Над 2/3 от софиянци смятат, че чистият въздух зависи от хората

Масова подкрепа за безплатен билет при замърсяване, но по-слаба за забрани за движение на коли

Над 2/3 от софиянци смятат, че чистият въздух зависи от хората

Масово живеещите в София подкрепят предприемането на мерки срещу замърсяването на въздуха в града, като 69 на сто са на мнение, че това зависи от поведението на гражданите, докато останалите смятат, че грижата за чистотата на въздуха е изцяло общинска.

Най-силна е и подкрепата за дейностите, които общината трябва да на прави като миене на улици и въвеждане на безплатен билет за градския транспорт в дните с наднормено запрашаване на въздуха. Столичани декларират и голяма готовност да слязат от автомобилите си в такива случаи, както и са съгласни да бъдат спирани от движение колите, които нямат системи за пречистване на изхвърляните газове.

Не толкова голямо е обаче одобрението за мерките, които засягат хората лично – например идеята на Столичната община да затваря паркингите от синя и зелена зона, когато атмосферата е замърсена, и за забранява движението на автомобили в райони с наднормено замърсяване.

Това сочат данните от изследване на "Алфа Рисърч", представено в сряда относно нагласите на софиянци по предложените от общината мерки срещу мръсния въздух. То обаче е изследвало идеите на местната власт от преди промяната на значителна част от тях. Проучването е направено в периода 15-21 януари сред 800 души по поръчка на Столична община.

Огромна част от анкетираните – 86%, независимо от квартала, в който живеят, смятат, че има проблем с качеството на въздуха в столицата в определени дни от годината. Според хората основната причина за това е автомобилният трафик (51%), следван от отоплението на дърва и въглища (24%) и нерегламентираното горене на отпадъци в някои квартали (19%).

Сред обсъжданите през последните седмици възможни решения на проблема, ТОП 3 мерки, които гражданите са склонни да подкрепят, са по-честото миене на улиците (93%); осигуряване на безплатен градски транспорт в дни с високо замърсяване (92%), както и въвеждане на зелен билет на цена от 1 лв. за целия ден за пътуване в градския транспорт (89%). Силна е подкрепата и за безплатно паркиране в буферните паркинги срещу билет за използване на градски транспорт (87%). Одобрение за тези мерки изразяват представителите на всички социално-демографски слоеве, независимо от техния социален и материален статус, посочва агенцията.

Софиянци обаче са разделени относно рестриктивните потенциални решения. Затварянето на центъра на София за автомобили в дни с високо замърсяване се одобрява от 60%, но останалите го отхвърлят. Аналогично, 55% одобряват идеята за намаляване на времето за паркиране в синя зона от 2 часа на 1 час. Евентуално увеличение на цената за паркиране в синя зона се посреща с още по-големи резерви и разделя хората в съотношение 50:50.

Доколкото всяко второ домакинство в София - или приблизително 600 хиляди души ползват автомобил практически ежедневно, 74 процента от шофьорите декларират готовност да ползват буферните паркинги и безплатен или евтин градски транспорт в дни с повишено замърсяване на въздуха. Други 58% биха излезли без автомобила си при наличие на предварителна информация за предстоящо замърсяване.

Почти всеки втори е готов да остави автомобила си и да ползва зелен билет за градски транспорт от 1 лв. в дни на изострен проблем със замърсяването. Най-ниско (35%) е одобрението за забраната за влизане на автомобили в райони с повишено замърсяване и глоби при нарушаването ѝ.

Идеята за проверки на КАТ, които да следят дали автомобилите в столицата отговарят на еконормите и дали са технически изправни, се подкрепя от 81% от анкетираните. По-поляризирани са мненията за санкциите към нарушителите: 43% смятат, че те трябва да бъдат спирани от движение, а 38%, че трябва само да бъдат глобявани.

Позитивно настроени и към идеята да се отказва първоначална регистрация на автомобили, които нямат работеща система за очистване на отработените газове са 60%. 54 на сто пък смятат за полезно поставянето на стикери, отбелязващи екологичния клас на автомобила и в зависимост от това, избирателно допускане на автомобилите до определени зони в дни с високо замърсяване на въздуха.

При едва 9 процента отопляващи се с дърва, въглища и пелети домакинства в София – основно семейства с ниски доходи, над две трети от запитаните – 69%, са за въвеждане на стандарти за дървата и въглищата като се продават само такива с ниско съдържание на пепел и сяра. За такива стандарти се говори от години, но нищо не се правеше за въвеждането им като последно обещанието е те да са факт през новия отоплителен сезон

Три фактора ще имат ключова роля за успешното решаване на проблема – мотивирането на гражданите към по-отговорно поведение, начинът на прилагане на предвидените мерки и реалният ефект, който ще бъде постигнат и установен със средствата на независим мониторинг, сочат анализите на авторите на проучването.

Споделяне
Още по темата
Още от България