Над 15 млн. лв. държавни пари за туристическа реклама

Хотелиери очакват силен летен сезон, отлив на руски гости за сметка на българи

Николина Ангелкова, сн. БГНЕС

Рекордните над 15 млн. лв. за туристическа реклама ще похарчи държавата през тази година. Това е близо три пъти повече спрямо бюджета преди години. Причината за увеличаването на парите е силният туристически сезон през миналата година.

В сряда правителството осигури допълнителни 1.68 млн. лв. по бюджета на Министерството на туризма за изпълнение на Годишната програма за национална туристическа реклама. В бюджета на ведомството за туристическа реклама и международно сътрудничество бяха заложени 13.68 млн. лв.

Програмата предвижда промотиране на културно-историческия туризъм, съчетан със специфичните видове туризъм. Целта е да се преодолее сезонността и България да стане целогодишна туристическа дестинация, е посочено в правителственото съобщение. За това са  използвани актуални маркетингови инструменти и сътрудничество с водещи световни медии за достигане до целевите аудитории.

Министерството на туризма отчете, че през последните години е реализирало кампании с политематичните канали Евронюз (Euronews) и Си Ен Ен (CNN), които са достигнати до над 40 милиона зрители, основно в Европа. Чрез тези медийни конгломерати рекламата на България достига до аудитория с реален потенциал да позиционира страната ни в сегмента на водещите туристически дестинации, като увеличи средния разход за престой на турист, коментира ресорният министър Николина Ангелкова.

Нейните очаквания са реализацията на новите сходни кампании да доведе до положителни финансови резултати в национален мащаб и затвърждаване на положителния имидж на България като държава с разнообразни туристически продукти и сериозен потенциал за инвестиции.

През 2017 г. страната ни е била посетена от 8.9 млн. чужденци, което е ръст от 7.6 на сто спрямо година по-рано. Приходите от тях възлизат на близо 6.9 млрд. лв., което е увеличение от 9.3 на сто спрямо 2016 г., цитира Ангелкова данни на НСИ и БНБ. Тя посочи, че първоначалните резултати за 2018 г. също са оптимистични – за първите два месеца на годината чуждите туристи са с 10.6% повече спрямо същия период на 2017 г.

Пет агенции ще рекламират България в 15 страни за 7 млн. лв.

Междувременно Министерството на туризма избра пет агенции за реклама на българския туризъм в 15 държави в конкурса за най-голямата рекламна кампания в чужбина за последните години.

Рекламата, в която ще бъдат вложени над 7 млн. лв., ще бъде на най-големите пазари за българския туризъм - Германия и Русия, съседни страни и в Централна и Източна Европа, от където има растящ поток туристи през последните години.

Сред победителите са няколко от големите агенции в сектора, както и такива, които и друг път са участвали в поръчки за туристическа реклама, става ясно от публикувания протокол с класирането, съобщи сайтът "Капитал".

Не е имало голяма конкуренция в конкурса – едва осем оферти за седем обособени позиции. Така за повечето кампании конкуренцията е била от един кандидат, а за седем държави няма избран изпълнител, защото не е имало подадена оферта.

"Медия планинг груп" ще проведе рекламната кампания в Германия на цена от 762 хил. лв. Компанията е част от комуникационната група "Хавас Груп" (Havas Group). В края на 2016 г. подразделение на испанския холдинг "Хавас" придоби мажоритарен дял от "Хавас груп България", с което компанията навлезе директно на местния пазар, след като преди това работеше чрез франчайзингови договори с няколко агенции, които са основна собственост на Стефан Дьолае. Той и партньорите му запазиха останалия дял от рекламната група на българския пазар от 49%. В конкурса за реклама в Германия оферта подаде и сдружение "Криейтив медия 3", в което влизат основно компаниите "Аргент 2002", "Интеримидж" и "Интерпартнерс". Тяхната оферта е била за 923 хил. лв. и е класирана на второ място.

Сдружението ДЗЗД "Ню Маккан" e избрано да проведе рекламната кампания на България във Великобритания. То печели конкурса с цена от над 901 хил. лв. В обединението влизат "Маккан Ериксон София", чиито управител Десислава Олованова е и член на УС на Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА), както и дружеството "Ню икономик солушънс", собственост на Евелина Куртева, което е основано през есента на 2017 г. За пазар Великобритания беше подадена оферта и от сдружение "Криейтив медия-4", което включва "Аргент 2002", "Интерпартнерс", Георги Павлов и Петя Запренова. Офертата на класираното на второ място обединение е била 944 хил. лв.

ДЗЗД "РУ - Комм", в което влизат компаниите "От-до консулт" и "Идея комм", печели поръчката за рекламна кампания в Русия, Украйна, Молдова и Беларус с цена от 1.78 млн. лв. Пиар aгенцията "От-до консулт" e собственост на журналиста Мирослава Баджева и бившия програмен директор на "Нова телевизия" Олга Лозанова. Другият партньор в консорциума - "Идея комм", е една от най-големите агенции за външна реклама, като в борда на директорите влизат Милен Попов, Асен Кръстев и Евгени Тодоров.

