Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Над 2 милиарда лева глътнаха спорните пътни ремонти през 2022 г.

Още толкова ще бъдат инвестирани в пътища през тази година

17 коментара
Над 2 милиарда лева глътнаха спорните пътни ремонти през 2022 г.

През последните близо две години пътният бранш беше оставен на постна пица. Първото служебно правителство на Стефан Янев спря плащанията по договорите за текущ ремонт и поддържане на пътищата. Аргументът бе, че многократно са надхвърлили заложения бюджет по договорите. Последваха серия от стачки на пътищарите, частично плащане - близо половината от парите от правителството на Кирил Петков, последвано от нови протести. С днешна дата този проблем изглежда вече е решен.

Държавата почти се е разплатила по спорните пътни ремонти. Плащано е и по обявените за "порочни" инхаус договори за строителството на магистрали. Общо пътните фирми са получили близо 2.1 милиарда лева от държавата през 2022 г. Това става ясно от предоставените отговори на Mediapool от Венцислав Ангелов - председател на Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ).

От общия бюджет 2 086 173 435 лв. са вложени в обекти ново строителство и ремонтни дейности, а с останалите средства са обезпечени отчуждителни процедури и ведомствената издръжка на администрацията, казва Ангелов.

Ново строителство за над 650 млн. лв.

За изграждане на инфраструктурни обекти през 2022 г. са платени общо 650 055 168 лв.

От тях за строителството на участъци от магистрала "Хемус" са платени около 108 млн. лв., казва Ангелов. През миналата година беше пуснат участъкът от 16 км между Буховци и Белокопитово на магистрала "Хемус" след две години забавяне. Той се изграждаше след проведена процедура по Закона за обществените поръчки. Той обаче не бе разплатен напълно и по тази причина през февруари бяха отпуснати допълнително пари.

От останалите участъци на "Хемус" през миналата година се работеше само по първите три - до разклона за Плевен/Ловеч. Те се строят с инхаус възлагане, като т.нар. доставчици на материали и техника (пътните фирми) бяха получили 35% аванси за изграждането им. След като през 2021 г. бяха спрели да строят, година по-късно подновиха работа, след като им беше платено. Това нееднократно съобщи регионалният министър арх. Иван Шишков.

След като си получиха парите за свършената работа, компаниите поставиха въпроса за индексация на цените заради инфлацията. Регионалният министър обаче заяви, че те са длъжни да си изпълнят договорите на подписаните цени, така както са обещали. Дали този спор ще доведе до ново зацикляне на строителството предстои да видим.

За модернизацията на пътя Видин - Ботевград, в отсечките Видин - пътен възел "Макреш" и Мездра - Ботевград са платени близо 278 млн. лв. през миналата година, каза шефът на АПИ Венцислав Ангелов. Тези участъци се строят след проведени процедури по Закона за обществените поръчки. Плащанията за тях трябваше да станат след като обектите бъдат пуснати в експлоатация. Целта на това нововъведение беше пътят да се изгради по-бързо, но доброто намерение остана само на хартия и в крайна сметка беше променен начинът на плащане, за да върви строителството. Изграждането на пътя се забави основно заради отчуждителните процедури и препроектиране на кръстовища. Скоростният път Видин - Ботевград трябваше да е готов до края на 2021 г., ако се спазваха обещанията, но днес вече никой не се наема да каже кога ще стане.

За обходния път на Бургас са платени над 36 млн. лв. през 2022 г., посочва Венцислав Ангелов. Строежът и на този обект се забави, но сега има уверение от регионалния министър арх. Иван Шишков, че пътният "тромпет" на Бургас ще е готов за Лято 2023.

Старите пътни ремонти - над 1.4 млрд. лева

За ремонтните дейности по програмата за текущ ремонт и поддържане през миналата година са платени 1 424 070 962 лв., казва Венцислав Ангелов.

По-голямата част от парите - близо 1.1 млрд. лв., са отишли за разплащането по т.нар. спорни възлагания от времето на ГЕРБ. От тях 710 644 625 лв. с ДДС са по възлагания от 2021 г., а 381 607 980 лв. с ДДС по възлагания от 2020 г., уточни пътният шеф.

През миналата година пътната агенция е разплатила само 331 818 357 лв. с ДДС по възлагания на пътни ремонти направени през 2022 г., посочи Ангелов.

За основен ремонт на пътища платената сума е 12 047 305 лв., допълни той.

Близо 2.3 милиарда лева за пътища през 2023 г.

Поради липсата на Закон за държавния бюджет за 2023 г. и въз основа на указанията на министъра на финансите, АПИ е изготвила прогноза за разходите си през годината. Тя е базирана на утвърдените в Закона за държавния бюджет за 2022 г. бюджетни параметри, обяснява Венцислав Ангелов.

