Наемателите на кораби за товари с преимущество за приватизацията на БМФ

Наемателите на кораби за товари с преимущество за приватизацията на БМФ

Фирмите – чартьори, т.е. тези, които наемат кораби за превоз на товари, ще имат преимущество като потенциални купувачи на Параходство “Български морски флот” (БМФ), заради нуждите на дружеството. Това става ясно от проведеното във вторник обществено обсъждане на стратегия за приватизация на БМФ, която до два дни влиза в парламента.

Именно зададеният профил на потенциалния кандидат-купувач предизвика критики от страна на  Българската асоциация на корабопритежателите (БАК) и синдикатите.

Според Марин Петров, председател на БАК и бивш директор на морското параходство, тайм – чартърите (отдаването на кораб под наем за определен период от време) не е типичният договор за наемане на корабите при генералните товари (основните видове товари без наливните и опасните). Не е ясно защо работната група, която определила принципите за раздържавяване на БМФ, дава преимущество на потенциалните кандидати, които покажат договори именно за тайм-чартъри, коментира Марин Петров.

Председателят на междуведомствената работна група Цвета Каменова уточни, че практически БМФ е дружество-корабопритежател. През изминалата година то е пропуснало да превози голям обем товари, защото не разполага с достатъчно добри кораби, коментира тя. Специалистите в работната установили, че БМФ се нуждае спешно от модерни кораби, за които е необходима сериозна инвестиция. Компанията – чартьор ще трябва да намери финансиране за новите плавателни средства и съответно да има възможност да осигури товари за тях. По тази причина специалистите са се спрели на фирми с многогодишен опит в наемането на кораби за превоз на товари, разполагащи със стабилни товародатели и пазари.

В стратегията за приватизация на морското параходство е записано, че кандидатът трябва да е наемал кораби за насипни или генерални товари през последните три години и да представи писмо от банка, която да е готова да кредитира строителството на кораби. Изискванията към банката са до момента на подаване на офертите да е финансирала закупуване, строеж или ремонт на кораби за не по-малко от 3 млрд.евро.

По думите на Цвета Каменова, проучването на работната група показало, че около 20 световни банки отговарят на поставените в стратегията условия.

Параходство БМФ разполага общо със 71 кораба, като по-голямата част от тях (43) са предназначени за превоз на насипни товари, съобщи директорът на дружеството кап. Христо Донев. Двата ферибота също са в активите на дружеството, но ще бъдат извадени.

Варненска корабостроителница работи по три нови кораба за БМФ, уточни кап. Донев. Ръководството на БМФ желае да закупи още два, но “втора ръка”, на по около 11 години, за да попълни флота си.

Кредитите за корабите, които се строят във Варна, а също и за потенциалните два кораба “на старо”, които ще вземе БМФ, се финансират от “Норд Банк”

Транспортният министър Петър Мутафчиев (БСП) съобщи, че ще се приватизират само тези активи на БМФ, които са нужни за извършване на оперативната му дейност. Не е изяснен напълно въпросът дали фериботните кораби ще бъдат включени в активите на друго държавно транспортно дружество или ще се създаде специална компания, която да оперира с тях.

От активите ще бъде изключена и баркентината "Калиакра", която най-вероятно ще бъде предадена за съхранение на военноморското училище във Варна, поясни Мутафчиев.  

Още от Бизнес

Какво би означавало отпадането на мониторинга на Европейската комисия?