"Директ медия Крес" ще проведе рекламната кампания на съседните пазари - Гърция, Сърбия, Турция, Македония и Румъния при цена от 1.73 млн. лв. Компанията е част от групата "Дайрект Медия Груп България" (Direct Media Group Bulgaria), собственост на Красимир Петков. Счита се, че е свързана с Красимир Гергов, който бе президент на една от първите рекламни агенции "Крес", а през 2013 г. придоби сръбското дружество "Дайрект Медия", което дотогава бе собственост на лидера на сръбската Демократическа партия Драган Джилас, пише "Капитал".

Пиар агенцията АПРА, собственост на Томислав Цолов и част от групата APRA Porter Novelli, ще проведе рекламната кампания на България на централноевропейските пазари - Полша, Чехия, Словакия и Унгария. Компанията бе единствен кандидат за тази позиция с оферта от 1.74 млн. лв.

По предварителен план на туристическото министерство рекламните кампании трябва да стартират през пролетта и да бъдат с продължителност от една година.

Поръчката се е провалила за седем държави. По едната позиция, която обхващаше кампании в Дания, Швеция, Норвегия, Финландия, Холандия и Белгия, беше подадена оферта единствено от агенция "Киви", собственост на Венцислав Олеков и Илия Ел Фелеки. Тяхната оферта обаче е отстранена, тъй като не е отговаряла на предварителните условия на поръчката.

От решението на туристическия министър се вижда, че няма избрана компания и за реклама във Франция, но не стават ясни мотивите за това. Кандидатът за тази позиция е единствено компанията "Медиа планинг груп", която е подала редовна оферта и са получени максимален брой точки, но същевременно не фигурира сред определените изпълнители на различните позиции от поръчката, пише "Капитал".

Очаквания за силен летен сезон, спад на руските туристи за сметка на българите

Междувременно хотелиери обявиха, че очакват силен летен сезон с оглед на ръста на ранните записвания и откриването на бази на нискотарифните авиокомпании във Варна и Бургас.

Министърът на туризма Николина Ангелкова също очаква много добър летен сезон с ръст между 5 и 10%. През лято 2017 г. отбелязахме увеличение от 5.7% на чуждите туристи, с което посетителите  достигнаха 5.3 млн. в периода юни-септември. Хотелите с повече звезди за това лято за резервирани на 90%, каза Ангелкова.

Компанията "Грийн лайф" отчете 12% ръст на ранните записвания за лято 2018. Покачване от почти 20% има и при онлайн резервациите, като този канал остава предпочитан предимно за късни записвания или най-рано до 40 дни преди датата на пристигане", каза Йордан Куванжиев, изпълнителен директор на "Грийн Лайф".

От компанията отчитат лека промяна в профила на туристите за предстоящия сезон. Българите заемат основен дял от почиващите в морските ни курорти – близо две трети (65%). Лек спад се наблюдава при рускоговорящите граждани, въпреки ръста им през 2017 г. Като причина, от компанията посочват възвърналия се интерес към дестинациите Турция, Египет, Тунис и Мароко, заради ексклузивните оферти и сравнително по-спокойната геополитическа обстановка. Ръст на запитванията има от страна на чешкия и словашкия пазар, но обемът на туристите все още е относително малък.

"Интересът на английските граждани все по-сериозно се измества на юг от Слънчев бряг, като дори вече работим с един от най-големите английски туроператори. През 2018 г. планираме по-сериозно позициониране на дестинацията и сред скандинавския пазар и страните от Западна Европа", коментира Куванджиев.

Покачване на цените на услугите в летните курорти с близо 10%, прогнозират от "Грийн Лайф". Поскъпването е в отговор на повишените изисквания на туристите. Все повече се търсят продукти с добавена стойност. Например осигурен паркинг, безплатна анимация за децата, използване на безплатни спортни съоръжения, посочи Куванджиев.

"Туристите предпочитат услугите, които им се предлагат, да бъдат включени в пакет – в това число осигурени чадър и шезлонг на плажа, организирани вечерни събития", допълни той. По думите му семействата с деца най-често се възползват от възможностите за летни езикови програми по време на престоя си.

Междувременно Министерството на туризма откри телефонна линия - 02/9046895 за сигнали свързани с нередности по Закона за туризма. Тя е активна от 10 април и работи денонощно. Цената на една минута разговор е на тарифата на мобилния план на потребителя и няма да има допълнителна надценка, каза Ангелкова. Сигнали може да се изпращат и на е-mail: nerednosti@tourism.government.bg.

Новата гореща линия ще работи заедно с открития през миналата година телефон за сигнали за нередности по плажа, който  доказа своята ефективност, каза Ангелкова.

Тя съобщи, че се подготвят промени в Закона за туризма, с които се предвижда създаване на звено за контрол към министерството, което да може да прави проверки. Сега правомощията на Министерството на туризма са да категоризира местата за настаняване и след 5 години, когато подадат заявление за прекатегоризация, се прави проверка. В момента трябва да чакаме друг орган да ни сигнализира за нередности, за да стартираме процедура за отнемане на звезди, обясни Ангелкова.

Още от Бизнес