Така за капиталови разходи са предвидени 1 086 475 400 лв., а за текущ ремонт и поддържане – 1.2 млрд. лв. Около 172 млн. лв. са за издръжката и персонала на АПИ, посочи той.

Пътният шеф обясни, че в началото на февруари правителството е предоставило на АПИ допълнителни общо 776 млн. лв. за този месец, поради това, че до приемането на бюджета за 2023 г., АПИ разполага с крайно недостатъчен финансов ресурс за изпълнение на основните си дейности по осигуряване на безопасност на движението по републиканската пътна мрежа.

От тези средства близо 158 млн. лв. са за зимното поддържане на пътищата в сезон 2022/2023 по възложени задания в периода октомври - февруари, включително и на дейности, обезпечаващи пътната безопасност. Тези средства ще бъдат получени и разходвани до края на април, каза Венцислав Ангелов.

Тъй като тази зима е една от най-топлите и сняг почти няма, той уточнява, че до средата на февруари са прeдставени сертификати за изпълнените дейности по зимно поддържане за около 35 млн. лв.

Сметките от предходните години показват, че разходите на АПИ за зимното поддържане на 20 хиляди километра републикански пътища в сезон 2021-2022 са били 88.2 млн. лв. с ДДС, а за 2020-2021 г. - 82.7 млн. лв. с ДДС, посочи Венцислав Ангелов.

Отделно през февруари ще бъдат предоставени още над 438 млн. лв. за погасяване на част от стари задължения към строителни фирми за извършени дейности по поддържане на републиканските пътища, каза Венцислав Ангелов.

Регионалният министър вече обяви, че на пътните фирми ще им бъдат изплатени всички безспорни ремонти по договорите за текущ ремонт и поддържане. Единствено няма да се плащат незаконните ремонти. Става въпрос за основни ремонти, направени като текущи. Проверка на ДНСК установи 95 такива пътни обекта с обща дължина близо 288 км за общо 733.5 млн. лв. Половината от тази сума обаче строителите са получили, съгласно решението на Народното събрание по времето на кабинета "Петков", каза Шишков в началото на годината.

Около 150 млн. лв. са за обезпечаване на строителните работи по изграждането на отсечката от Калотина до Драгоман на магистрала "Европа", за преодоляване на свлачищните процеси на лот 3.1 от магистрала "Струма", за пътя Видин - Ботевград, за обходния път на Бургас, както и за разплащане на изградения участък между Белокопитово и Буховци от магистрала "Хемус", въведен в експлоатация през октомври миналата година, казва Венцислав Ангелов.

Той посочва, че над 8 млн. лв. са осигурени за дейности по рехабилитацията и основния ремонт на пътища. Част от средствата са за обекти изцяло с финансиране от републиканския бюджет като ремонтът например на път III-5504 Мъдрец - Медникарово - Обручище, на път III-9009 Ново Паничарево - Ясна поляна, път III-907 (Маринка - Звездец) - Визица - (Царево - Малко Търново) и други.

Другата част от парите ще отидат за ремонти, изпълнявани по оперативни програми с европейско финансиране, за които има опасност от загуба на средства поради забавяне на ремонтните дейности. Такива например са лот 35 от оперативна програма "Региони в растеж" - път III-2077 Каблешково - Межден, лот 36 път III-9004 Варна - Белослав - Разделна - Падина - Житница и лот 32 и лот 33 път 11-23 Русе – Кубрат, посочва пътният шеф.

За експлоатационното поддържане и надграждане на електронна система за събиране на тол таксите са осигурени около 21.7 млн. лв. С тях ще се обезпечат плащанията по договорите, свързани с поддържането и управлението на тол система, включваща приемане и обработка на картови плащания за осигуряване на каналите за продажба и валидиране на продукти за електронно пътно таксуване, казва Венцислав Ангелов.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

17 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Коментарът е изтрит заради реклама или спам.
    #17
  2. Гeн. Иван Колев
    #16

    Четири години, а? Може, ако говориш за нечие или твое чекмедже. Не и за българските калпаци. Как сме с тази аритметика, гений?



    "На конкретните цифри Теменужка Петкова отговаря с празни приказки и лозунги. Именно тя е тази, която най-много лъга и продължава да лъже за "Турски поток". Той струва 2,6 млрд. лв. но без лихвите, а те са 440 млн. лв. Пълната стойност е 3,040 млрд. лв. Тя не може да се изплати за 10 години, защото "Газпром" е резервирал капацитета му при средно

  3. Гeн. Иван Колев
    #15

    От приходите се вадят разходите и върху остатъка (печалба) се налагат данъци. Може да се посмееш, пък, ако речеш, може и да поплачеш.

