Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Над 60 на сто от българите смятат, че училището трябва и да възпитава

Една трета са на мнение, че политиката за връщането на деца в клас е успешн

5 коментара
Над 60 на сто от българите смятат, че училището трябва и да възпитава

Две трети (66%) от пълнолетните българи смятат, че училището, освен да образова, трябва и да възпитава. Това показва национално представително проучване на социологическата агенция "Алфа Рисърч", обявено в четвъртък. То трябва да де информация за оценката на българите за политиките в сектора, обявен от правителството като приоритетен. Въпросът за ролята на училището във възпитанието е включен в проучването заради лансирания от образователния министър Красимир Вълчев дебат по темата.

Разбирането, че училището трябва и да възпитава "доминира във всички социални групи, независимо от социалния и материален статус на анкетираните".

Най-голяма част от българите (35%) смятат, че децата се учат най-вече от личното поведение и пример. "Това обаче означава от примера на учители, но и на родители, роднини, публични личности", коментират от агенцията.

28% са на мнение, че не толкова училището, колкото широката социална среда – социалните отношения, ценностите, моделите на успех в обществото са онези, които възпитават и които могат да подкрепят, или напротив, да действат в разрез с усилията на училището.

Според 27% дисциплината е тази, която възпитава, и когато учителите не знаят как да я постигнат, това намалява резултата от техните усилия. 8% отдават водеща роля на книгите, филмите, изкуството.

"Тези интересни и нееднозначни резултати показват, че хората ясно си дават сметка, че във възпитанието действа не един, а комплекс от фактори. Училището трябва да възпитава, но не може само то да възпитава. Ето защо, развитието на тази широко одобрявана идея, и още повече, превръщането ѝ в стратегия, изисква да се намерят форми за по-голямо съзвучие и взаимна подкрепа между усилията на родители, училище, публични институции", коментират от "Алфа Рисърч".

Най-високо оценявата политика в образованието пък се оказва дигитализацията му. Тя се оценява положително от почти половината анкетирани.

"Необходимостта от цялостна промяна на учебния процес, за да развива той пълноценно способностите на децата и да отговаря на съвременните комуникационни реалности, се оценява особено високо от родителите – както от онези, които могат да предоставят на децата си дигитални устройства вкъщи, така и от онези, които нямат такива възможности и за тях образователната дигитализация се явява шанс за намаляване на социалните и културни неравенства", коментират от социологическата агенция.

На второ място по одобрение е включването в общообразователните училища на деца с леки увреждания или със специални образователни потребности.

Близо една трета от българите намират за успешна политиката на правителството за връщане в клас на отпаднали ученици.

От 2017 г. кабинетът създаде механизъм за връщане в клас на децата, които са спрели да го посещават или никога не са ходили на училище. Оказа се, че по-голямата част от тях не са в България и не е ясно дали са включени в образователната система на страната, в която живеят. Доста деца не бяха открити въобще. Все пак над 20 000 от тях бяха върнати в клас. Програмата за връщането на отпадналите продължи и в началото на тази учебна година и включва. От образователното министерство отчетоха, че в началото на учебната 2018-2019 г. 10 000 деца са записани доброволно в училище, а други 9000 са се върнали след намесата на специалните екипи.

"Около една трета от родителите смятат, че са налице позитивни ефекти от усилията за интегриране на деца с по-леки увреждания в общообразователните училища, както и от връщането обратно в клас на преждевременно отпадащи деца. И двата процеса са сложни, често вървят на приливи и отливи, така че цялостна рекапитулация ще е възможна едва след време. Фактът обаче, че хората припознават като важни тези усилия и са склонни да подкрепят институциите в тяхното прилагане е първи позитивен знак за промяна", коментират от "Алфа Рисърч".

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

5 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. анита хегерланд
    #5

    Уау?! Една учителка решила да възпитава учениците, на които преподава биология. Раздала празен лист в часа на класа и помолила децата да напишат за съучениците си по 3 качества, които харесват. Смятала така да подкара темата за агресията в училище... Била шокирана от върнатите листове и обяснението, че всеки от учениците би написал по 7 качества, които не харесва, но не и обратното, което адски ги затруднява, защото тях всичко ги дразни...

  2. tim
    #4

    Аз пък изобщо не разбирам, как може да се отделят двете неща - образование от възпитание. Учителят е по цял ден с децата. Той (тя) са им пример. Няма как това да не възпитава.

  3. Коментарът е изтрит заради реклама или спам.
    #3
  4. Baraev
    #2

    "Училището трябва да възпитава, но не може само то да възпитава" - ето тук е разковничето! Как да възпиташ един разлигавен и арогантен до ента степен ученик, който вече е възпитан да не уважава учителите (а най-вероятно и всички други)?!

  5. Nikola Nikolov
    #1

    Много ми е интересно - в тези 60 процента влизат ли и индивиди , които използват всякакви средства /включително и шамари за учители!/ , за да оправдаят най-различни безобразия и отвратително поведение на децата си?? Наясно ли са тези 60 процента , че под ВЪЗПИТАНИЕ , често се разбира и прилагането на твърди , принудителни мерки , или пак ще връхлитат върху учители и директори на училища , в защита на разлигавените си отрочета ?

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.