дефиле. На нея от неправителствената организация ще обяснят защо според тях институциите у нас си затварят очите пред явната транспортна несъстоятелност на проекта, който не отговаря на най-елементарните изисквания за автомагистрала. От сдружението настояват за независима международна оценка за безопасността и законността на предвижданото трасе.

За да бъде по-бързо изпълнен обектът, обществената поръчка е разделена на две обособени позиции. Срокът за изграждането е малко повече от четири години (1556 дни).

Намеренията на кабинета бяха строителството на обекта да започне през май 2019 г., по думите на регионалния министър Николай Нанков. Целта е обектът да бъде завършен до края на 2023 г., когато изтича финансово настоящият програмен период.

Търгът е на инженеринг

Обществената поръчка е на инженеринг - проектиране и строителство, за новото платно в посока от Кулата към София в участъка Кресна - Крупник.

Дължината на отсечката е 23.6 км. Ще бъдат изградени 7 тунела, 21 виадукта, 4 пътни възела, 12 надлези и подлези.

Индикативната стойност на поръчката е над 1 милиард лева с ДДС. Проектът се финансира от Кохезионния фонд на Европейския съюз и националния бюджет чрез оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014-2020 г.

Поръчката е разделена на две позиции

С цел по-бързо изграждане на новата отсечка, строителството ѝ е разделено на две обособени позиции. По този начин на обекта ще може да се работи едновременно и той завърши до края на 2023 г., когато е крайният срок за този програмен период.

Първата обособена позиция е с дължина 13.2 км с индикативна стойност от 444.8 млн. лв. без ДДС (лот 3.2.1). Това е отсечката от лявото платно на автомагистралата от км 375+860 до км 389+100 и прилежащите пътни връзки. Габаритът на пътя е Г10.50 - с две ленти за движение с ширина 3.5 м, водещи ивици по 0.25 м и два банкета с ширина 1.5 м. При надлъжен наклон над 4% ще бъде направена и трета лента за товарните автомобили.

Достъпът до трасето ще бъде осигурено през 3 пътни възли. Единият е "Полето" при км 379+470, който ще осигурява достъпа от посока Кулата до селата Брежани и Полето, както и включване в магистралата в посока София. Другият е пътен възел "Мечкул" при км 384+230, който ще осигурява достъпа от посока Кулата до селата Мечкул и Брежани, както и включване в магистралата в посока София. Третият е пътен възел "Стара Кресна" при км 387+620, който ще осигурява достъпа от посока Кулата до селата Стара Кресна, Ощава, както и включване в магистралата в посока София.

В този участъка е предвидено строителството на три тунела. Най-дългият е "Ракитна" (1135 м), а другите два са "Симитли" (211 м) и "Стара Кресна" (1052 м). Те ще бъдат с инсталации и системи за пожароизвестяване, вентилация, електроснабдяване, осветление, управление на движението и т. н.

Ще бъдат изградени 10 виадукта с обща дължина 3.5 км, както и 3 броя надлези и подлези.

Срокът за подаване на оферти по лот 3.2.1 е до 17:30 часа на 8 ноември 2018 г.,

Втората обособена позиция е с дължина от 10.4 км и индикативна стойност от 430.5 млн. лв. без ДДС (лот 3.2.2). Това е участъкът от лявото платно на магистралата от км 389+100 до км 399+500.

В този лот е включен и обходния път на Кресна, който е 5.5 км (от км 396+137 до км 401+691). Габаритът на пътя е Г10.50 - с две ленти за движение с ширина 3.5 м, водещи ивици по 0.25 м и два банкета с ширина 1.5 м. При надлъжен наклон над 4% е предвидена трета лента за товарните автомобили.

При обходния път на Кресна ще бъде изградена площадка за краткотраен отдих, която ще бъде с електричество, вода и канализация. От площадката ще има и връзка с град Кресна.

Ще бъдат построени четири тунела – "Тисата" (171 м), "Света Неделя" (1300 м), тунел "Кресна 1" (358 м) и "Кресна 2" (230 м). Те ще бъдат с инсталации и системи за пожароизвестяване, вентилация, електроснабдяване, осветление, управление на движението.

В участъка ще има 11 виадукта с приблизителна дължина 5 км, както и 9 надлези и подлези.

И на двата лота трафикът ще се регулира чрез Интелигентни транспортни системи и системи за наблюдение – пътни станции за засичане на трафика, за видеонаблюдение, метеорологично наблюдение и други.

Срокът за подаване на оферти за лот 3.2.2 е до 17:30 часа на 15 ноември 2018 г.

Няма яснота за стария път през Кресна

От съобщението на пътната агенция не става ясно кога ще бъде обявена обществената поръчка за реконструкцията на стария път през Кресна, по който в момента минава движението от и за София към Кулата. След построяването на източния обход, съществуващият път ще поеме само трафика от София в посока Кулата.

В момента се строи 24-километров участък от Кресна до Сандански, който по думите на премиера Бойко Борисов трябва да бъде открит предсрочно през есента на тази година. Съгласно сключения договор със строителя отсечката трябва да е готова до май 2019 г.

Обектът се изпълнява от консорциум "Струма Лот 3.3" с водещ партньор "ГБС инфраструктурно строителство" и участници "Пътстрой 92", "Главболгарстрой" и "Геострой". Договорът с тях е за над 234 млн. лв. без ДДС.

В ход е и строителството на магистралата между Крупник и Благоевград, която трябва да е готова през 2020 г. Участъкът е с дължина 13 километра, а строителството му започна в края на август 2017 г. Обектът се изгражда от ДЗЗД "АМ Струма 3.1" с водещ партньор "Агромах" и участници "АБ", "Хидрострой", "Пътища Пловдив Груп", "Пътища Пловдив" и "Алве Консулт". Договорът с тях е за близо 155 млн. лв. без ДДС, а срокът за изпълнение - 1280 дни.

В този участък се намира и тунел "Железница", за когото неотдавна най-после бяха избрани изпълнителите, но търгът в момента се обжалва от гръцката "Актор" и италианската "Тодини".

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес

Защо главният прокурор размахва пръст на политици?