  4. xa_poznai
    #14

    Тези линкове само потвърждават това, което съм ти писал... Оперативната печалба от 87 милиона нараства до над 200 милиона през 2022, защото цената на газа расте 4 пъти, а тя е основна компоненета при формиране на цената на пренос, има 60 милиона оперативни разходи - за заплати ама истински, за квалифицирани хора и това е за самата компания, а ефекта за държавата(данъкоплатеца) е кумулативен. А тия глупости за войната дори и полираните мозъци едва ли им вярвате - количествата са 1/1000 от тези на

  5. Гeн. Иван Колев
    #13

    И понеже си почитател на линкове, ето ти още един (моят линк е по-голям от твоя линк): https://www.mediapool.bg/balkanski-potok-s-operativna-pechalba-nad-83-mln-lv-za-2021-g-news337371.html. И преди да ни заливаш с цифри и квазиаритметика, си изясни принципа, че инвестираните 3 млрд. в путлерския поток се връщат не от приходите на дружеството оператор, а от данъците, платени върху печалбата. И тогава твоите 4 години ги гледаме през много крив макарон. Панятна, герберски експерте?

  6. Гeн. Иван Колев
    #12

    Крайно неубедително, но ето ти и на тебе линк, щом ще си мерим линковете: https://frognews.bg/glasat-na-jabata/glasat/parvi-pat-dogovorat-balkanski-potok-tuk-nego-borisov-podpisal-prisada-milioni-ukraintsi--chast.html


    Интересен е един пасаж: "Но и това не е всичко. Оказва се, че 90% от капацитета на бъдещия газопровод за следващите 20 години предварително са резервирани от дъщерни фирми на “Газпром” и швейцарската МЕТ. Потвърждава го дори "Булгартрансгаз" още в началото на 2020 г.

  7. xa_poznai
    #11
    Отговор на коментар #10

    Ами дал съм линк с оперативни данни на Булгартрансгаз, а таксите са пряко свързани с цената на газа, която през 2022 е четири пъти по-висока от 2021. Няма да ти давам линкове и за това. Ако наистина искаш можеш да си го провериш, ако пък само тролиш пак няма смисъл... И като цяло постовете ти нямат и 1% фактология само някакви глупости и бълнувания... И да в следващите четири години данъкоплатеца ще е възстановил изцяло инвестицията си и ще има инфраструктура със 40% по-скъпа от момента когато е

  8. Гeн. Иван Колев
    #10
    Отговор на коментар #9

    Ами “Балкански поток” няма, освен в брътвежите на БиБи. Сега последно, след 4, 8 или 20 години? Скок на цената на газа има, ама надолу. Как се повишиха таксите от 100 на 300 млн. “чиста пара”. Туй по изчисления на БиБи ли е, разбира се с помощта на Теменужка и титана на енергийната мисъл Делян? Или приемаме на око, ей така за удобство? Може би нещата са по-ясно обяснени в тази “пътна карта”, ама пусто, не можем да я намерим… Ползите за “дружеството оператор” ме интересуват дотолкова, доколкото са и мои ползи. Иначе “дружеството оператор” може спокойно да го духа, ако зависи от мен.

  9. xa_poznai
    #9
    Отговор на коментар #8

    Ами тъй като таксите за пренос нараснаха от 270 на 470 млн на година - след около 5 години... А ако гледаме и ползите на национално ниво като платени данъци и осигуровки за 4 (това е правилната калкулация ако приложим парите от гледна точка на данъкоплатеца)... Чисто като икономически проект и ако гледаме конкретните ползи за дружеството оператор при 270млн лева преди скока на цената на газа и около 110 млн оперативни разходи и около 50 млн годишно за цената на финансиране беше около 20 години при

  10. Гeн. Иван Колев
    #8
    Отговор на коментар #7

    Чудесно! Аз обаче си правя сметката така: Вече съм платил (или инвестирал, както ти представяш нещата) между 600 и 800 лв. Кога ще ми се изплатят и кога ще започна да печеля? При положение, че путлерският поток на мен и другите като мен не ни доставя газ, а туй с Румъния няма нищо общо с путлерския поток. Може би го пише в някоя пътна карта, която мистериозно изчезна и Теменужка още я търси по скринове и долапи. Разбирам, че ги чаткаш нещата, та да ми обясниш и на мен, може ли? Koга ще ми се изплатят парите и кога ще съм на печалба? И още един последен въпрос: Какво е това “Балкански поток”?

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.