Малко над 101 милиона лева са дарени в България през 2017 г. от индивидуални дарители, компании и фондации. Това са данните от годишния анализ на Български дарителски форум, представен в петък в рамките на Седмицата на фондациите и дарителите в България.
Ръстът в сравнение с предходната 2016 г. е малко над 5 млн. лв. Най-много средства през 2017 г. са дарили фондациите – 53.8 млн. лв., следвани от компаниите с 38.3 млн. лв.
И компаниите, и фондациите на първо място даряват за проекти, свързани с образование и наука, и детско и младежко развитие – общо над 54 млн. лв.
За четвърта поредна година фондациите са най-големите дарители в страната по общ обем дарени средства. Инвестираните от тях почти 54 млн. лева формират 53% от общия обем дарения през годината.
Спрямо предходната 2016 г. се отчита 12% увеличение в обема дарени средства от компаниите при почти запазен брой компании, които са декларирали дарения през годината. Увеличението на корпоративните дарение се дължи на това, че изминалата 2017 г. се характеризира с ускоряващо се икономическо възстановяване в страната и еврозоната, а в края на годината процентът на компаниите, които очакват още по-високи приходи през 2018 г., е изключително висок (близо 85% по данни на Deloitte).
Оптимистичните бизнес очаквания синхронизират и покачването и на обемите вложени средства в общественополезни каузи
Сред най-предпочитаните механизми за предоставяне на подкрепа от страна на компаниите са: директни дарения за реализиране на конкретни проекти, спонсорство, маркетинг, свързан с кауза, нефинансови дарения и доброволен труд на служителите.
Повече са дарявали и хората през 2017 г. (8.9 млн. лв.). Предпочитаните от тях каузи са здравни и социални.
Активизиране на индивидуалното дарителство се наблюдава и при случаи на бедствия и аварии.
Леко повишение (с 2%) спрямо 2016 г. има в броя на гражданите, дарили средства за опазване на околна среда.
Една четвърт от хората (25%) са посочили, че основният мотив за даряване е желанието и възможността да помагат макар и с малки суми.
Почти толкова са посочили като силна мотивация и личното им отношение към конкретен проблем (24,3%). По-малко от 1 % от индивидуалните дарители са отговорили, че даряват водени от възможността за данъчни облекчения. През последната година се очертава лек ръст в даряваните суми – от дребни (между 1 и 5 лв.) към средно големи (50 – 100 лв.).
Най-масови остават случаите на средни по размер дарения между 6 и 50 лв. годишно. SMS и даренията в кутия остават най-масово използваните от хората начини за подпомагане на нуждаещи се. В сравнение с година по-рано обаче, делът на хората, дарили с SMS дарения намалява с почти 15%, а в същото време се увеличава делът на положения доброволен труд и дарения, направени онлайн.
Дарителските практики сред индивидуалните дарители силно се повлияват от степента на медийно отразяване на нужди и потребности.
За честна и независима журналистика
Подкрепете Mediapool.bg с 5€, за да разчитате и занапред на независима, професионална и честна информационно-аналитична медия.
1 коментар
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
КОЙ прави даренията в България? Милаирдерите? Милинерите? Корпшорациите? Т-нар"средна класа"? Или бедните отделят от залъка си по левче?