Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Над 2 млн. лв. за 20 дни са вложили партиите в медийна реклама

6 коментара
Над 2 млн. лв. за 20 дни са вложили партиите в медийна реклама

Десет дни остават до изборите и кампанията на партиите навлиза в решителната си фаза. Средствата за медии обикновено са основно разходно перо в бюджетите на политическите формации. В кампанията за парламентарните избори през ноември, 2021 г. например, почти 70 % отвсички разходи бяха за медийна реклама.

Към 20 септември политическите формации са подписали договори за реклама с медиите на обща стойност 2 086 167.08 лв. без ДДС. Това показват данните на Института за развитие на публичната среда, който следи разходването на средства в предизборната кампания, която започна на 2 септември. Неправителствената организация наблюдава 39 национални и регионални медии – 9 телевизии, 3 радиостанции, 11 вестника и 16 информационни сайтове и агенции.

Партиите с най-много разходи

В разгара на кампанията най-много средства в медийния си имидж влагат от коалицията "Демократична България" - 372 068 лв., показва проучването. Това е значителен ръст на разходите на формацията, тъй като към 11-септември те възлизаха на едва 27 578 лв. Предпочитаните от "Демократична България" медии са трите големи телевизии - бТВ, Нова и БНТ, които са получили около 85% от средствата на коалицията.

На второ място по разходи се нарежда БСП със 300 356 лв. При тях основен разход е договор за реклама в Google чрез агенция-посредник. Той бе публикуван на интернет страницата на в."Стандарт", но включва показване на банери в сайтовете на още поне 25 други медии, сред които bradva.bg, petel.bg, vihrogon.bg, uniconbg.com, vecherno.com, vijti.com, onovini.eu, silnabulgaria.eu и др. Лявата партия е насочила и средства в партийната си телевизия - БСТВ в размер на 24 980 лв., което е 8.3 нва сто от всички разходи.

Трето място по похарчени средства заема ГЕРБ-СДС със 297 920 лв. От коалицията са вложили само 42 хил. лв. в изминалите 10 дни от кампанията. Формацията продължава с практиката си да инвестира в разнообразни медии - от големите частни телевизии, до регионални издания и онлайн агенции.

От "Продължаваме Промяната" се нареждат след основния си политически опонент, като за реклама вече са разпределили 192 179 лв. От формацията обаче продължават да не залагат на комуникация чрез частните телевизии, а са инвестирали основната част от средствата си във вестници - "24 часа", "Труд" и "Марица", както и в онлайн издания.

Три формации - "Единна народна партия", "Народна партия истината и само истината" и "Национално движение единство", както и двата инициативни комитета към този момент не са обявили сключени договори за медийно отразяване.

Медиите с най-много политическа реклама

Сред медиите с най-много приходи от политическа реклама се нарежда обществената БНТ, която е привлякла 397 153 лв.  Това е увеличение с близо 150 хил. лв. спрямо предходния период. Обществената телевизия има договори с общо 18 от участниците в изборите.

Следва ТВ Евроком с 287 097 лв., основната част от които са от партия "Възраждане" - 84 350 лв. Телевизията има договори за платено отразяване с общо 15 формации.

На трето място вече е бТВ с 269 636 лв., като основният приход за телевизията е от "Демократична България" в размер на 115 354 лева.

От доставчиците на медийни услуги, които обхваща мониторингът, към този момент шест не са публикували данни за сключени договори. Това са вестниците "Борба", "Ние" и "Арда NEWS", както и радио "Фокус", и онлайн изданията Focus-news.bg и Фрог нюз. Въпреки това някои от тях, както и в предишни кампании, очевидно представят политическа реклама.

След първата публикация от мониторингапо темата, от в. "Стандарт" започнаха да маркират агитационното си съдържание.

Телевизия "Евроком" продължава практиката си да сключва безвъзмездни договори. Този път тя има такива с 10 партии и коалиции - БСП, "Демократична България", "Продължаваме Промяната", "Движение на непартийните кандидати", "Изправи се, България", "Правото", "Пряка демокрация", "Русофили за възраждане на отечеството", "Атака" и БНО.

Безвъзмезден договор е публикувала и ⅞ ТВ , като той е сключен със свързаната с нея партия "Има такъв народ".

Липсва яснота за вида медийни услуги, включени в подобен тип договори, както и за техния обем. Търговската логика на подобни споразумения също е трудно обяснима, тъй като те предоставят ефирно време без заплащане за това.

Ключови думи

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

6 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. roser
    #6

    Тази статистика няма нищо общо с действителността. Елате във Варна да видите как целия град е залят от плакати и билбордове на въZраждане. Това не става с 5 или 6-цифрена сума, а с много повече...На някой май вече са му превели аванса от руското посолство.

  2. анита хегерланд
    #5

    Този факт показва, че не ги познават достатъчно. Ако знаеха как се прави политика, щяха да изпратят в Брюксел най-добрите, най-подготвените, които "да свалят" оттам програми, идеи, възможности и насоки за развитие, които по-късно да финансират една позитивна вътрешна и външна политика. Сега там са най-лепкавите, най-пречещите, най-кряскащите, които е трябвало да бъдат отдалечени от партийните централи. Всяко леке може да стане по-голямо и всяка лоша ситуация може да стане още по-лоша...

  3. Entdecken
    #4

    Починал е Васко Начев - Светла му памет! Коалицията Газпром - Радев Герб ДПС кОпейковци Янев и така нататък - ще празнуват защото той много добре обясняваше как да се правят доставките на по евтин втечнен газ от Щатите! Последният му пост във фейсбук от тази сутрин е: "Въпреки натовареността си в предизборната надпревара от Възраждане обмислят, дали да не организират всенароден митинг/протест срещу руснаците, решили да емигрират от Русия?" Навремето почина и Ваньо Танев точно когато се заяде с Лукойл! Все случайности!

  4. Коментарът е изтрит в 17:32 на 22 септември 2022 от автора.
    #3
  5. Коментарът е изтрит в 17:33 на 22 септември 2022 от автора.
    #2
  6. xa_poznai
    #1

    Малее ПП-то спонсорират "опозиционните" медии Труд и 24часа... Вместо да помогнат на коалиционните медии, те спонсорират другите... Това нека е малко искричка в кратунките на чугуна!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.